XI. Národní seminář informačního vzdělávání
Učící knihovník jako aktér edukačních výzev 21. století. Konference proběhne 29.–30. května 2024.
Jací leadeři pracují v českých knihovnách? O struktuře zaměstnanců českých knihoven toho víme ze statistik hodně. Jak na tom jsou ale leadeři v českém knihovnictví? Jaké role zastávají v knihovně, v týmu? Jak pracují, jak se vzdělávají, co jim chybí?
V rámci projektu Sociální inovace v knihovnách spouštíme šetření zaměřené na leadery v českých knihovnách. Průzkumem chceme oslovit knihovnice a knihovníky, kteří aktivně prosazují zajímavá témata, starají se o služby pro uživatele, snaží se zavádět novinky v oboru nebo vedou tým, pobočku či celou knihovnu. Zajímá nás, jak si stojí knihovníci a knihovnice, kteří na pracují v českém knihovnictví a svou prací ho neustále proměňují.
Hlavní část šetření se soustředí na role, které zastáváte ve své práci - někteří lidé se více soustředí na komunikaci nebo motivaci v týmu, jiní na organizaci a zajištění chodu, další staví především na své odbornosti. Možná je pro vaši práci charakteristická kontrola termínů i lidí nebo se soustředíte především na rozvoj svých kolegů a kolegyň. Všechny role jsou potřebné a my se snažíme v našem výzkumu získat plastický obraz leadeshipové kultury v našem oboru. V další části dotazníku se vás budeme ptát na to, jak se jako leadeři vzděláváte, rozvíjíte a co vám pomáhá anebo naopak brání ve vaší práci. Dotazník realizujeme ve spolupráci s Court of Moravia.
Vyplnění dotazníku by vám nemělo trvat déle, než 10–20 minut.
Učící knihovník jako aktér edukačních výzev 21. století. Konference proběhne 29.–30. května 2024.
Na konci roku 2019 proběhl výzkum s knihovnami, které pracují s náctiletými a mladými lidmi (kategorie 13+). V následujícím textu představujeme, jaká specifika tato práce nese, jaké potřeby mají mladí lidé i knihovníci, kteří s nimi pracují a na co je dobré se připravit, pokud se knihovna rozhodne věnovat skupině 13+ vyhrazený prostor či program.