Vzdělávání v kontextu oboru
Téma se vyskytuje například v předmětech: Učící se společnost, Design vzdělávacího procesu, Vzdělávací technologie
Kdo se tématu věnuje: Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D., RNDr. Michal Černý, Mgr. Hana Tulinská
Definice:
„Proces uvědomělého a cílevědomého zprostředkování a aktivního utváření a osvojování soustavy vědeckých a technických vědomostí, intelektuálních a praktických dovedností a lidských zkušeností, utváření morálních rysů a osobitých zájmů. Působení na člověka nebo skupinu za účelem utváření osobnosti, individualizace společenského vědomí; je tedy součástí socializace.” [1]
Knihovny se v rámci své vzdělávací činností podílejí na podpoře a rozvoji čtenářské a informační gramotnosti:
Existuje mnoho definic informační gramotnosti. Například odborná komise pro informační vzdělávání a informační gramotnost na vysokých školách (IVIG) definovala informační gramotnost jako: „Funkční gramotnost v informační společnosti. K funkční gramotnosti proto přidáváme ICT gramotnost, jako schopnost uživatelské práce s počítačem (a dalšími nástroji) a sítěmi (zejména internetem), zdůrazňujeme však, že práce s ICT je vždy práce s nástroji a podporuje ostatní složky informační gramotnosti.” [2](více na: https://akvs.cz/wp-content/uploads/2016/05/ivig-jak-rozumime.pdf)
Podle autorů knihy Informační vzdělávání pro učitele je informačně gramotný ten, kdo ovládá tyto kompetence:
- „kompetenci definovat svoji informační potřebu, explikovat ji, být schopen ji zúžit či rozšířit,
- kompetenci vyhledat informace, které by mohly pomoci výše uvedenou potřebu saturovat,
- kompetenci organizovat informace, vytvářet v nich strukturu, udržovat vlastní dokumenty, poznámky či nápady v takové formě, ke které se lze dále vracet a pracovat s ní,
- kompetenci informace analyzovat, posuzovat, hodnotit a interpretovat,
- kompetenci tvořit dokumenty textové i netextové povahy,
- kompetenci vytvořené dokumenty patřičným způsobem publikovat,
- kompetenci bránit se informačnímu přetížení, technostresu,
- kompetenci disponovat informační bezpečností a hygienou,
- kompetenci chovat se eticky v informačním prostředí.” [3]
Knihovny nejen nabízejí pro vzdělávací akce prostory a vybavení, ale také připravují vzdělávací obsah. Organizace vzdělávacích akcí má několik kroků:

Více se můžete dozvědět například v e-learningovém kurzu Lektorské minimum.
Knihovny se věnují nejen vzdělávání dětí, studentů, seniorů, celoživotnímu vzdělávání dospělých, ale i vzdělávání knihovníků samotných. To může být podpořené z programu Ministerstva kultury ČR Veřejné informační služby knihoven (VISK) jehož hlavním cílem je inovace veřejných informačních služeb knihoven na bází informačních technologií (ICT). Přehled odborných, vzdělávacích, společenských, propagačních a dalších akcí týkajících se knihovnicko-informační profese naleznete na adrese: https://www.skipcr.cz/akce-a-projekty/knihovnicke-akce.
Oborové komunikační kanály
- Diskusní konference VZDELAVANI
- Diskusní konference VYCHOVA (pouze pro členy pracovní skupiny pro informační výchovu a informační gramotnost na vysokých školách)
Platformy pro MOOC kurzy
Osobnosti
Odborná periodika
Doporučená literatura
- ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Informační vzdělávání pro učitele. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-88123-07-1. Dostupné z: http://eknihy.knihovna.cz/kniha/informacni-vzdelavani-pro-ucitele
- ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-905480-7-7. Dostupné z: http://eknihy.knihovna.cz/kniha/distancni-vzdelavani-pro-ucitele
- KOVÁŘOVÁ, Pavla. Trendy v informačním vzdělávání. 1. vyd. Zlín: VeRBuM, 2012, 154 s. ISBN 978-80-87500-18-7. Dostupné z: http://eknihy.knihovna.cz/kniha/trendy-v-informacnim-vzdelavani
Více publikací naleznete na: https://kisk.phil.muni.cz/o-nas/temata/technologie-ve-vzdelavani/publikace-edtechu
Co byste na konci studia měli znát...
Otázky z BlackBoxu – kategorie: Informační vzdělávání a gramotnost
Tip: víte, že si můžete nastavit jestli se vám bude zobrazovat první termín nebo definice?
Použitá Literatura:
- PALÁN, Zdeněk. Vzdělávání. Andromedia.cz [online]. Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s. [cit. 2019-08-23]. Dostupné z: http://www.andromedia.cz/andragogicky-slovnik/vzdelavani
- Použití definic informační gramotnosti v práci komise IVIG. Odborná komise pro informační vzdělávání a informační gramotnost na vysokých školách [online]. Praha: AKVŠ, 2013, 27. 5. 2013 [cit. 2019-08-23]. Dostupné z: https://akvs.cz/wp-content/archiv/ivig/pouziti-informacni-gramotnosti.html
- ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Informační vzdělávání pro učitele. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-88123-07-1. Dostupné z: http://eknihy.knihovna.cz/kniha/informacni-vzdelavani-pro-ucitele
Stránky jsou v testovací verzi. Naleznete-li nějakou chybu, budeme rádi, když nás na ni upozorníte prostřednictvím formuláře.
Web vznikl v rámci předmětu Aplikační seminář v akademickém roce 2018/2019. Jeho autoři jsou:
Alena Frydrychová, Andrea Šichtová, Jana Folková, Lenka Malá a Klára Mašková.