Digitální portfolia krok za krokem
pro studenty navazujícího magisterského studia od podzimního semestru 2023
1. semestr
Během prvního semestru nezapomeňte na tři stěžejní milníky:
1. Založte si portfolio do 30. listopadu
Do portfolia prosím uveďte tyto náležitosti:
- Kdo jste?
- Jaká je vaše motivace pro studium na KISKu?
- Jaká jsou vaše očekávání?
- Jaký je vás cíl?
Zajímá nás kdo jste a kam směřujete. Pokud to budeme vědět, jdeme vaším studiem společně.
Portfolio prosím odevzdejte skrze online dotazník pod tímto odkazem.
2. Reflektujte studium v prvním semestru. Co jste se naučili? Co jste vytvořili?
Reflektujte všechny A předměty. Kurzy byste měli mít v živé paměti a reflexe jsou v tomto bodě přínosné pro další studium. Pokud je v kurzu nějaký výstup (článek, podcast...), určitě jej připojte také. Vytvořte prosím reflexi také k 2-3 B/C předmětům, či k čemukoliv, co jsi ve studiu zažili (konference, spolupráce, vystoupení…) a považujete to za důležité.
Jelikož není snadné reflexi psát, zejména pokud jste tak nikdy dříve nečinili, vytvořili jsme pro vás nabídku tří rámců, ze kterých si můžete vybírat. S ohledem na konzistentnost se ideálně držte i v rámci následujících semestru toho, který si na začátku zvolíte.
3. Do 31. ledna nahrát odkaz na portfolio do odevzdávány k předmětu Diplomový seminář I. Tím dáte najevo, že máte napsané všechny reflexe a splňujete tak jedno z kritérií získání zápočtu tohoto předmětu.
Další doporučení
Jaký byl semestr? A jaký by mohl být ten další? Naplánujte si ho dle vašich představ.
Můžete se také podávat na portfolia dalších KISKařů, načerpat nové informace a inspiraci.

2. semestr
Reflektujte studium v druhém semestru
Během vašeho druhého semestru magisterského studia platí stejné náležitosti jako pro semestr první, tj. reflektujte A a vybrané B/C předměty. Samozřejmě můžete i cokoliv, co jsi ve studiu zažili (konference, spolupráce, vystoupení, praxe…) a považujete to za důležité pro vás a vaše profilování.
Konzultujte e-portfolio v rámci předmětu Učící se společnost
Zároveň bude v rámci předmětu Učící se společnost možnost konzultace vašeho e-portfolia s vyučujícím předmětu - Michalem Černým. Ten vám taktéž nesdílí bližší informace k této konzultaci.
3. semestr
Reflektujte studium ve třetím semestru
Ideálně do začátku nového semestru reflektujte všechny A předměty a vámi vybrané B/C předměty, či cokoliv, co jsi ve studiu zažili (konference, spolupráce, vystoupení, praxe…) a považujete to za důležité.
K reflexi připojte výstupy z předmětů, pokud je máte.
Na stav vašeho portfolia se zeptáme v rámci předmětu Informační politika a management.
4. semestr
Reflektujte studium ve čtvrtém semestru
Do státnic reflektujte všechny A předměty, vybrané B/C předměty, či cokoliv, co jsi ve studiu zažili (konference, spolupráce, vystoupení, praxe…) a považujete to za důležité pro vás a vaše profilování.
K reflexi připojte výstupy z předmětů, pokud je máte.
Státnice
Vaše státní zkouška bude začínat prezentací vašeho portfolia.
V portfoliu prosím:
- Představte, kdo jste. Představení může mít 1-2 odstavce. Představení je typicky na úvodní stránce či na podstránce typu “O mně”.
- V portfoliu mějte snadno přístupné příspěvky, které budou pokrývat nejméně všechny absolvované A předměty a vybrané B/C předměty. Příspěvek obsahuje nejméně:
- výstup z učení - Co jste se naučili? Co jste vytvořili?
- sebereflexi - Jak jste poznatky a zkušenosti integrovali do svého myšlení, tvorby, práce? Jak a kde byste je mohli využít? Jak byste v tématu chtěli či mohli pokračovat?
V portfoliu mějte také prosím příspěvek o vašem plánu a očekávání od studia, který jste psali v prvním semestru, stejně tak reflexi k tomuto plánu a ohlédnutí se za studiem. Jakou profilaci jste zvolili? Jakou praxi jste absolvovali? Jaké předměty pro vás byly nejdůležitější? Jak se lišila vaše cesta od plánu? Co jste přečetli? Kam vás studium posunulo? Kam se chystáte po státnicích?
Na portfolio prosím nastavte zobrazování datumu vytvoření příspěvku.
Prezentace
- Při vašem příchodu bude vaše portfolio nachystáno na počítači a projektoru. Začněte stručným představením, uveďte například část toho, co máte v portfoliu. (cca 1 min)
- Přejděte na příspěvek o ohlédnutí se za studiem, vyberte několik bodů ke sdílení. (cca 5 min)
Znalostní část
Na prezentaci bude navazovat znalostní část. Čím lépe dokážete do portfolia promítnout vaši práci během studia, tím více se na něj bude zkouška orientovat, a tím lépe pro vás.
Státnice jinak - ANO!
Mohli jsme pokračovat v pouhém biflování a zkoušení studentů. My jsme ale řekli ne. Zkoušky mohou být oslavou individuálního rozvoje a společného úsilí, dialogem, zážitkem...
Jak reflektovat předměty?
Možných rámců, které by nám mohli napomoci předměty reflektovat existuje jistě několik. My níže vybíráme ty, které vnímáme jako nejrelevantnější s ohledem na prostředí KISKu.
Model Rolfe a kol.
Tento model se soustředí na tři okruhy otázek: What?, So what?, Now what?.
What? (Co?):
- Co jsem se naučil/a?
- Co pro mne byla pozitivní / negativní zkušenost?
- Co mi kurz přinesl za uspokojení nebo ocenění?
- Co bych na kurzu ocenil/a?
- Co považuji za jeho jádrový přínos pro sebe?
So what? (Tak co?):
- Tak co to znamená pro moji praxi a expertízu?
- Tak co si z toho odnáším do své praxe?
- Tak co jsem na sobě dokázal/a změnit?
- Tak co jsme se v kurzu naučil/a směrem ke svým metodám učení, prací se sebou sama či přemýšlením?
Now what? (A teď co):
- Co můžu udělat proto, abych se v daných věcech ještě zlepšil/a?
- Co můžu udělat proto, aby změny a pozitivní věci z kurzu byly trvalé?
- Jak chci s tím, co si z kurzu odnáším dále pracovat? Jak na to chci navázat?
- K jakým konkrétním akcím či aktivitám mě kurz přivedl a já je chci nyní uskutečnit?
V případě, že by vám tento způsob reflexe nebyl vlastní, nabízíme ještě jeden od Eudutopia, který stojí na čtyřech cyklech, jimiž je ohlédnutí, introspekce, odstup a výhled do budoucna.
Ohlédnutí:
- Kolik jste toho o tématu věděli předtím, než jsme s ním začali?
- V čem jste se v tomto druhu práce v předmětu zlepšili?
- Jaké zdroje jste při práci využili? Které z nich vám obzvláště pomohly?
Introspekce:
- Co jste se o sobě dozvěděli při práci na výstupu předmětu nebo během kurzu?
- Změnili jste nějaké představy, které jste dříve o tomto tématu měli?
- Co vás při pohledu na výstupy z předmětu naplňuje spokojeností? Co byste naopak zlepšili?
Odstup:
- Jak by dané úkoly dělal někdo jiný? V čem byl váš přístup zajímavý, originální, jedinečný?
- Kdybyste byli učiteli, tak byste v kurzu změnili …
- Pokud by se na vaši práci díval někdo jiný, než vy a vyučující kurzu, jak by ji asi hodnotil? Proč?
Výhled do budoucna:
- Jedna věc, kterou bych chtěl/a zlepšit na svém studiu v předmětu, je ...
- Jedna věc, kterou bych chtěl/a zlepšit na svém výstupu z předmětu (kolekci, eseji, presentaci, softwaru, …), je ...
- Co byste změnili, kdybyste měli možnost udělat tuto práci či procházet předmět znovu?