DETAIL

Design & EdTech AI Lab

Prostor pro zkoumání AI v kontextu designu a vzdělávání

Kdo jsme?

DETAIL (Design & EdTech AI Lab) je výzkumná laboratoř na Katedře informačních studií a knihovnictví FF MU. Propojujeme svět designu, technologiívzdělávání. Zkoumáme, jak umělá inteligence mění způsoby, jak se učíme, pracujeme a poskytujeme služby. Vytváříme prostor pro studenty, výzkumníky i odborníky z praxe, kteří chtějí experimentovat, spolupracovat a hledat nové cesty.

Naše práce vychází z hluboké expertizy v service a learning designu, kterou propojujeme s etickým přístupem a technologickým know-how. Pomáháme tak vytvářet funkční a udržitelné služby, nástroje a vzdělávací modely pro byznys, univerzity, knihovny i neziskový sektor.

Co děláme a jak pracujeme

Designový výzkum

Využíváme AI v designu a zkoumáme, jak může zlepšit návrh služeb a uživatelských zkušeností.


Projekty:

Learning design a AI

Navrhujeme moderní vzdělávací strategie, které reflektují nové technologie a měnící se potřeby učení.


Předměty:

Facilitace workshopů a školení

Pomáháme týmům objevovat možnosti AI v praxi.

  • AI poradenství a konzultace
  • Design a realizace upskillingu a reskillingu zaměstnanců v oblasti AI
  • Popularizace a pábení – překládáme složité AI koncepty do srozumitelného jazyka
  • Kreativita – experimentujeme s AI v umění, vzdělávání i službách
  • Change management – pomáháme organizacím zavádět AI bez chaosu

Spolupráce s Google, Sdružení knihoven ČR, z. s., TAH-Center a dalšími.

AI, data a bezpečnost

Vyznáme se v datech i otázkách bezpečnosti a etiky.

  • Datová analýza - Transformujeme data v užitečné poznatky pro rozhodování.
  • Human-centered cybersecurity - Zajišťujeme, aby bezpečnostní řešení byla přívětivá pro uživatele.
  • Compliance and integrity - Pomáháme organizacím s AI eticky a v souladu s regulacemi.

Projekty:

 Popularizace AI a dovednosti pro budoucnost

Přemýšlíme nad budoucností a předáváme naše poznatky.


Předměty:

Publikace a projekty

Projekty

Vybrané digitální kompetence - digitální wellbeing, kreativita a umělá inteligence (MUNI/FF-ELEARN/1978/2024)

Zapojení lidé z DETAIL týmu: doc. RNDr. Michal Černý, Ph.D.

Období řešení: 2/2025 - 12/2025

Inovace vybraných kurzů soustředících se na digitální kompetence s ohledem na reflektování vztahu mezi digitálním wellbeingem, kreativitou a umělou inteligencí.

Podpora mentoringu jako cesty k excelenci v designu informačních služeb (MUNI/FF-ELEARN/0016/2025)

Zapojení lidé z DETAIL týmu: PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D., Mgr. Kateřina Švidrnochová

Období řešení: 2/2025 - 12/2025

Cílem projektu je podpořit peer2peer mentoring mezi studenty prostřednictvím technologických nástrojů. Vzniknou dvě hlavní inovace: šablony v Miro, které vizualizují mentoringový proces a usnadňují match-making, a AI chatbot, který pomáhá sledovat a vyhodnocovat pokrok. Oba nástroje budou pracovat s kompetenčním rámcem programu Design informačních služeb. Projekt posílí vzájemné učení studentů, rozvoj klíčových dovedností a reflexi vlastního pokroku.

Czech Cybersecurity Seminars (2024-349226)

Zapojení lidé z DETAIL týmu: PhDr. Petr Škyřík, Ph.D., Mgr. Tomáš Marek, Ph.D., Mgr. Kateřina Švidrnochová, PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M.

Období řešení: 1/2025 - 12/2026

Stárnutí populace a role neformálních pečujících jako výzva pro budoucnost: k systémové podpoře komunitně orientovaných sociálních inovací (CZ.03.03.01/00/23_057/0005109)

Zapojení lidé z DETAIL týmu: Mgr. Roman Sellner Novotný, Mgr. et Mgr. Natálie Káčová, PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D.

Období řešení: 12/2024 - 11/2026

Projekt se věnuje podpoře navrhování politik a modelů neformální péče v propojení s budoucími trendy a výhledy, mezi které patří i umělá inteligence.

Rozvoj digitálních kompetencí u studentů ISK (MUNI/IVV/0685/2024)

Zapojení lidé z DETAIL týmu: doc. RNDr. Michal Černý, Ph.D., Mgr. Tomáš Marek, Ph.D., PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.​​

Období řešení: 7/2024 - 6/2025

Inovace vybraných předmětů a vznik nových s ohledem na transformaci obsahu digitálních kompetencí v kontextu AI.

CAREER RESTART: copyright behaviour of doctoral students in social sciences and humanities (MUNI/R/1291/2023)

Zapojení lidé z DETAIL týmu: PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M.

Období řešení: 1/2024 - 12/2025

AI revoluce: umělá inteligence jako příležitost i hrozba pro společnost (MUNI/CORE/0406/2023)

Zapojení lidé z DETAIL týmu: PhDr. Petr Škyřík, Ph.D., doc. RNDr. Michal Černý, Ph.D., Mgr. Roman Sellner Novotný, Ph.D. Mgr. Kateřina Švidrnochová

Období řešení: 7/2023 - 6/2024

Knihovna.ai - Veřejné knihovny jako místa podpory budoucí zaměstnanosti (OP ZAM+_CZ.03.03.01/00/22_021/0001969)

Zapojení lidé z DETAIL týmu: Mgr. et Mgr. Natálie Káčová, PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.

Období řešení: 5/2023 - 7/2024​​

Cílem projektu bylo zkoumat potenciály a cesty podpory sociálně odpovědné práce veřejných knihoven s umělou inteligencí – a to pomocí kvalitativního výzkumu a designových experimentů s knihovnami i veřejností (např. zážitkovka o budoucích sociálních dopadech AI, stáže pro knihovníky u AI inovátorů a edukátorů).

Studentské projekty

Vybrané studentské projekty předmětu AI v praxi, jaro 2025

Jméno, příjmení

Název projektu

Popis

Václav Géryk

Možnosti využití AI v zákaznické podpoře

Chatbot pro zefektivnění komunikace a procesů ve studentské laboratoři LEMMA na FI MUNI.

Andrea Kamenská Beláňová

AI ako nástroj na manažovanie fenoménu news avoidance

AI služba EchoConnect pro personalizované a citlivé zprostředkování zpráv lidem, kteří se jim vyhýbají.

Filip Raník, Arleta Dala

AI v bankové aplikácii

AI asistent pomáhá uživatelům s finanční gramotností a bezpečným bankovnictvím prostřednictvím personalizovaných doporučení.

Kateřina Baránková, Magdalena Maya Veselá Kopecká

AI navigátor světem celoživotního vzdělávání na MUNI

Personalizovaný průvodce pomáhá dospělým najít vhodné kurzy CŽV na Masarykově univerzitě.

Evgeniia Tokmakova

SOVA – Student’s Organizer & Virtual Assistant

AI aplikace pro studenty vysokých škol zaměřená na organizaci studia a wellbeing.

David Longín

3D generativní AI tools

Analýza a testování nástrojů pro generování 3D objektů a jejich dopady na kreativní průmysl.

Martin Čermák

AI pomocník při tutoringu studentů

AI asistent pro online vzdělávání, který podporuje tutory při zpětné vazbě a analýze pokroku studentů.

Petr Havlíček

MMA – Ministerský metodický asistent

AI nástroj pro projektové manažery na MPSV pro zjednodušení práce s metodikami.

Jakub Holec

Mobilní verze AI aplikace EventGrab

Mobilní aplikace pro převod screenshotů událostí do kalendáře pomocí AI a OCR.

Matěj Johánek

Pomocníček

AI webová aplikace pro podporu studijních návyků středoškoláků s důrazem na gamifikaci a reflexi.

Kamil Kaderka

Organizace a zpracování poznámek pomocí AI

AI asistent pro strukturování poznámek, generování shrnutí a opakovacích otázek.

Tereza Kiselová

AI knihovní mentor

Chatbot pro personalizované doporučování knihovních zdrojů na základě zájmů a cílů studenta.

Lucie Janečková

Využití AI v online a hybridním vzdělávání

Analýza využití AI pro dostupnější a spravedlivější vzdělávání s důrazem na etiku.

Publikace

ČERNÝ, Michal, 2025. Creativity, Artificial Intelligence and (Neo-)Romantic Implicit Religion. Acta Informatica Pragensia [online]. Dostupné z: https://doi.org/10.18267/j.aip.262

ČERNÝ, Michal, 2025. Philosophy of Education in the On-Life Era: The Journey Towards a New Conceptualization of Learning. 1. vyd. Hershey: IGI Global, 502 s. ISBN 979-8-3693-5827-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.4018/979-8-3693-5827-6

ČERNÝ, Michal a Daniela RYŠAVÁ, 2025. DigCompEdu Kuchařka. NPI ČR [online]. Dostupné z: https://digcompedu.npi.cz/

ČERNÝ, Michal, 2024. AI literacy: concepts, approaches and open questions. e-Pedagogium. Oloumouc: Univerzita Palackého, roč. 24, č. 2, s. 7-16. ISSN 1213-7758. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5507/epd.2024.009

ČERNÝ, Michal, 2024. AI Literacy in Higher Education: Theory and Design [online]. In Tomczyk, Łukasz. New Media Pedagogy: Research Trends, Methodological Challenges, and Successful Implementations. Cham: Springer, s. 364-379. ISBN 978-3-031-63234-1. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-63235-8_24

ČERNÝ, Michal, 2024. Umělá inteligence a její spirituálně-teologická reflexe. Verba Theologica. Ružomberok: Verbum - vydavateľstvo KU, Catholic University in Ruzomberok, roč. 23, č. 1, s. 7-26. ISSN 1336-1635. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.54937/vt.2024.23.1.7-26

ČERNÝ, Michal, 2024. University Students’ Conceptualisation of AI Literacy : Theory and Empirical Evidence. Social Sciences. Basel: MDPI, roč. 13, č. 3, s. 1-26. ISSN 2076-0760. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.3390/socsci13030129.

ČERNÝ, Michal, 2023. Informační gramotnost. 1. vyd. Praha: Grada, 317 s. ISBN 978-80-271-5195-0.

ČERNÝ, Michal, 2014. Filosofické aspekty umělé inteligence v kontextu pedagogických paradigmat. Paideia. Praha: Univerzita Karlova, XI, č. 1, 10 s. ISSN 1214-8725.

KÁČOVÁ, Natálie, ALDABAGHOVÁ, Jasmína, TOKMAKOVA, Evgeniia a Jana ŠEVČÍKOVÁ, 2024. Závěrečná zpráva. Dostupné z: https://knihovna.ai/reports/report.pdf

Knihovna.ai, 2024. AI odpovědně: Manuál pro knihovníky. Dostupné z: https://knihovna.ai/reports/manual.pdf

DETAIL komunita

V DETAILu tvoříme otevřenou komunitu studentů, výzkumníků a odborníků, kteří společně objevují možnosti umělé inteligence v designu, vzdělávání a službách.

Co nabízíme?

  • vedení bakalářských, diplomových a doktorských prací v našich tématech,
  • možnost podílet se na běžících výzkumných a vývojových projektech,
  • mentoring a zázemí pro samostatné experimenty a AI prototypy,
  • otevřenou AI komunitu pro sdílení a růst.

Spolupráce s DETAILem​

Pomáháme lídrům a týmům využívat AI smysluplně – pro zlepšení služeb, vzdělávání i rozhodovacích procesů.

Co nabízíme?

  • spolupráci na vývoji a testování AI-driven řešení (interní nástroje, služby, vzdělávací platformy),
  • výzkumné partnerství – zkoumáme dopady AI na společnost, vzdělávání, zaměstnanost nebo zákaznickou zkušenost,
  • design a facilitaci AI strategií ve firmách i institucích (workshopy, prototypování, scénáře budoucnosti),
  • školení, mentoring a akademické zázemí – pokud chcete vzdělávat vlastní tým nebo rozvíjet AI kompetence.

Spolupráce s námi může mít formu pilotního projektu, výzkumného grantu, zakázkového vývoje nebo dlouhodobého partnerství.

Chcete probrat možnosti spolupráce?

Kontaktujte nás

DETAIL tým

Tři lidé sedí u dřevěného stolu venku a diskutují. Na stole jsou viditelné osobní předměty, jako jsou poznámkový blok a mobilní telefony.

PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.

e-mail: pskyrik@phil.muni.cz


Petra zajímá a fascinuje třaskavá směs informační vědy, systémové dynamiky, trendspottingu, (sociálních) inovací, technologií, informačních služeb, kreativity, behaviorální ekonomie a designového myšlení.

svidrnochova_01

Mgr. Kateřina Švidrnochová

e-mail: katerina@svidrnochova.cz


Kateřina se zaměřuje na využití AI v learning a service designu. Na KISKu učí předměty AI v praxi, CORE AI Lab, tutoruje kurz Elements of AI. Je koordinátorkou výzkumné laboratoře DETAIL. Ve své práci propojuje designové myšlení, vzdělávání a strategický přístup k technologiím.

Žena v bílé košili a šedých kalhotách, držící mobilní telefon, stojí v interiéru.

PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D.

e-mail: sucha@phil.muni.cz


Laďka se zaměřuje na metody uživatelského výzkumu a designového myšlení, stojí za projekty Libdesign a 100 metod a je garantkou programu Design informačních služeb na KISKu. Spolupracovala s designovými týmy korporací, agentur, neziskových organizací i státní správy a v současnosti se věnuje aplikovaným výzkumným projektům z oblasti veřejných služeb.


Osoba stojící na trávníku v parku s hustě zarostlým zeleným pozadím, oblečená v růžovo-bílé kostkované košili.

doc. RNDr. Michal Černý, Ph.D.

e-mail: mcerny@phil.muni.cz


Michal se odborně soustředí především na výzkum digitálních kompetencí, které jsou spojené s prací s AI – ať již přímo na AI literacy nebo na proměnu informační gramotnosti. Zajímá ho proměna obsahu a forem vzdělávání v kontextu vstupu umělé inteligence do každodennosti a její dopady na práci s informacemi, proces učení se a vztahování se k technologiím. Věnuje se vzdělávání vyučujících na základních a středních školách.

Blondýna v šedém svetru a šátku stojí před zelenou vegetací.

PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M.

e-mail: kovarova@phil.muni.cz


Pavla se věnuje spojení informačního chování, technologií a práva. Řada nástrojů generativní AI využívá uživatelská data, včetně těch chráněných zákony (autorským, o zpracování osobní údajů atd.). Dosud neustálená compliance se ještě problematizuje s úrovní lidského chování nebo integrity a etiky. A právě k tomu směřuje ve výzkumu a částečně i v kurzech na KISKu, jako Informační chování, Kyberbezpečnost, design a lidé, Právní základ pro informační služby a Infomační gramotnost.

Muž v šedém svetru, stojící se zkříženýma rukama před světlou stěnou.

Mgr. Roman Sellner Novotný

e-mail: rnovotny@phil.muni.cz


Roman je asistent na Katedře informačních studií a knihovnictví na MUNI v Brně, kde je garantem magisterské profilace Design informačních služeb. V rámci výzkumu a výuky se zabývá designem služeb, spekulativním designem a tranzitivním designem ve vztahu k inovacím ve veřejném sektoru. Aplikovaně se věnuje využívání spekulativního designu v politikách duševního zdraví nebo budoucnosti stárnutí populace a neformální péče.

Muž stojí u bílé tabule v učebně a gestikuluje během prezentace.

Mgr. Tomáš Marek, Ph.D.

e-mail: tomas.marek@phil.muni.cz


Tomáš je odborným pracovníkem na KISKu. Dlouhodobě se věnuje tématu vizualizace dat, jež učí na FF MU i mimo akademickou půdu. Sám o sobě říká: "(...) sem tam přednáším všem co nechtějí, aby se jim za jejich grafy někdo smál." Podílí se na organizaci setkání odborníků z české data vizualizační praxe #datavismeetup. Víc o Tomášovi se můžete dozvědět v jeho portfoliu nebo digitální zahradě.

Osoba ve světlém roláku stojí před zdí z přírodního kamene.

Mgr. et Mgr. Natálie Káčová

e-mail: nkacova@mail.muni.cz


Natálie pracuje jako výzkumnice a designérka. Vedla projekt Knihovna.ai, který zkoumal a podporoval propojení sociálních a technologických inovací ve veřejných knihovnách. Ráda přednáší o imaginaci spjaté s AI a budoucností, o úskalích převládající a předkládané imaginace a o možných alternativách.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info