EdTech & KISK
Profilace Technologie ve vzdělávání
Hledáme přístupy a nástroje ve vzdělávání, které podporují svobodný rozvoj jednotlivce a umožňují mu pomocí technologií lépe přemýšlet, studovat, pracovat, či participovat na občanské společnosti. Na mušce máme virtuální učební prostředí, kolaborativní virtuální realitu nebo digitální kompetence a gramotnost.
Čím se zabýváme?
Klíčovou oblastí pro EdTech je práce s informacemi – od jejich vyhledání a uložení až po prezentaci a sdílení. Na KISKu se této oblasti dlouhodobě věnujeme. Máme blízký vztah k online učení a online kurzům. Těsně spolupracujeme také se základními a středními školami, univerzitami i knihovnami. Snažíme se transformovat a propojovat informace tak, aby byly použitelné pro učení se. Najdete u nás také mnoho technologií, se kterými budete moci sami pracovat: od virtuální reality, 3D tiskárny a 3D scanneru, Leap motion až po software na strojové zpracování emocí. K dispozici je také VR včetně kolaborativních aplikací, které zde vytváříme, eye tracking nebo přístup k infrastruktuře HumeLab.
Studenti získávají vlastní pohled na technologie, mají dobré základy teoretických konceptů informatiky a jsou schopni orientovat se v oblastech informačních systémů ve vzdělávání, umělé inteligence, dialogových systémů, sémantických technologií, asistivních technologií, počítačového zpracování přirozeného jazyka a emocí nebo v práci s multimediálními daty. Teoreticky i prakticky se věnujeme studiu informační a učící se společnosti, negativním i pozitivním dopadům technologií na společnost, ale také různým aspektům implementace technologií do studijního procesu, prostředí a výstupu. Dlouhodobě spolupracujeme s oborově relevantními institucemi, školami a firmami.

Kompetence a uplatnění absolventa
Profilace spojuje formální a neformální vzdělávání. Absolventi jsou schopni nabízet vzdělávání ve firmách, podílet se na tvorbě osobních vzdělávacích prostředí či vzdělávacích plánech jednotlivců i celých organisací, mohou zastávat roli mentorů či koučů, stávají se odborníky na vzdělávání jak zaměstnanců, tak také klientů. V této oblasti významně převyšuje poptávka po našich absolventech, před nabídkou, kterou jsme schopni vytvářet.
Dalšími oblastmi uplatnění jsou učící knihovníci, tutoři nebo podpora e-learningu. Podílejí se na informačním vzdělávání, které jsou schopni samostatně zajišťovat a rozvíjet v online i offline formě.
Studenti jsou také vybaveni znalostmi pro samostatnou výzkumnou činnost (především v oblastech měření efektivity vzdělávání, evidence-based education, informačního chování, výzkumu UX, testování vzdělávacích aplikací a prostředí nebo akčního výzkumu), kterou mají zasazenu do bohaté výzkumnické zkušenosti (dle vlastního uvážení) a rámovanou pevnými základy sociologicko-informačně vědními, ale také případně filosofickými.
Současně klademe velký důraz na praxi - ať už přímo na KISKu (tutoring, tvorba vzdělávacích objektů, výzkumy, kurátorská činnost,...), na univerzitě nebo ve firmách. Naši absolventi působí na expertů v oblasti online vzdělávání, jako tutoři či odborníci na informační vzdělávání, designeři online kurzů, odborníci na vzdělávání v kyberbezpečnosti nebo na různém stupni škol jako učitelé.
KISK se výzkumně dlouhodobě soustředí na témata, která těsným způsobem propojují technologie a vzdělávání s důrazem na kognitivní, informačně-vědní a edukativní aspekty. Členové edTechové profilace kombinují základní i aplikovaný výzkum v závislosti na konkrétních výzvách.
Aktuálně řešená výzkumná témata
- Kolaborativní učení ve iVR (Čeněk Šašinka, Alžběta Šašinková)
- Digitální wellbeing (Alžběta Šašinková, Michal Černý)
- AI literacy a digitální kompetence (Michal Černý)
- Informační gramotnost (Michal Černý, Pavlína Mazáčová, Pavla Vizváry)
- Informační bezpečnost (Pavla Vizváry)
- Learning design virtuálních prostředí (Michal Černý, Simona Kramosilová)
V (nedávné) minulosti řešená výzkumná témata, na která můžeme navazovat
- Eye-tracking (Čeněk Šašinka)
- Digitální nelineární příběhy se vztahem k digitalizovanému kulturnímu dědictví (Pavlína Mazáčová, Michal Černý)
- Využití dotykových zařízení ve výuce na základních a středních školách (Pavlína Mazáčová, Michal Černý)
- Mezigenerační učení, knihovny jako vzdělávací prostředí (Pavlína Mazáčová)
- Tutoring (Simona Kramosilová)
Výzkumy se silně orientují na praxi a práci s designově orientovanými přístupy, ale zahrnují i náročnější a rigoróznější formy (například experimenty) nebo pokročilý teoretický výzkum. Skupina má interdisciplinární charakter – od psychologů, pedagogů až po informační vědce či kartografy. Právě interdisciplinární přístup představuje jedno z klíčových východisek, se kterými můžeme pracovat. Hledáme inovativní technologická řešení pro změny ve výuce, způsoby efektivnějšího vzdělávání nebo způsoby propojení formálního a neformálního prostoru. Řada témat, která řešíme mají více než desetiletou výzkumnou tradici.
Chcete se zapojit do výzkumu, projektu, praxe nebo stáže? Podívejte se na aktuální nabídku nebo kontaktujte garanta profilace.
KISK je dlouhodobě úspěšný v získávání projektů soustředících se na aplikovaný i základní výzkum (TAČR, GAČR, NAKI, Horizont) a v oblasti technologií ve vzdělávání a patří v této oblasti mezi nejinovativnější a nejúspěšnější pracoviště.
Aktuální výzkumně orientované projekty s edTech zaměřením
- Augmented Social Play (ASP): smartphone-enabled group psychotherapeutic interventions that boost adolescent mental health by supporting real-world connection and sense of belonging
- Virtuální divadlo jako nové médium poznávání kultury
- Reedukace dyslexie a rozvoj čtenářských dovedností s využitím eye-trackingu
- Sociálně-motivační efekt virtuální reality v distančním vzdělávání
- Identifikace bariér v procesu komunikace prostorových sociálně-demografických informací
- Czech Cybersecurity Seminars
- Kybernetická bezpečnost zaměřená na uživatele
Současně má dlouhou praxi v oblasti projektů zaměřených na inovace ve výuce nebo další rozvojová témata. Klíčové pro náš přístup je přinášení inovací z výzkumu do edukační praxe. V roce 2025 řešíme například následující projekty související se zvyšováním kvality edukace:
- Vybrané digitální kompetence - digitální wellbeing, kreativita a umělá inteligence
- Inovace výuky jako nástroj pregraduálního rozvoje kompetencí informačních profesionálů pro 21. století
- Information Science as a Transforming Discipline
- Rozvoj digitálních kompetencí u studentů ISK
- Creativity learning and information literacy
- Inovace kurzu ISKM23 Design vzdělávacího procesu
- Inovace e-learningové opory kurzu ISKM24 Informační gramotnost
Dlouhodobou strategií našeho pracoviště je propojovat špičkový výzkum s výukou tak, abychom mohli poznatky mezi světem edukace a výzkumu systematicky přenášet a obohacovat. Vnímáme jako zásadní hledání cest k rozvoji kompetencí studujících, stejně jako naši schopnost pravidelně publikovat v kvalitních časopisech a získávat prestižní granty.
Jsme otevření spolupráci s akademiky a akademičkami, veřejností i studujícími.
Chcete se zapojit do výzkumu, projektu, praxe nebo stáže? Podívejte se na aktuální nabídku nebo kontaktujte garanta profilace.
Přečtěte si některé z edTechových publikací!
- KOŠATKA, David, ČERNÝ, Michal a KOŠATKOVÁ, Markéta. The Crisis of Knowledge as a Background for a Pedeutological Approach: Construction and Orientation in Information Environment. European Education. United States: Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2025, s. 1-17, 18 s. ISSN 1056-4934. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/10564934.2025.2490502.
- ČERNÝ, Michal, KALMÁROVÁ, Kristýna, MARTONOVÁ, Monika, MAZÁČOVÁ, Pavlína, ŠKYŘÍK, Petr, ŠTĚPÁNEK, Jan a VOKŘÁL, Jan. Nonlinear Interactive Stories as an Educational Resource. Education Sciences. Basel: MDPI, 2023, roč. 13, č. 1, s. 1-23. ISSN 2227-7102. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.3390/educsci13010040.
- ČERNÝ, Michal. AI Literacy in Higher Education: Theory and Design. In Tomczyk, Łukasz. New Media Pedagogy : Research Trends, Methodological Challenges, and Successful Implementations. Cham: Springer, 2024, s. 364-379. ISBN 978-3-031-63234-1. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-63235-8_24.
- ČERNÝ, Michal. Philosophy of Education in the On-Life Era: The Journey Towards a New Conceptualization of Learning. 1. vyd. Hershey: IGI Global, 2025, 502 s. ISBN 979-8-3693-5827-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.4018/979-8-3693-5827-6.
- ČERNÝ, Michal. Informační gramotnost. 1. vyd. Praha: Grada, 2023, 317 s. ISBN 978-80-271-5195-0.
- BRŮŽA, Vojtěch, ŠAŠINKOVÁ, Alžběta, ŠAŠINKA, Čeněk, STACHOŇ, Zdeněk, KOZLÍKOVÁ, Barbora a CHMELÍK, Jiří. Immersive and Interactive Learning With eDIVE: A Solution for Creating Collaborative VR Education Experiences. COMPUTER GRAPHICS FORUM. England: Wiley, 2025, roč. 44, č. 1, s. 1-15. ISSN 0167-7055. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1111/cgf.70001.
- STACHOŇ, Zdeněk, JOCHECOVÁ, Kateřina, KVARDA, Ondřej, SNOPKOVÁ, Dajana, UGWITZ, Pavel, ŠAŠINKOVÁ, Alžběta, JEŽEK, Stanislav, KUBÍČEK, Petr, JUŘÍK, Vojtěch, ŠVEDOVÁ, Hana a ŠAŠINKA, Čeněk. The Possibilities of Using Immersive Virtual Environments in Research on Wayfinding. International Journal of Human-Computer Studies. Elsevier, 2025, roč. 196, February, s. 1-20. ISSN 1071-5819. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.ijhcs.2024.103442.
- ŠAŠINKOVÁ, Alžběta, ČENĚK, Jiří, UGWITZ, Pavel, TSAI, Jie-Li, GIANNOPOULOS, Ioannis, LACKO, David, STACHOŇ, Zdeněk, JAN, Fitz a ŠAŠINKA, Čeněk. Exploring cross-cultural variations in visual attention patterns inside and outside national borders using immersive virtual reality. Scientific Reports. England: Nature Portfolio, 2023, roč. 13, č. 1, s. 1-12. ISSN 2045-2322. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1038/s41598-023-46103-1.
Podmínky absolvování profilace
Pro úspěšné absolvování specializace je třeba splnit následující náležitosti:
- absolvovat předměty Vzdělávací technologie a Design vzdělávacího procesu,
- splnit tři další EdTechové volitelné předměty (viz níže),
- zúčastnit se EdTechového výzkumného projektu, praxe, stáže nebo konference,
- napsat diplomovou práci na EdTechové téma.
Předměty profilace
Chcete se ponořit do inspirujícího světa vzdělávání? Můžete si vybrat z množství různorodých profilačních předmětů.
doc. RNDr. Michal Černý, Ph.D.
e‑mail: |
---|
Garant magisterské profilace
Věnuje se digitálním kompetencím, informační gramotnosti, filosofických aspektům učení a práce s informacemi, online kurzům, ale také konkrétním didaktickým aplikacím. Působí jako výzkumník učení v iVR a garant projektů souvisejících s online kurzy. Je zástupcem vedoucího katedry pro vzdělávací činnost.
doc. Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D.
e‑mail: |
---|
Vedoucí výzkumné skupiny iVR
Přináší do edTechu možnosti využití iVR ve vzdělávání a eye-trackingu. Vede interdisciplinární výzkumnou skupinu věnující se virtuální realitě ve vzdělávání, hlavně v angličtině a kartografii. Jeho zájmem je také metodologie a experimentální výzkumné designy.
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
e‑mail: |
---|
Gestorka spolupráce škol a knihoven
Tvoří mosty mezi edtechem, školami, a knihovnami. K tomu garantuje profilaci Knihovnictví a literatura v kulturním kontextu. Soustředí se na otázky vzdělávání, informační gramotnosti a školní didaktiky a psychologie.
PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M.
e‑mail: |
---|
Expertka na informační bezpečnost
Věnuje se spojení informačního chování, technologií a práva a zaměřuje se na otázky informační bezpečnosti a jejímu vztahu k informační gramotnosti. Její další oblastí zájmu je téma informační politiky a licenční gramotnosti.
Mgr. Simona Kramosilová
e‑mail: |
---|
Tutorka, expertka na portfolia
Působí na výzkumných a rozvojových projektech vztahujících se k distančnímu vzdělávání, online tutoringu a virtuální realitě. Na KISKu působí jako koordinátorka e-portfolií.