Informační a datový management
Umět pracovat s daty a informacemi představuje žádanou kompetenci ve 21. století. Kdo je schopný “vidět v datech”, ten získává konkurenční výhodu. Být datovým analytikem znamená transformovat data na informace a ty na konkrétní znalosti, díky kterým jedinci, organizace, knihovny a jiné paměťové instituce i celá společnost dosahují změn a pokroku.
Data sbírají nejen mobilní operátoři, obchodní řetězce, pojišťovny, banky, farmaceutické firmy, internetové firmy nebo národní bezpečnostní agentury po celém světě. Analýza a interpretace těchto dat se brzy stane nepostradatelnou součástí strategického rozhodování všech firem i korporací, ale i veřejných a neziskových institucí. Datové analýzy se mimo jiné stávají i důležitou součástí fungování knihoven, které již běžně využívají automatizované knihovní a jiné informační systémy.
Kompetence absolventa
Úspěšný absolvent profilace Datový a informační management:
- je schopný definovat informační potřeby organizace
- je schopný efektivně vyhledávat, organizovat, interpretovat data
- dokáže efektivně prezentovat výsledky různému publiku
- je schopný data správně a rychle analyzovat data
- dokáže aplikovat metody kvantitativního výzkumu a statistiky
- je schopný rozpoznat vztahy, modely a vzorce v datech
- je schopný yužívat různé nástroje pro správu a analýzu dat
- přihlíží k etickým a legislativním aspektům své práce
- je schopný efektivního sebevzdělávání a sebeřízení
Uplatnění absolventa
Po úspěšném absolvování profilace Datový a informační management budete moci zastávat tyto a další podobné pracovní pozice:
- datový analytik,
- projektový manažer,
- marketingový analytik,
- manažer databází,
- data manažer,
- informační architekt,
- konzultant,
- analytik trhu.
To vše v těchto a dalších oblastech: bankovnictví, zdravotnictví, marketing, podnikatelský sektor, foresight, ekonomika, ICT, e-government, pojišťovnictví, státní správa.
Cílem profilace Datový a informační management je vzdělávat a připravovat odborníky, kteří zvyšují efektivitu rozhodování jakékoli organizace prostřednictvím kvalitní analýzy dat díky znalostem a dovednostem z oblastí ICT, data managementu a data science.
Aktuální předměty v profilaci
Pro absolvování specializace je třeba splnit:
- Předmět Nástroje a metody datové analytiky
- Předmět Základy algoritmického myšlení
- Tři další volitelné předměty z nabídky níže
- Výzkumný projekt, praxi, stáž nebo konferenci z datové oblasti
- Napsat diplomovou práci na téma z oblasti datového a informačního managementu
Profilace v bakalářském studiu
Některé z předmětů profilace jsou otevřeny i pro bakalářské studenty. Předměty specializace tedy můžete v případě zájmu studovat již na bakalářském stupni a pro získání profilace se vám v magisterském studiu uznají. Aktuálně jsou pro bakalářské studenty otevřeny předměty Úvod do jazyka SQL, Webová analytika a Vizualizace dat. Na bakaláři se můžete zaměřit i na oblast digital humanities skrze předměty Digitální kurátorství a Uchovávání kulturního dědictví.
Lidé v profilaci
Mgr. Tomáš Marek
e‑mail: |
---|