AI pomocník pro rozvoj čtenářské gramotnosti Read.y | Pavlína Řezáčová

AI v praxi (jaro 2025)

Individuální projekt se zaměřuje na navržení AI nástroje pro rozvoj čtenářské gramotnosti žáků 2. stupně základních škol. Projekt vychází z aktuálních problémů českého školství - poklesu čtenářské gramotnosti podle PIRLS šetření, pasivního příjímání informací žáky, problémů s hodnocením zdrojů a kritickým myšlením v digitální éře.

Výsledkem je koncept nástroje "Read.y" - interaktivní vzdělávací platformy kombinující online a offline režim. Nástroj obsahuje AI chatbota jako tutora, individuální analýzu textů, OCR skener pro zpracování školních materiálů, strukturovanou zpětnou vazbu s gamifikačními prvky, trénink hodnocení zdrojů a čtenářský deník. Projekt klade důraz na personalizaci podle individuálních čtenářských profilů a bezpečné prostředí pro práci s chybou.

Finální prezentace je postavena na příběhu fiktivní žačky Emy, která demonstruje využití nástroje Read.y ve své školní praxi.

Etika: Komplexní analýza pomocí Ethical Canvas identifikovala klíčová rizika: stigmatizaci a konflikty mezi zastánci a odpůrci technologií, zneužití a správu dat, prohlubování digitální propasti, technologický determinismus a autorská práva. Navržena opatření zahrnující transparentní správu dat, dostupnost nástroje bez ohledu na socioekonomický status a zachování lidského elementu ve vzdělávání.

AI NÁSTROJE POUŽITÉ V PROJEKTU

  1. ChatGPT (free GPT-4-turbo) – brainstorming, strukturování myšlenek, analýza dat, tvorba prezentace
  2. Claude.ai – prototypování funkčních rozhraní, wireframy, personalizované prvky
  3. Perplexity – výzkum existujících nástrojů, komparace řešení
  4. Consensus – akademický výzkum pomocí operátorů (AI tool AND reading literacy AND K-12)
  5. NotebookLM – analýza výzkumných zdrojů, sumarizace
  6. Napkin.ai – vizualizace dat a SWOT analýza
  7. Looka.com – tvorba loga a vizuální identity
  8. Microsoft Copilot – generování obrazového materiálu, komiks
  9. Gamma.ai – inspirace pro design prezentace
  10. Figma – ruční tvorba wireframů a mockupů

ODKAZY NA VÝSTUPY


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info