Design & KISK

Profilace Design informačních služeb

Ať už se dnes pohybujeme v komerční nebo veřejné sféře, s postupujícím technologickým vývojem se v obou sektorech stále častěji setkáváme s lépe či hůře nastavenými službami. V konečném důsledku totiž nikdy nejde o samotnou digitální technologii, ale o její komplexní provázání se službou ve fyzickém světě. V rámci profilace se učíme naslouchat uživatelům, klientům či občanům tak, aby služby, které pro ně a s nimi designujeme, byly použitelné a přístupné. To vše s ohledem na sociální, environmentální a technologicky udržitelnou budoucnost

Čím se zabýváme?

Výuka

Výukové kurzy, stejně jako projekty směřované do praxe, stavíme na metodologiích designového myšlení, tranzitivního designu a sociálních inovací. Považujeme za důležité osahat a zažít si práci s metodami a nástroji ve všech fázích designového procesu - mapování, výzkumu, analýzy, navrhování, testování a doručování služeb. Komplexní přístup k výuce v oblasti inovací zaručí zejména jejich větší použitelnost a udržitelnost v porovnání s pouhým upřednostněním inovační teorie. V různých oblastech designu studentům zajišťujeme kontakt s aktuálními tématy i se současnými odborníky ze světa veřejných i komerčních služeb.

Páteří profilace je předmět Design informačních služeb, rozhraní a interakcí (DISRI), který studenty uvádí do problematiky a procesu designu zaměřeného na člověka (human-centered design). V navazujícím volitelném předmětu Service Design Workshop mají studenti možnost v pracovních týmech prakticky aplikovat designové myšlení a jeho metody v rámci procesu navrhování prototypu konkrétní služby nebo produktu. Volitelný kurz Design v souvislostech pak studentům prohlubuje znalosti o společenských, politických a environmentálních kontextech designové praxe. Další volitelné předměty umožňují získat znalosti a aplikovat dovednosti designéra služeb také v jeho dalších rolích - výzkumníka, designéra uživatelské zkušenosti (UX/UI), projektového manažera a lídra. Důležitou vrstvou kurikula je snaha uchopovat design kriticky a posilovat etický přístup a odpovědnost role designéra.

Lidé sedí a pracují kolem stolu s mnoha poznámkami a kancelářskými potřebami v kanceláři s výhledem na stromy.
Otevřený zápisník s ručně psanými poznámkami a náčrtky, vedle něho leží tužka.

Kompetence absolventa

Úspěšný absolvent profilace Design informačních služeb:

  • zná a uplatňuje proces navrhování, zavádění, řízení, dodání i hodnocení služeb a inovací obecně, a je schopen v těchto oblastech efektivně pracovat,
  • ovládá a praktikuje zaměření na zákazníka, designové myšlení a principy designu služeb,
  • umí navrhnout uživatelský/zákaznický výzkum, mapování potřeb, analyzovat výzkumná data a navrhnout odpovídající řešení,
  • umí řídit projekty,
  • pracuje na sobě a své „osobní vizi“, a to dlouhodobě,
  • umí motivovat a řídit spolupracovníky v týmu.

Uplatnění absolventa

Absolvent najde uplatnění na těchto a dalších podobných pozicích:

  • projektový manažer či specialista v oblasti inovací,
  • designér či manažer služeb, inovací, procesů,
  • user/customer experience designér,
  • výzkumník, analytik,
  • marketingový manažer,
  • produktový manažer,
  • vedoucí pracovník v komerční, neziskové i veřejné sféře,
  • podnikatel v oblasti služeb a digitálních služeb.

Podmínky absolvování profilace

Pro úspěšné absolvování specializace je třeba splnit následující náležitosti:

  • absolvovat pět volitelných předmětů z nabídky profilace,
  • zúčastnit se projektu, praxe, stáže nebo konference v oblasti designu a publikovat o tom,
  • obhájit diplomovou práci na téma související s designem služeb.

Předměty profilace

Chcete se ponořit do barvitého světa designu? Můžete si vybrat z množství různorodých profilačních předmětů.

Lidé profilace

Garant magisterské profilace

Roman Sellner Novotný je asistentem na Katedře informačních studií a knihovnictví. V rámci výzkumu a výuky se zabývá designem služeb, spekulativním designem a tranzitivním designem ve vztahu k inovacím ve veřejném sektoru. Aplikovaně se věnuje využívání spekulativního designu v politikách duševního zdraví nebo budoucnosti stárnutí populace a neformální péče.

Lektorka a garantka kurzů

Ladislava Zbiejczuk Suchá se zaměřuje na metody uživatelského výzkumu a designového myšlení, stojí za projekty Libdesign a 100 metod a je garantkou distančního bakalářského programu Design informačních služeb na KISKu. Spolupracovala s designovými týmy korporací, agentur, neziskových organizací i státní správy a v současnosti se věnuje aplikovaným výzkumným projektům z oblasti veřejných služeb.

Roberto Cibin, Ph.D.
Lektor

Michael Illa
Externí lektor

Bc. et Bc. MgA. Jakub Lanc
Externí lektor

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info