Sociální inovace v knihovnách
4.–6. února 2020
Škrobárenská 511/3, 617 00 Brno
Proč přijít?
Užitečné nástroje
Ukazujeme nástroje, které je možné použít v praxi. Metody, technologie, dobrou praxi.
Netradiční témata a formáty
Snažíme se přinášet i méně tradiční témata a přivádět také experty z jiných oborů.
Společný příběh
Rádi bychom vyprávěli o knihovnách a knihovnících. O tom, jak jsme je poznali i o tom, co dokázali a vytvořili v našich programech inkubátor a akcelerátor.
Setkání s kolegy
Víme, jak důležitá jsou tato setkání. Kromě společné práce nás čeká neformální posezení a podvečerní raut.
Naši řečníci a lektoři
-
Eliška Bartošová
Co jsem se naučila o knihovnách -
Jana De Brauwere
Poskytování a vytváření informačních služeb za prohlubující se drogové krize ve veřejné knihovně San Franciska -
Robin Szaffner / Jiří Brož
Polytechnické dílny v knihovnách -
Mariana Chytilová
Přístupnost - životní postoj a zdroj sociální inovace -
-
-
-
-
Pohled na knihovny od někoho, kdo nikdy v žádné nepracoval. V červnu 2017 jsme zahájili projekt Sociální inovace v knihovnách. Teď stojíme téměř na jeho konci. Co to s člověkem udělá, když se na 3 roky vystaví prostředí knihoven?
-
Bezdomovectví a drogová krize ve větších městech Spojených Států jsou v současnosti velkou výzvou pro veřejné knihovny a následné poskytování kvalitních služeb knihovny uživatelům. Veřejná knihovna v San Francisku si jako instituce klade za cíl sloužit všem a přizpůsobit služby tak, aby byly dosažitelné všem uživatelům.
-
V Ústí nad Labem budujeme dílnu, která slučuje tradiční ruční práce s moderními technologiemi. Pokoušíme se kolem ní vytvořit aktivní komunitu. Chceme vyprávět o tom, co nás k nápadu vedlo, jak taková dílna funguje a co přináší místní komunitě.
-
Co si představíte, když se řekne přístupnost? A co cítíte, když vás nějaký objekt, prostor, služba nebo člověk odmítá? A kdybychom dokázali, že nám exkluze způsobuje fyzickou bolest, co bychom v naší knihovně, na našich webových stránkách, na toaletách nebo v kavárně změnili? Přístupnost se netýká pouze lidí s postižením, ale nás všech.
-
Martin Bukáček
Virtuální realita v knihovnách: Motivace je klíč -
Lucie Galčanová
Společnost osamělosti? -
Hana Macháčková
Rizika a příležitosti internetu u českých dětí a dospívajících -
Zdeňka Voštová
Environmentální žal a jak s ním naložit -
-
-
-
-
Příklady, jak se dnes v knihovnách dá využívat virtuální (VR) a rozšířená realita (AR). Lifeliqe (firma, z které je Martin) pomáhá knihovnám ve Spojených státech proměňovat jejich roli ruku v ruce s tím, jak se proměňují potřeby dnešních studentů.
-
Zatímco samota v sobě skrývá kreativní, osobnost rozvíjející potenciál, podle některých autorů dokonce nezbytný pro lidské bytí, osamělost je vnímána jako negativní zkušenost a soudobé výzkumy ukazují její významný vliv nejen na obecnou spokojenost, ale například také na lidské zdraví.
-
Co zažívají dnešní děti a dospívající na internetu. Řeč bude o online rizicích i mýtech, které je provázejí. Budou prezentovány nejnovější zjištění z projektu EU Kids Online IV.
-
Strach, smutek, bezmoc, vztek, ztráta smyslu, pocity viny....To vše jsou pocity, které prožívají lidé trpící environmentálním žalem a ekologickou úzkostí. Očima psychoterapeutky, která se ve své praxi věnuje emocionální podpoře lidí, na které dolehla tíha environmentální krize.
-
Maxine Bleiweis
Leadership challenges in 2020 -
Tomáš Štefek
Jsem knihovník, tedy designér služeb (workshop) -
Čeněk Šašinka
Možnosti uplatnění virtuální reality ve službách knihoven (workshop) -
David Lacko
Možnosti uplatnění virtuální reality ve službách knihoven (workshop) -
-
-
-
-
Maxine Bleiweis dedicated her career to removing barriers of all kinds in public libraries in the US state of Connecticut. She believed that everyone was entitled to learn and grow and thrive. She initiated the first big makerspace, installed a café in a library
before it was accepted, and led her staff to never say “no” to a request.
Maxine wrote the book, Helping Business: The Library’s Role in Community Economic Development. She was awarded the Librarian of the Year in her state and a national award for innovative leadership from the American Library Association. -
Bývalý knihovník, který by rád pomáhal svým bývalým kolegyním a kolegům být lidem ještě užitečnější, a mít ze své práce ještě více radosti.
-
Štěpán Drahokoupil
Advokační práce pro knihovny.
Nadace OSF (workshop) -
Petr Machálek
Advokační práce pro knihovny.
Nadace OSF (workshop) -
-
- a další -
4. 2. 2020 - úterní workshopy
Zážitkový workshop: Romské děti a mládež v knihovnách
- Pro koho se obzvlášť hodí: pro všechny knihovníky ve službách a zvláště pro ty, kteří pracují s dětmi a mládeží
- Vede: skupina muzikantů, expertů a facilitátorů
- Kapacita: 25 účastníků
- Workshop se koná od 9.30 do cca 18 hod. Harmonogram bude upřesněn.
Co nás čeká?
Hudební workshop. Dopoledne absolvujeme hudební workshop s Petrou Borovičkovou a jejími romskými kolegy. Zvládneme jej prý s přehledem a radostně i my, kteří neumíme nebo se stydíme zpívat.
Reflexe. Poté budeme zážitek krátce reflektovat a společně přemýšlet, jaký máme jako profesionálové ve službách vztah k romskému etniku, speciálně k romským dětem a mládeži jako uživatelům knihovny. Za pomoci expertů budeme pátrat, jaké žijeme zkušenosti, stereotypy, intence.
Přednáška. Na reflexi naváže expertní vstup, který nás uvede do problematiky práce s romskými dětmi a mládeží.
Diskuze. Třetí část workshopu věnujeme odborné diskusi ve formátu world café, kde budeme hledat konkrétní řešení, metody a plány.
Zahraniční workshop: Co se lze naučit od San Francisco Public Library v oblasti krizové komunikace a vytváření strategií
Workshop už je plný! Pokud se na něj registrujete, stáváte se náhradníky a je velká šance, že se na vás nedostane. Nechcete si tentokrát vybrat jiný z workshopů?
- Workshop bude veden v českém jazyce
- Pro koho se obzvlášť hodí: pro ředitele a vedoucí pracovníky, pro knihovníky ve službách
- Vede: Jana De Brauwere
- Kapacita: 20 účastníků
- Workshop se koná od 9.00 do cca 17 hod. Harmonogram bude upřesněn.
San Francisco Public Library zaznamenala vzrůstající počet napadení zaměstnanců knihovny svými uživateli. Budeme sledovat cestu, kterou tato organizace podstoupila, aby zlepšila to, jak se stará o zaměstnance a uživatele a zároveň změnila svá očekávání.
Lektorka se podělí o zkušenosti s vedením výboru bezpečnosti a komunikace. Ukáže, jak organizace musela přehodnotit poskytování služeb uživatelům a jakým způsobem zpracovává a vyhodnocuje vnitřní a vnější podněty a snaží se posunout to, jak jako organizace přemýšlí o problémech.
Co podrobně probereme?
Přístup organizace ke změnám ve společnosti, které negativně ovlivňují zaměstnance, služby i morálku na pracovišti.
Podpora zaměstnance v krizových situacích a strategicky postup v řešení této problematiky.
Požadavky, které se kladou na knihovníka ve veřejné knihovně ve velkoměstě.
Školení pro zaměstnance a dokumentace.
Další pracovníci knihovny: sociální pracovník a team Health & Safety Associates (HASAs), security team, sheriffs …
Spolupráce s organizacemi a odbory.
Workshop "vyzkoušejte si": Digitální dílna jako prostor tvořit, zkoumat, sdílet
Workshop už je plný! Pokud se na něj registrujete, stáváte se náhradníky a je velká šance, že se na vás nedostane. Nechcete si tentokrát vybrat jiný z workshopů?
- Pro koho se obzvlášť hodí: pro ty, kteří by rádi zažili "ukázkovou lekci" v digitální dílně, které se začínají stávat součásti také českých knihoven
- Vede: lektoři z první digitální dílny v Evropě (FabLab)
- Kapacita: 8 účastníků
- Workshop se koná od 9.00 do 11.30 hod
Fab Lab (Fabrication Lab) je společný pracovní prostor pro vytváření, učení a zkoumání za pomocí technologií (např. digitální šicí stroje, 3D tiskárny, leaserové systémy, roboti). Laboratoře nabízejí programování pro všechny věkové kategorie, umožňují uživatelům osahat si nové (nebo "staronové") technologie v bezpečném prostředí, hledat jejich tvůrčí využití a trávit společně čas.
Workshop "vyzkoušejte si": Možnosti uplatnění virtuální reality ve službách knihoven
Workshop už je plný! Pokud se na něj registrujete, stáváte se náhradníky a je velká šance, že se na vás nedostane. Nechcete si tentokrát vybrat jiný z workshopů?
- Pro koho se obzvlášť hodí: pro všechny, kdo v knihovně vytváří a poskytují služby a uvědomují si, že knihovna musí najít svou pozici ve světě stále chytřejších technologií
- Vede: Čeněk Šašinka a David Lacko s kolegy
- Kapacita: 15 účastníků
- Workshop se koná od 12.00 do cca 18 hod. Harmonogram bude upřesněn.
Budeme společně hledat způsoby, jak rozšířit možnosti služeb knihovny prostřednictvím virtuální reality. Ta má potenciál významně posílit naše možnosti (od klasických informačních služeb, přes sociální a komunitní služby až po vzdělávání) a posunout je na novou úroveň. Nejprve si technologii představíme, poté budeme mluvit o existujících projektech a zkušenostech ve světě. Abychom mohli o uplatnění virtuální reality lépe přemýšlet, budeme vše, o čem bude řeč, během workshopu zkoušet a testovat.
5. 2. 2020 - konferenční den
-
Registrace a káva 8:15-9:00
-
Keynotes 9:00-10:40
Eliška Bartošová - Co jsem se naučila o knihovnách
Jana De Brauwere (USA) - Poskytování a vytváření informačních služeb za prohlubující se drogové krize ve veřejné knihovně San Franciska
Tomáš Štefek - Čím design služeb pomáhá dělat dobré věci ještě lepší
Roman Novotný - Co dokáže knihovna: mapa komunitních a sociálních aktivit českých knihoven
-
Káva 10:40-11:00
-
Jak na sociální inovace: nástroje a dobrá praxe 11:00-12:15
Robin Szaffner / Jiří Brož - Polytechnické dílny v knihovnách
Mariana Chytilová - Přístupnost: životní postoj a zdroj sociální inovace
Martin Bukáček - Virtuální realita v knihovnách: Motivace je klíč
-
Společný oběd 12:15-13:30
-
Téma 13:30-14:45
Lucie Galčanová - Společnost osamělosti?
Hana Macháčková - Rizika a příležitosti internetu u českých dětí a dospívajících
Zdeňka Voštová - Environmentální žal a jak s ním naložit
-
Káva 14:45-15:00
-
Final keynotes 15:00-16:30
Maxine Bleiweis (USA) - Leadership challenges in 2020
Ladislava Zbiejczuk Suchá - Na cestu
-
Raut
Zveme vás na malé občerstvení, kde můžeme sdílet všechny své dojmy z konference.
6. 2. 2020 - čtvrteční workshopy
Workshop "vyzkoušejte si": Jak na ozoboty v knihovnách
- Pro koho se obzvlášť hodí: pro všechny, kdo v knihovně vytváří a poskytují vzdělávací a komunitní programy, zvláště pro děti a mládež
- Vede: Tereza Nedjalková
- Kapacita: 10 účastníků
- Workshop se koná od 9.30 do 12 hod. Harmonogram bude upřesněn.
Workshop bude zaměřen na práci s ozoboty tak, abychom byli schopni navrhnout sami základní lekci pro děti.
Podíváme sa na jejich fungování, jak se o ozoboty starat a jak s nimi pracovat. Programovat budeme offline (pomocí fixy a papíru), ale i online v dostupných programech. Součástí workshopu budou i praktické ukázky a možnost si ozoboty sami vyzkoušet.
Není nutné mít žádné předchozí zkušenosti, nebo umět programovat! :)
Workshop "Jsem knihovník, tedy designér služeb"
Workshop už je plný! Pokud se na něj registrujete, stáváte se náhradníky a je velká šance, že se na vás nedostane. Nechcete si tentokrát vybrat jiný z workshopů?
- Pro koho se obzvlášť hodí: pro všechny, kdo navrhují a realizují služby, ještě však o sobě neuvažují jako o jejich designérovi, a chtějí využít možnosti objevit jej v sobě; pro zvídavé knihovnice a knihovníky, kteří se chtějí posunout dále.
- Vede: Tomáš Štefek
- Kapacita: 15 účastníků
- Workshop se koná 9:30-16:00. Harmonogram bude upřesněn.
Autorský workshop Tomáše Štefka vám umožní vytvořit si vlastní plán vašeho profesního rozvoje jako knihovníka - designéra služeb.
Tomáš pracoval více jak patnáct let ve veřejné knihovně a nyní se věnuje designu na Kabinetu informačních studií a knihovnictví. S touto (zdánlivě) "dvojí rolí" knihovník - designér má proto sám bohaté zkušenosti.
Pracovat budeme se třemi tematickými okruhy, kde se designová role a perspektiva může uplatnit:
- komunitní práce a sociální inovace v knihovně
- služby a prostor knihovny,
- leadership jako designování vize.
Workshop Advokační práce pro knihovny (Nadace OSF)
„Když přemýšlíte o problému, ukazujte knihovnu jako řešení.“
IFLA
- Pro koho se obzvlášť hodí: ředitelé, zástupci, vedoucí služeb, projektový pracovníci, dramaturgové ...
- Vede: Štěpán Drahokoupil, Petr Machálek
- Kapacita účastníků: 18
- Workshop se bude konat od 9:30 do 16:00. Harmonogram bude upřesněn.
Knihovny velmi dobře zvládají svou komunitní roli a nabízí řadu programů a služeb se sociálním přesahem, nicméně dostávají se do pozice, kdy musí tuto svou roli obhajovat před zřizovatelem, získávat nové prostory, další pracovní úvazky, posunovat rozpočet apod.
Cílem workshopu s Štěpánem Drahokoupilem a Petr Machálkem z Advokačního fóra Nadace OSF bude osvojení zásad advokacie knihovny. Společně budeme připravovat rámec podkladů, které můžete použít při jednání se svým zřizovatelem.
První část workshopu se zaměří na vaši aktuální situaci, co se již daří a kde jsou bariéry. V druhé části workshopu budeme pracovat na několika konkrétních tématech, která vyplynou z předchozí práce.
Konference Sociální inovace v knihovnách se tentokrát koná v Brně 4.-6.2. 2020 v komunitním centru Czechitas.
Jak se dostat do komunitního centra Czechitas?
- Autobusem 67 z hlavního nádraží, nebo autobusem 44 ze Zvonařky (lze využít např. při cestě z Dolního nádraží). Zastávka Hladíkova je v bezprostřední blízkosti centra Czechitas.
- Šalinou 8 od hlavního nádraží na zastávku Masná.
- Autem lze pohodlně dojet, nicméně zaparkovat lze pouze na nerezervovaných místech č. 69 až 71 a 75 až 81.
Ubytování
Rádi Vám zajistíme a uhradíme ubytování (na jednu noc či na celou dobu konání konference). Dejte nám vědět při registraci!
Pokud se registrujete později než 20. ledna. 2020, nebo jste se pro ubytování rozhodli dodatečně, kontaktujte Moniku Zavřelovou (zavrelova@phil.muni.cz). Pokud se u Vás cokoliv změní, dejte to také Monice neprodleně vědět!
Místo bude upřesněno.
Co se ještě hodí vědět?
Bezplatně
Účast na programu je zcela bezplatná.
Jídlo
Po celou dobu bude zajištěno drobné občerstvení a (vegetariánské) obědy.
S dětmi
Pokud přijedete s dětmi, dejte nám prosím vědět předem (vichova@phil.muni.cz); můžeme se domluvit na zázemí či hlídání.
Výstupy
Všechno, co na konferenci vytvoříme, promítneme, natočíme a nafotíme také později zveřejníme.
O konferenci
Třetí ročník konference Sociální inovace v knihovnách uzavírá tříletý projekt, díky kterému jsme měli spolu s vámi možnost hledat možnosti, jak v knihovnách tvořit komunitní služby a služby se sociálním přesahem.
Konference volně navazuje na dekádu dlouhou tradici konferencí na KISKu (Katedře informačních studií a knihovnictví FF MU v Brně), věnovaných managementu, designu služeb, marketingu a komunitám.
Tři dny v Brně. Jeden konferenční den a 13 řečníků. 5 workshopů a 15 lektorů a facilitátorů. Setkání s kolegyněmi a s kolegy.
„Vaše konference měla smysl pro všechny věkové kategorie bez ohledu na délku praxe či pozici v knihovně .“
účastník konference SI v Knihovnách 2019
Kontaktujte nás
Odborná garance
Laďka Zbiejzcuk Suchá
sucha@phil.muni.cz
Organizace
Eva Víchová
vichova@phil.muni.cz
607 928 901
Ubytování
Monika Zavřelová
zavrelova@phil.muni.cz
Konferenci Sociální inovace v knihovnách pro vás také připravuje:
Eliška Bartošová (bartosova@phil.muni.cz) - Tomáš Štefek (stefek@phil.muni.cz) - Bára Buchtová (buchtova@phil.muni.cz) - Jiřina Svitáková (svitakova@phil.muni.cz)
Projekt byl podpořen Evropskou unií v rámci Operačního programu Zaměstnanost.
CZ.03.3.X/0.0/0.0/15_124/0006474