XI. Národní seminář informačního vzdělávání
Učící knihovník jako aktér edukačních výzev 21. století. Konference proběhne 29.–30. května 2024.
4.–6. února 2020 v Brně (komunitní centrum Czechitas) – přes 100 účastníků – 10 řečníků – 11 lektorů – 1 konferenční den – 7 workshopů – reportáž – výstupy –prezentace – videa
V únoru 2020 jsme společně prožili už třetí konferenci k sociálním inovacím v knihovnách.
Rádi bychom se s vámi v tomto přehledu podělili o materiály i atmosféru, ukázali vám reportáž, videozáznamy přednášek, prezentace, fotografie a další.
- obsahy konferenčních příspěvků; teprve bude vydáno (Duha 1/2020) -
Workshop měl několik částí - Hudební workshop (s exkurzí do romských lidových písní a romštiny), reflexi zážitku, přednášku Kateřiny Szczepanikové z IQ Roma Servis:(studijní program Gendalos) a diskuzi ve formátu world café, které se účastnili také mladí Romové, kde jsme hledali konkrétní řešení, metody a plány.
Prozkoumejte:
Workshop vedla Jany de Brauwere (SFPL). Proběhlo vzájemné sdílení zkušeností se sociálně slabými či náročnými uživateli knihovny (např. lidé bez domova, drogově závislí, psychicky nemocní návštěvníci …) a byly představeny strategie, které využívá SFPL (plán pro redukování negativního dopadu na personál - program pomoci zaměstnancům EAP,sprchovací autobusy,box na injekční stříkačky, sociální pracovnice na plný úvazek, návštěvnický kodex …).
Podívejte se na Janinu prezentaci.
Fab Lab (Fabrication Lab) je společný pracovní prostor pro vytváření, učení a zkoumání za pomocí technologií (např. digitální šicí stroje, 3D tiskárny, leaserové systémy, roboti). Laboratoře nabízejí programování pro všechny věkové kategorie, umožňují uživatelům osahat si nové (nebo "staronové") technologie v bezpečném prostředí, hledat jejich tvůrčí využití a trávit společně čas. Účastníci workshopu si na vlastní kůži prožili lekci v digitální dílně tohoto typu.
Společně jsme hledali způsoby, jak rozšířit možnosti služeb knihovny prostřednictvím virtuální reality. Nejprve jsme si technologii představili, poté jsme mapovali možnosti využití a vše si zkoušeli a testovali.
Programovatelné robotické hračky, tzv. Ozoboti, mohou být v prostředí knihoven cestou, jak děti naučit základům programování. Přibližují dětem svět robotiky a knihovnám umožňují plnit svou komunitní funkci tím, že tyto zkušenosti s technologií zprostředkují i dětem ze sociálně slabších rodin, čímž jim pomohou začlenit se mezi vrstevníky a vzdělávat se. Knihovníci účastnící se workshopu si ovládání ozobotů prakticky vyzkoušeli a seznámili se také s příslušnými programy, aby se mohli rozhodnout, zda by byli pro jejich knihovnu a návštěvníky tím přínosem, který potřebují.
Na workshopu se sešli lidé z různě velkých knihoven, z různých oddělení, a s různou zkušeností. Od těch, kteří chtěli zjistit, co to ten design služeb vlastně je, po absolventy programu Inkubátor sociálních inovací, který byl na designérských principech postaven. Všechny však spojovala vlastnost, tolik důležitá právě pro zodpovědné navrhování služeb - zvídavost. Ve třech týmech účastníci řešili tři různé výzvy, týkající se knihovny jako pomocné ruky při překlenování digitální propasti, knihovny jako variabilního prostoru, sloužícího různým skupinám lidí, a knihovny jako místa s potenciálem rozvoje a kultivace občanské společnosti v obci.
Konference byla podpořena Evropskou unií v rámci Operačního programu Zaměstnanost.
Projekt byl podpořen Evropskou unií v rámci Operačního programu Zaměstnanost.
CZ.03.3.X/0.0/0.0/15_124/0006474
Učící knihovník jako aktér edukačních výzev 21. století. Konference proběhne 29.–30. května 2024.
Na konci roku 2019 proběhl výzkum s knihovnami, které pracují s náctiletými a mladými lidmi (kategorie 13+). V následujícím textu představujeme, jaká specifika tato práce nese, jaké potřeby mají mladí lidé i knihovníci, kteří s nimi pracují a na co je dobré se připravit, pokud se knihovna rozhodne věnovat skupině 13+ vyhrazený prostor či program.