XI. Národní seminář informačního vzdělávání
Učící knihovník jako aktér edukačních výzev 21. století. Konference proběhne 29.–30. května 2024.
V únoru 2018 jsme společně prožili první konferenci k sociálním inovacím v knihovnách u nás. Dojmy, myšlenky a setkání v nás stále rezonují a tak několik komentářů a ohlédnutí bude ještě v příštích týdnech následovat. Těšit se můžete třeba na videozáznam znamenité přednášky Helene Bruhn Schvartzman z Aarhus Public Libraries, doplňující rozhovory k vybraným přednáškám, které přinesou hlavně praktické tipy. V této mozaice bychom se s vámi rádi podělili o střípky atmosféry (fotografie a klipy) a znalostí (prezentace). K obsahu workshopů i konferenčních příspěvků se ještě na blogu vrátíme a rozebereme je detailněji.
Workshop Designing the future: Design thinking for libraries lektorovaly designérky z Aarhus Public Libraries - Helene Bruhn Schvartzman a Sidsel Bech-Petersen. Vyzkoušeli jsme si designové myšlení při vytváření vlastních prototypů. Co nás potěšilo: kromě skvělé tvůrčí atmosféry zejména to, že účastnici zhodnotili workshop jako náročný, leč inspirující a velmi praktický. Mapovaní komunit jako nástroj spolupráce vedla Eliška Bartošová. Věnovali jsme se vytváření map, které knihovně umožňují orientaci například v tom, jací aktéři v místě jejího působení (třeba v obci) účinkují. Každý účastník má nyní vlastní mapu aktivit knihovny, kterou může dále upřesňovat. Co nás potěšilo: zmínky účastníků, že se k nástroji Kumu, s kterým jsme pracovali, určitě vrátí a využijí jej pro své knihovny.
V úterý účastníků přibylo, leč komorní atmosféra přetrvala. Vstupy řečníků - rozdělené do tří tematických bloků - následovaly jeden za druhým ve svižném tempu.
Jako nejzajímavější přednášku úterního konferenčního dne hodnotili účastníci vstup Helene Schvartzman Bruhn z Risskov library v dánském Aarhusu, hodně se líbily také vstupy Laďky Zbiejczuk Suché, Tomáše Řeháka nebo Pavla Zajíce.
Konference byla jen začátek. Setkání, oťukávání, hledání možností a hranic. Již brzy nás čeká první inkubátor (série workshopů), kde již budeme sociální inovace s vámi z knihoven přímo designovat. Budeme spolu vytvářet služby, které mohou významně zlepšit životy našich uživatelů. Doufáme, že u toho nebudete chybět!
Učící knihovník jako aktér edukačních výzev 21. století. Konference proběhne 29.–30. května 2024.
Na konci roku 2019 proběhl výzkum s knihovnami, které pracují s náctiletými a mladými lidmi (kategorie 13+). V následujícím textu představujeme, jaká specifika tato práce nese, jaké potřeby mají mladí lidé i knihovníci, kteří s nimi pracují a na co je dobré se připravit, pokud se knihovna rozhodne věnovat skupině 13+ vyhrazený prostor či program.