Hlavní zjištění o knihovnách a knihovnících pracujících s mládeží (13+)
#zjisteni
Na konci roku 2019 proběhl výzkum s knihovnami, které pracují s náctiletými a mladými lidmi (kategorie 13+). V následujícím textu představujeme výsledky výzkumu ukazující, jaká specifika tato práce nese, jaké potřeby mají mladí lidé i knihovníci, kteří s nimi pracují a na co je dobré se připravit, pokud se knihovna rozhodne věnovat skupině 13+ vyhrazený prostor či program.
V současné době můžeme reflektovat zvyšující se zájem knihoven začít specificky pracovat se skupinou náctiletých a mladých lidí (13+). Z našich předešlých průzkumů vyplynulo, že mnoho knihoven zvažuje vytvoření vlastního prostoru vymezeného jen skupině mladých a některé knihovny takovým prostorem dokonce i disponují.
U skupiny mladých lidí (13+) existuje vysoká pravděpodobnost pozitivních dopadů práce s nimi. Problém však nastává v tom, že knihovny jsou sice ochotny vyhradit mladým určitý speciální prostor, většinou však nemají personální kapacity na to, aby se této skupině někdo věnoval. Proto buď teenageři spadají pod dětská oddělení, nebo nemají specificky vymezenou kontaktní osobu, na kterou by se mohli v knihovně obrátit. To nemusí být problém v případě malých obecních knihoven, kde je knihovník či knihovnice pro všechny stejně známá osobnost, ve větších knihovnách však mohou mít teenageři ke knihovníkům neosobní vztah. Jako nový trend se ukazuje zaměstnat speciálního pracovníka pro tuto cílovou skupinu alespoň na část úvazku. Řada knihoven už takového zaměstnance má a mnohé uvažují o proškolení specializovaného pracovníka pro cílovou skupinu mladých.
Knihoven, které zaměstnávají lidi speciálně zaměřené na cílovou skupinu mladých (13+), je v současné době jen několik. Během svého fungování však měli příležitost posbírat řadu zkušeností, dovedností a poznatků, které má význam sdílet s celou knihovnickou obcí.
Abychom získali více informací o specificích práce s mládeží (13+), rozhodli jsme se využít dat z rychlého průzkumu, který proběhl na podzim 2019 a díky kterému jsme získali přehled o knihovnách, které s mladými již pracují. S vytipovanými knihovníky, kteří se už skupině mladých věnují, jsme uspořádali online fokusní skupinu, kde jsme s nimi probrali, jak jejich práce s mladými probíhá, jaké mají mladí potřeby, jaká témata řeší a co jsou bariéry nebo co jim naopak pomáhá k tomu, aby byli ve své práci úspěšní.
Online focus group proběhla na konci roku 2019 a zúčastnilo se jí 10 knihovníků a knihovnic z 8 různých knihoven, které se zaměřují na praci s mladými (13+) a které nabízí i nějaké specializované programy či prostory pro tuto cílovou skupinu.
Fokusní skupina probíhala online formou prostřednictvím facebookové uzavřené skupiny, do které mělo přístup jen vybraných výše uvedených 10 knihovnic a knihovníků, kteří pracují s mládeží. Termín konání byl prosinec 2019. Účastníkům byly postupně během tří týdnů každý týden kladeny 2 otázky, na které museli pokaždé do 3 dnů odpovědět. Mohli na sebe navzájem navazovat a reagovat nebo se vracet zpětně k minulým otázkám. Odpovídali v psané formě nebo vkládali fotografie či odkazy na další názorné materiály.
1) Představení
2) Popište, jak to všechno začalo...
3) Knihovny a programy pro teenagery
4) Potřeby mladých
5) Pomocníci a bariéry při práci s teenagery v knihovnách
6) Co byste dělali, kdyby...?
#zjisteni
#bariery
#cas
#pomocnici
1) Práce s mladými (13+) v knihovnách je poměrně novodobou záležitostí. Ani v knihovnách, kde má toto téma dlouholetou tradici (např. Třinec, MKP), se tomuto okruhu čtenářů specificky nevěnuje nikdo z oslovených knihovníků déle než cca 10 let. Nejčastěji však respondenti průzkumu uváděli, že se skupině teenagerů specificky věnují rok až dva.
2) Knihovníci, kteří se věnují mládeži 13+, někdy nedělají tuto práci na celý úvazek. Mívají k tomu ještě další povinnosti – nejčastěji se věnují také skupině dětí nebo mají na starosti nějaké další činnosti na dospělém oddělení, např. výpůjční služby. Některé knihovny však vyhradily speciální pozici knihovníka, který se věnuje jen skupině teenagerů.
3) Oddělení pro náctileté se nejčastěji vyčlenilo z oddělení pro děti. Důležitým faktorem pro vznik oddělení pro mladé je i knihovník (často mladšího věku), který má k teenagerům blízko a sám se chce na tuto cílovou skupinu zaměřovat.
|
4) Impulsem pro vznik teen oddělení bývá, když knihovny řeší, že v určitý moment začnou děti odrůstat, dětské oddělení už pro ně není dostačující a zároveň ani oddělení pro dospělé není pro tyto odrostlejší děti a mladé dospělé vhodným prostorem.
|
5) Oddělení pro náctileté mohou být zpočátku navštěvované spíše mladšími teenagery. Zaměstnanci knihoven, ve kterých se prostor pro teenagery vyčlenil teprve v minulých letech, častěji uváděli, že k nim chodí spíše mladší náctiletí (často odrostlí z dětského oddělení).
|
6) Mládež 13+ se v knihovnách ocitá následujícími způsoby:
|
7) Knihovníci a knihovnice, kteří odpovídali ve fokusní skupině, často přemýšleli o práci s mládeží ve smyslu vyčlenění prostoru pro mladé – bylo pro ně klíčové najít nějaké konkrétní místo, které bude jen pro ně a bude fungovat jako samostatné oddělení.
|
Výjimku ale tvoří například jedna z velkých knihoven, která o práci s mládeží uvažuje ve smyslu aktivit:
|
8) Většina pracovníků s mládeží v knihovnách tuto práci vidí jako nestereotypní, inspirativní, kreativní, smysluplnou či zábavnou.
|
9) Někteří pracovníci s mládeží v knihovnách navíc oceňují, že se mohou od mladých lidí a s mladými učit nové věci a vzájemně se obohacovat.
|
10) Někteří zmiňovali, že jim přijde zajímavé vidět vývoj a možnost mladé směřovat.
|
1) Mladí do knihovnách chodí kromě knížek na různé atrakce – např. virtuální realita, playstation či Xbox, deskovky, fotbálek...
2) Knihovníci pro mladé chystají v knihovnách akce nejrůznějších formátů – kvízy, larpy, turnaje, tvořivé workshopy (vyrábění, výtvarná činnost i tvůrčí psaní), čtenářské kluby, konverzace v angličtině s rodilými mluvčími, promítání, cestovatelské přednášky či besedy.
3) Několik formátů funguje v knihovnách napříč regiony – například Book!Con nebo Noc bez Andersena (přespání s mladými v knihovně).
4) Co se literatury týče, nabízí knihovny teenagerům např. komiksy nebo tzv. young adult literaturu a pak také povinnou četbu, kterou po mladých vyžadují většinou školy.
5) Knihovníci mladé také vzdělávají – především v informační či mediální gramotnosti, bezpečnosti na internetu, ale i literatuře.
6) Mladí si za knihovníky přicházejí i jen tak popovídat.
|
Škola:
|
Práce, brigády:
|
Vztahy s přáteli, spolužáky:
|
Šikana:
|
Koníčky, volný čas:
|
Rodina:
|
Láska, sexuální orientace:
|
Problémy se sebevědomím, identitou, deprese, závislosti...
|
Nedostatek času věnovat se aktivitám pro mladé (+ pružnost pracovní doby):
|
Nevyhovující prostor:
|
Občasná přepracovanost knihovníků:
|
Nedostatečné finance:
|
Nesamostatné oddělení pro mladé:
|
Když se knihovníci snaží určovat, co by mladí měli dělat:
|
Vlastní stárnutí, prohloubení věkové bariéry.
Osobní přístup, dobrá komunikace, diskuse, zapojování, důvěra:
|
Přistupovat k nim jako dospělým, být upřímný, mít neautoritativní přístup, dávat volnost:
|
Velké osobní nasazení knihovníka pracujícího s mládeží:
|
Dobrá propagace:
|
Podpora vedení knihovny:
|
Peníze:
|
Drobné materiální pozornosti – např. pohoštění, atraktivní ceny.
Program:
|
Prostor + vybavení:
|
Propagace:
|
Lidé / úvazky:
|
Jednou se vyskytl nápad vyřešit utracení rozpočtu navíc společně se čtenáři:
|
Problémy mladých lidí jinýma očima
Zajímá vás, jaké problémy například řeší mladí lidé, nebo do jakých se dělí skupin? Chcete vědět, jak zjistit to samé o mladých přímo ve vaší lokalitě?
Nechte se inspirovat výzkumnou zprávy projektu Průzkum mládeže a definice rizikových jevů s využitím metod human centered design. Jejími autorkami jsou Petra Kutálková a Barbora Pšenicová, které na tomto projektu několik let pracovaly. Jedná se o pilotní projekt podpořený prevencí kriminality z Magistrátu hlavního města Praha.
Jinýma očima k novým službám
Barbora Pšenicová a Petra Kutálková vydaly také navazující rozšířenou výzkumnou zprávu, ve kterém prezentují navržený prototyp služby pro mladé. Ve zprávě je popsán celý postup prototypování za využití metod human centered design. Zpráva také rozšiřuje seznam původních person mladých o další tři. Může vám dát dávku inspirace, především pokud byste sami chtěli pro mladé nějakou službu navrhnout.
Slabikář neformálního vzdělávání v práci s mládeží
Na co všechno byste měli myslet, pokud se věnujete neformálnímu vzdělávání mladých? Metodická příručka Slabikář neformálního vzdělávání srozumitelně přibližuje to nejpodstatnější pro kvalitní neformální vzdělávání při práci s mládeží nejen v teoretické rovině, ale i na příkladech z praxe a praktických cvičeních. Autory jsou Tomáš Pešek, Tibor Škrabský, Monika Novosádová a Jolana Dočkalová. Tato skupina vytvořila rovněž e-learning se stejným tématem. E-lerning je k dispozici na těchto stránkách.
Podívejte se také na různé dokumenty a zprávy na stránkách YALSA (Young Adult Library Services Association) - http://www.ala.org/yalsa/
Doporučujeme například následující:
Učící knihovník jako aktér edukačních výzev 21. století. Konference proběhne 29.–30. května 2024.
Přečtěte si první výsledky průzkumu o knihovnách, který realizoval KISK FF MU. Vyplývá z nich například, že knihovnic a knihovníků si lidé váží podobně jako prodavačů, účetních nebo drobných obchodníků.