DETAIL
Design & EdTech AI Lab
Prostor pro zkoumání AI v kontextu designu a vzdělávání
Kdo jsme?
DETAIL (Design & EdTech AI Lab) je výzkumná laboratoř na Katedře informačních studií a knihovnictví FF MU. Propojujeme svět designu, technologií a vzdělávání. Zkoumáme, jak umělá inteligence mění způsoby, jak se učíme, pracujeme a poskytujeme služby. Vytváříme prostor pro studenty, výzkumníky i odborníky z praxe, kteří chtějí experimentovat, spolupracovat a hledat nové cesty.
Naše práce vychází z hluboké expertizy v service a learning designu, kterou propojujeme s etickým přístupem a technologickým know-how. Pomáháme tak vytvářet funkční a udržitelné služby, nástroje a vzdělávací modely pro byznys, univerzity, knihovny i neziskový sektor.
Designový výzkum
Využíváme AI v designu a zkoumáme, jak může zlepšit návrh služeb a uživatelských zkušeností.
Projekty:
- Podpora mentoringu jako cesty k excelenci v designu informačních služeb - design AI agenta, který bude tutorem i mentorem pro naše studenty
- Stárnutí populace a role neformálních pečujících jako výzva pro budoucnost
Learning design a AI
Navrhujeme moderní vzdělávací strategie, které reflektují nové technologie a měnící se potřeby učení.
Předměty:
Facilitace workshopů a školení
Pomáháme týmům objevovat možnosti AI v praxi.
- AI poradenství a konzultace
- Design a realizace upskillingu a reskillingu zaměstnanců v oblasti AI
- Popularizace a pábení – překládáme složité AI koncepty do srozumitelného jazyka
- Kreativita – experimentujeme s AI v umění, vzdělávání i službách
- Change management – pomáháme organizacím zavádět AI bez chaosu
Spolupráce s Google, Sdružení knihoven ČR, z. s., TAH-Center a dalšími.
AI, data a bezpečnost
Vyznáme se v datech i otázkách bezpečnosti a etiky.
- Datová analýza - Transformujeme data v užitečné poznatky pro rozhodování.
- Human-centered cybersecurity - Zajišťujeme, aby bezpečnostní řešení byla přívětivá pro uživatele.
- Compliance and integrity - Pomáháme organizacím s AI eticky a v souladu s regulacemi.
Projekty:
Popularizace AI a dovednosti pro budoucnost
Přemýšlíme nad budoucností a předáváme naše poznatky.
Předměty:
- Blok AI expertů
- DESB80 Úvod do prompt engineeringu
- AI001 Elements of AI
Projekty
Vybrané digitální kompetence - digitální wellbeing, kreativita a umělá inteligence (MUNI/FF-ELEARN/1978/2024)
Zapojení lidé z DETAIL týmu: doc. RNDr. Michal Černý, Ph.D.
Období řešení: 2/2025 - 12/2025
Inovace vybraných kurzů soustředících se na digitální kompetence s ohledem na reflektování vztahu mezi digitálním wellbeingem, kreativitou a umělou inteligencí.
Podpora mentoringu jako cesty k excelenci v designu informačních služeb (MUNI/FF-ELEARN/0016/2025)
Zapojení lidé z DETAIL týmu: PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D., Mgr. Kateřina Švidrnochová
Období řešení: 2/2025 - 12/2025
Cílem projektu je podpořit peer2peer mentoring mezi studenty prostřednictvím technologických nástrojů. Vzniknou dvě hlavní inovace: šablony v Miro, které vizualizují mentoringový proces a usnadňují match-making, a AI chatbot, který pomáhá sledovat a vyhodnocovat pokrok. Oba nástroje budou pracovat s kompetenčním rámcem programu Design informačních služeb. Projekt posílí vzájemné učení studentů, rozvoj klíčových dovedností a reflexi vlastního pokroku.
Czech Cybersecurity Seminars (2024-349226)
Zapojení lidé z DETAIL týmu: PhDr. Petr Škyřík, Ph.D., Mgr. Tomáš Marek, Ph.D., Mgr. Kateřina Švidrnochová, PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M.
Období řešení: 1/2025 - 12/2026
Stárnutí populace a role neformálních pečujících jako výzva pro budoucnost: k systémové podpoře komunitně orientovaných sociálních inovací (CZ.03.03.01/00/23_057/0005109)
Zapojení lidé z DETAIL týmu: Mgr. Roman Sellner Novotný, Mgr. et Mgr. Natálie Káčová, PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D.
Období řešení: 12/2024 - 11/2026
Projekt se věnuje podpoře navrhování politik a modelů neformální péče v propojení s budoucími trendy a výhledy, mezi které patří i umělá inteligence.
Rozvoj digitálních kompetencí u studentů ISK (MUNI/IVV/0685/2024)
Zapojení lidé z DETAIL týmu: doc. RNDr. Michal Černý, Ph.D., Mgr. Tomáš Marek, Ph.D., PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Období řešení: 7/2024 - 6/2025
Inovace vybraných předmětů a vznik nových s ohledem na transformaci obsahu digitálních kompetencí v kontextu AI.
CAREER RESTART: copyright behaviour of doctoral students in social sciences and humanities (MUNI/R/1291/2023)
Zapojení lidé z DETAIL týmu: PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M.
Období řešení: 1/2024 - 12/2025
AI revoluce: umělá inteligence jako příležitost i hrozba pro společnost (MUNI/CORE/0406/2023)
Zapojení lidé z DETAIL týmu: PhDr. Petr Škyřík, Ph.D., doc. RNDr. Michal Černý, Ph.D., Mgr. Roman Sellner Novotný, Ph.D. Mgr. Kateřina Švidrnochová
Období řešení: 7/2023 - 6/2024
Knihovna.ai - Veřejné knihovny jako místa podpory budoucí zaměstnanosti (OP ZAM+_CZ.03.03.01/00/22_021/0001969)
Zapojení lidé z DETAIL týmu: Mgr. et Mgr. Natálie Káčová, PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Období řešení: 5/2023 - 7/2024
Cílem projektu bylo zkoumat potenciály a cesty podpory sociálně odpovědné práce veřejných knihoven s umělou inteligencí – a to pomocí kvalitativního výzkumu a designových experimentů s knihovnami i veřejností (např. zážitkovka o budoucích sociálních dopadech AI, stáže pro knihovníky u AI inovátorů a edukátorů).
Publikace
ČERNÝ, Michal, 2025. Creativity, Artificial Intelligence and (Neo-)Romantic Implicit Religion. Acta Informatica Pragensia [online]. Dostupné z: https://doi.org/10.18267/j.aip.262
ČERNÝ, Michal, 2025. Philosophy of Education in the On-Life Era: The Journey Towards a New Conceptualization of Learning. 1. vyd. Hershey: IGI Global, 502 s. ISBN 979-8-3693-5827-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.4018/979-8-3693-5827-6
ČERNÝ, Michal a Daniela RYŠAVÁ, 2025. DigCompEdu Kuchařka. NPI ČR [online]. Dostupné z: https://digcompedu.npi.cz/
ČERNÝ, Michal, 2024. AI literacy: concepts, approaches and open questions. e-Pedagogium. Oloumouc: Univerzita Palackého, roč. 24, č. 2, s. 7-16. ISSN 1213-7758. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5507/epd.2024.009
ČERNÝ, Michal, 2024. AI Literacy in Higher Education: Theory and Design [online]. In Tomczyk, Łukasz. New Media Pedagogy: Research Trends, Methodological Challenges, and Successful Implementations. Cham: Springer, s. 364-379. ISBN 978-3-031-63234-1. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-63235-8_24
ČERNÝ, Michal, 2024. Umělá inteligence a její spirituálně-teologická reflexe. Verba Theologica. Ružomberok: Verbum - vydavateľstvo KU, Catholic University in Ruzomberok, roč. 23, č. 1, s. 7-26. ISSN 1336-1635. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.54937/vt.2024.23.1.7-26
ČERNÝ, Michal, 2024. University Students’ Conceptualisation of AI Literacy : Theory and Empirical Evidence. Social Sciences. Basel: MDPI, roč. 13, č. 3, s. 1-26. ISSN 2076-0760. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.3390/socsci13030129.
ČERNÝ, Michal, 2023. Informační gramotnost. 1. vyd. Praha: Grada, 317 s. ISBN 978-80-271-5195-0.
ČERNÝ, Michal, 2014. Filosofické aspekty umělé inteligence v kontextu pedagogických paradigmat. Paideia. Praha: Univerzita Karlova, XI, č. 1, 10 s. ISSN 1214-8725.
KÁČOVÁ, Natálie, ALDABAGHOVÁ, Jasmína, TOKMAKOVA, Evgeniia a Jana ŠEVČÍKOVÁ, 2024. Závěrečná zpráva. Dostupné z: https://knihovna.ai/reports/report.pdf
Knihovna.ai, 2024. AI odpovědně: Manuál pro knihovníky. Dostupné z: https://knihovna.ai/reports/manual.pdf
V DETAILu tvoříme otevřenou komunitu studentů, výzkumníků a odborníků, kteří společně objevují možnosti umělé inteligence v designu, vzdělávání a službách.
Co nabízíme?
- vedení bakalářských, diplomových a doktorských prací v našich tématech,
- možnost podílet se na běžících výzkumných a vývojových projektech,
- mentoring a zázemí pro samostatné experimenty a AI prototypy,
- otevřenou AI komunitu pro sdílení a růst.
Pomáháme lídrům a týmům využívat AI smysluplně – pro zlepšení služeb, vzdělávání i rozhodovacích procesů.
Co nabízíme?
- spolupráci na vývoji a testování AI-driven řešení (interní nástroje, služby, vzdělávací platformy),
- výzkumné partnerství – zkoumáme dopady AI na společnost, vzdělávání, zaměstnanost nebo zákaznickou zkušenost,
- design a facilitaci AI strategií ve firmách i institucích (workshopy, prototypování, scénáře budoucnosti),
- školení, mentoring a akademické zázemí – pokud chcete vzdělávat vlastní tým nebo rozvíjet AI kompetence.
Spolupráce s námi může mít formu pilotního projektu, výzkumného grantu, zakázkového vývoje nebo dlouhodobého partnerství.
Chcete probrat možnosti spolupráce?

PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
e-mail: pskyrik@phil.muni.cz
Petra zajímá a fascinuje třaskavá směs informační vědy, systémové dynamiky, trendspottingu, (sociálních) inovací, technologií, informačních služeb, kreativity, behaviorální ekonomie a designového myšlení.

Mgr. Kateřina Švidrnochová
e-mail: katerina@svidrnochova.cz
Kateřina se zaměřuje na využití AI v learning a service designu. Na KISKu učí předměty AI v praxi, CORE AI Lab, tutoruje kurz Elements of AI. Je koordinátorkou výzkumné laboratoře DETAIL. Ve své práci propojuje designové myšlení, vzdělávání a strategický přístup k technologiím.

PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D.
e-mail: sucha@phil.muni.cz

doc. RNDr. Michal Černý, Ph.D.
e-mail: mcerny@phil.muni.cz
Michal se odborně soustředí především na výzkum digitálních kompetencí, které jsou spojené s prací s AI – ať již přímo na AI literacy nebo na proměnu informační gramotnosti. Zajímá ho proměna obsahu a forem vzdělávání v kontextu vstupu umělé inteligence do každodennosti a její dopady na práci s informacemi, proces učení se a vztahování se k technologiím. Věnuje se vzdělávání vyučujících na základních a středních školách.

PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M.
e-mail: kovarova@phil.muni.cz
Pavla se věnuje spojení informačního chování, technologií a práva. Řada nástrojů generativní AI využívá uživatelská data, včetně těch chráněných zákony (autorským, o zpracování osobní údajů atd.). Dosud neustálená compliance se ještě problematizuje s úrovní lidského chování nebo integrity a etiky. A právě k tomu směřuje ve výzkumu a částečně i v kurzech na KISKu, jako Informační chování, Kyberbezpečnost, design a lidé, Právní základ pro informační služby a Infomační gramotnost.

Mgr. Roman Sellner Novotný
e-mail: rnovotny@phil.muni.cz
Roman je asistent na Katedře informačních studií a knihovnictví na MUNI v Brně, kde je garantem magisterské profilace Design informačních služeb. V rámci výzkumu a výuky se zabývá designem služeb, spekulativním designem a tranzitivním designem ve vztahu k inovacím ve veřejném sektoru. Aplikovaně se věnuje využívání spekulativního designu v politikách duševního zdraví nebo budoucnosti stárnutí populace a neformální péče.

Mgr. Tomáš Marek, Ph.D.
e-mail: tomas.marek@phil.muni.cz
Tomáš je odborným pracovníkem na KISKu. Dlouhodobě se věnuje tématu vizualizace dat, jež učí na FF MU i mimo akademickou půdu. Sám o sobě říká: "(...) sem tam přednáším všem co nechtějí, aby se jim za jejich grafy někdo smál." Podílí se na organizaci setkání odborníků z české data vizualizační praxe #datavismeetup. Víc o Tomášovi se můžete dozvědět v jeho portfoliu nebo digitální zahradě.

Mgr. et Mgr. Natálie Káčová
e-mail: nkacova@mail.muni.cz
Natálie pracuje jako výzkumnice a designérka. Vedla projekt Knihovna.ai, který zkoumal a podporoval propojení sociálních a technologických inovací ve veřejných knihovnách. Ráda přednáší o imaginaci spjaté s AI a budoucností, o úskalích převládající a předkládané imaginace a o možných alternativách.