Letní škola 2019

Na Letní škole se setkávají odborníci z praxe se studenty a oborovou komunitou. Inspirace, networking, nové obzory. Každý den je věnován tématu, které má blízko k oboru a prezentují ho tři odborníci. Letošní témata? Informatické myšlení, bezpečnost a soukromí, vyhýbání se informacím nebo příběhy textem, obrazem i pohybem.

Pro studenty Pro lektory

24. až 28. června 2019
Rekreační středisko Prudká

https://www.prudka.cz
49.4197N, 16.3689E

Letní škola KISKu se letos koná na klidném místě u řeky uprostřed zelených kopců nedaleko obce Doubravník, v rekreačním středisku Prudká. Čeká tam na nás kromě úžasných lektorů, objevných workshopů a parádních komunitních zážitků také fotbalové hřiště s běžeckou dráhou, tři víceúčelová hřiště (volejbal, nohejbal, tenis), tři venkovní stolní tenisy, velký altán, dětské prolézačky v přírodě, pískoviště, skluzavka, houpačky, ruské kuželky, tři ohniště s posezením, dva zahradní grily, venkovní bazén se solárním přihříváním nebo koupání v řece, která lemuje spodní hranici areálu. Ubytování je letos v chatkách s vlastním zázemím a kuchyňkou.

Načítám mapu…

Jak se dopravit na letní školu?

Jak na letní školu vlakem?

Zastávka Prudká je přímo u střediska a je součástí IDS JMK. Z Brna vlakem směr Tišnov, v Tišnově přestup na vlak směr Nové město na Moravě - 3. zastávka Prudká (jízdní doba z Brna cca 1 hodina). Pozor, probíhá celoroční výluka v Brně, vlaky jezdí z Židenic, Lesné a Králova pole (nejezdí z hlavního nádraží). Z Prahy vlakem směr Brno přes Tišnov, v Tišnově přestup na vlak směr Nové město na Moravě - 3. zastávka Prudká (15 minut z Tišnova). Celková jízdní doba z Prahy je kolem 3 hodin.

Jak na letní školu autobusem?

Hůř než vlakem. Z Brna nic přímého nejede, budete muset přesedat minimálně dvakrát, někdy i čtyřikrát a na cestě strávíte skoro tři hodiny, i více. Doporučujeme využít vlakové spojení. Pokud nejedete z Brna, využijte portál idos.cz.

Jak na letní školu na kole?

Asi nejlepší trasa pro krosová kola má 41 kilometrů a vede přes Lelekovice, Kuřim a Tišnov. Její výškový profil je vhodný i pro nezkušené cyklisty. Pokud máte silničku, řiďte se podle silnic.

Jak na letní školu autem?

Z Brna směr Kuřim/Tišnov po silnici E385 do Tišnova (25 km) nebo z dálnice D1 (EXIT 162 Velká Bíteš) směr Tišnov E379 přes Deblín (20 km). Z Tišnova přes kruhovou křižovatku rovně po silnici 385/387 směr Nedvědice/Vír, potom stále rovně po hlavní silnici 10 km do Doubravníku. V Doubravníku na náměstí je velká křižovatka se značenou odbočkou vpravo - Prudká, 3 km (dále po značkách Prudká až ke středisku). Pozor, pro majitele oblíbených navigací: z Borače žádná silnice nevede, musíte opravdu jet pouze přes Doubravník.

Co nás letos čeká?

Zahájení Letní školy KISKu je v pondělí 24. 6. 2019 v 10:30. V tento čas by měli být všichni studenti v rekreačním středisku Prudká. Nevíte, jak se tam dostat? Výše najdete tipy a doporučení k možnostem dopravy na Letní školu.

Program letní školy je už ustálen, anotace jednotlivých programů však přidáváme postupně.

Bez popisku

Pondělí 24. 6. 2019
Informační bezpečnost a soukromí
(garant: Tomáš Marek)

David Kudrna (NÚKIB)

Kdo je David Kudrna? Absolvent KISKu, designér edukačních aktivit NÚKIB a metodik vzdělávacích programů Co nebylo v učebnici. Digitální kreativec. Praktikant metody pokus-omyl.

11:15 - přednáška
V rámci příspěvku si společně řekneme něco o informačním chování dětí na síti a ukážeme si nový on-line interaktivní web, který teenagerům přibližuje témata bezpečného chování na internetu.

16:00 - workshop
V průběhu workshopu budeme přemýšlet o možném re-designu podobné vzdělávací aktivity pro žáky prvního stupně ZŠ. Brainstorming, diskuze.

Autonomní IT kolektiv NoLog

Kdo je NoLog.cz? Autonomní IT kolektiv. Pomáhají antiautoritářskému hnutí budovat bezpečné počítačové systémy a snaží se přispívat k zdokonalování bezpečnostní kultury.

13:15 - přednáška
16:00 - workshop

Je současný internet hrozbou nebo nadějí pro svobodnou a demokratickou společnost? Jak a proč vůbec se bránit proti plošnému sledování ze strany tajných služeb a nadnárodních korporací? Jaké nástroje využívají vlády v digitálním prostoru k útokům na politické aktivisty a aktivistky? Na tyto a další otázky se zaměříme v přednášce a následné diskusi. V rámci workshopu si zase ukážeme a vysvětlíme fungování známé anonymizační sítě Tor nebo různých řešení šifrované komunikace.

Jakub Drmola (FSS)

Kdo je Jakub Drmola? Odborný asistent, lektor, výzkumník na oboru Bezpečnostní a strategická studia, FSS MU.

14:15 - přednáška
16:00 - navazující workshop

Bezpečnost a soukromí. Věčná otázka a jak se dnes promítá do kyberprostoru.

Bez popisku

Úterý 25. 6. 2019
Jak se vyhnout informacím 
(garant: ÚISK)

Matěj Krejčiřík (ÚISK)

Anotace bude upřesněna.

Helena Lipková (ÚISK)

Anotace bude doplněna.

Adéla Jarolímková (ÚISK)

Kdo je Adéla Jarolímková? Vyučuje na Ústavu informačních studií a knihovnictví předměty týkající se vyhledávání informací a informačního chování, původně působila v lékařských knihovnách, takže se také zajímá o oblast medicínských informací pro profesionály i laiky.

10:00 - přednáška
Vyhýbání se informacím. Přednáška představí vyhýbání se informacím jako druh informační strategie. Budeme se zabývat vymezením vyhýbání se informacím a podíváme se na tento jev v kontextu tradičních modelů informačního chování a pojetí informačních potřeb.

14:30 - workshop
Workshop se zaměří na vyhýbání se informacím v různých oblastech.

Bez popisku

Středa 26. 6. 2019
Informatické myšlení
(garant: Radek Dobrovolný)

Barbora Havířová

Kdo je Barbora Havířová? Učitelka matematiky, fyziky a informatiky na gymnáziu. Ráda šíří nadšení a pozoruje, kam až může od první jiskřičky doputovat. Zkoumá, k čemu všemu se dá využít micro:bit. Vede kroužek programování, vede studenty, kteří vedou kroužek programování,...

10:00 - přednáška
Zkušenosti s micro:bity: co je BBC micro:bit a proč o něm mluvíme, pro jakou věkovou skupinu se hodí, jak podporovat vzájemné učení mezi třídami i mezi školami, které projekty se povedly, kde najít informace a materiály.

16:00 - workshop
Informatické myšlení vlastní hlavou: přijďte si pohrát a zjistit, že už dávno umíte programovat. Zažijte ten pocit, kdy skládáním puzzle ovládáte reálný svět kolem sebe.

Bez popisku

Čtvrtek 27. 6. 2019
Vyprávění příběhu 
(garant: Petr Škyřík)

Tomáš Wortner

Anotace bude upřesněna.

Bez popisku

Pátek 28. 6. 2019
Společnost a její hodnoty
(garant: KISK)

Informace pro studenty

Zadání příprav na letní školu

Pokud máte letní školu zapsánu jako předmět, zde najdete zadání průběžných úkolů.

Čtení a zadání eseje - I.: Informační bezpečnost a soukromí

1) Two sides of the same coin – the right to privacy and freedom of expression. Privacy International [online]. London: Privacy International, 2013 [cit. 2019-04-14]. Dostupné z: https://privacyinternational.org/blog/1111/two-sides-same-coin-right-privacy-and-freedom-expression

2) KASPERSEN, Anja. Can you have both security and privacy in the internet age? World Economic Forum [online]. Ženeva: World Economic Forum, 2015 [cit. 2019-04-14]. Dostupné z: https://www.weforum.org/agenda/2015/07/can-you-have-both-security-and-privacy-in-the-internet-age/

3) The Power of Privacy (The Guardian): https://www.youtube.com/watch?v=KGX-c5BJNFk

Témata pro eseje:

Vyberte si jedno z následujících tvrzení a debatujte pro nebo proti němu. V eseji nechte zaznít svůj názor a pokuste se ho podpořit věcnými argumenty, příklady a případy. Žádný názor ani přístup není špatný.

— "Pro zajištění vyšší bezpečnosti občanů (např. před teroristickou hrozbou) je nutný dohled státních složek nad internetem a komunikačními sítěmi."

— "Koncept osobního 'soukromí' nemá pro budoucnost žádný význam. Když nemáte co skrývat, nemáte se čeho bát."

— "Využívání anonymizačních nástrojů, jako je VPN nebo síť Tor, by mělo být nezákonné nebo výrazně omezené."

Dobrovolné doplňující materiály pro zájemce:

1) MANIAM, Shiva. Americans feel the tensions between privacy and security concerns. Pew Research Center [online]. Washington, DC: Pew Research Center, 2016 [cit. 2019-04-14]. Dostupné z: https://www.pewresearch.org/fact-tank/2016/02/19/americans-feel-the-tensions-between-privacy-and-security-concerns/

2) KIRCHNER, Lauren. What’s the Evidence Mass Surveillance Works? Not Much. ProPublica [online]. New York: ProPublica, 2015 [cit. 2019-04-14]. Dostupné z: https://www.propublica.org/article/whats-the-evidence-mass-surveillance-works-not-much

3) Exposing China's Digital Dystopian Dictatorship (Foreign Correspondent, ABC News Australia): https://www.youtube.com/watch?v=eViswN602_k

4) Bruce Schneier - The Conflict between Privacy and Security (Wix Engineering Tech Talks): https://www.youtube.com/watch?v=1W1JumVtiG4

Na zpracování tématu máte 3 týdny, tedy do neděle 5. 5. 2019

Svou práci odevzdejte do příslušné odevzdávárny v ISu ve formátu PDF.

 

Čtení a zadání eseje - II.: Informatická gramotnost

Druhým tématem, kterému se budeme věnovat je 'Informatická gramotnost'.

Materiály k nastudování jsou:

1) Přednáška Ivy a Martina Javorkových z konference PyCon 2018 s názvem: PROČ a JAK učit děti programovat
online: https://cz.pycon.org/2018/programme/detail/talk/13/ (cca 30 minut)

2) Blogový příspěvek učitele informatiky Pavla Hodála a reakce garanta projektu PRIM Jiřího Vaníčka, publikovaných na serveru živě.cz:
online: https://www.zive.cz/clanky/jak-nove-ucit-informatiku-na-skolach-otazky-a-odpovedi-k-nutne-zmene/odpovedi-na-nejdulezitejsi-otazky/sc-3-a-196201-ch-116258/default.aspx

3) TEDx přednáška Micka Mountze o logistice: What happens inside those massive warehouses?
o
nline: https://www.ted.com/talks/mick_mountz_the_hidden_world_of_box_packing (cca 15 minut)

4) Rozhovor se (v té době) středoškolským studentem Josefem Gajdůškem o programování: Je zbytečné se programování učit, vše je na internetu, říká nadaný student.
online: https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/rozhovor-se-studentem-josefem-gajduskem.A150824_2186300_pardubice-zpravy_jah

Témata pro eseje:

Vyberte si jedno z následujících tvrzení a debatujte pro nebo proti němu. V eseji nechte zaznít svůj názor a pokuste se ho podpořit věcnými argumenty, příklady a případy.

— Informatické myšlení (algoritmické a abstraktní myšlení, dekompozice problémů, rozpoznávání vzorců apod.) není pro produktivní věk tak důležité, jako znalost obsluhy konkrétních aplikací (Office, Windows, vyhledavače apod.)

— Děti by se měly s technologiemi seznamovat od útlého věku, protože je obklopují doslova všude. Měly by se o nich učit ve školách, v zájmových kroužcích i doma.

Nebo

— Napište o tom, jaký obsah a způsob výuky byste sestavili vy pro předmět Informatika na základní škole. Svá rozhodnutí zdůvodněte.

Dobrovolné doplňující materiály pro zájemce:

1) Časopis Hello World, všechna vydání dostupná online: https://helloworld.raspberrypi.org/issues
2) K–12 Computer Science Framework, online: https://k12cs.org/

Své vypracované eseje odevzdávejte ve formátu PDF do příslušné odevzdávárny v ISu. Termín je 26. 5. Doporučený rozsah jsou opět 2 NS.

Čtení a zadání eseje - III.: Vyhýbání se informacím (Information avoiding)

Povinná četba

Úvod k vyhýbání se informacím

ŠIBOROVÁ, Jitka. Vyhýbání se informacím jako druh informačního chování [online]. 2019 [cit. 2019-04-29]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/187940. Vedoucí práce Adéla Jarolímková. - kapitola 6 - Vyhýbání se informacím

Konfirmační zkreslení

HERNANDEZ, Ivan a Jesse PRESTON. Disfluency disrupts the confirmation bias. Journal of Experimental Social Psychology. 2013(49).

Informační přetížení

Ptáček: Střeva ovlivňují duševní stav, zdraví víc zlepší mezilidské vztahy než dieta
https://video.aktualne.cz/dvtv/ptacek-streva-ovlivnuji-dusevni-stav-zdravi-vic-zlepsi-mezil/r~24cfc8e467f211e9b2a00cc47ab5f122/

Témata esejí

Vyhýbání se informacím: Zamyslete se nad možnými strategiemi vyhýbání se informacím a pokuste se je popsat

Informační přetížení: Zamyslete se nad různými technikami, kterými by bylo možné v běžném životě předcházet informačnímu přetížení. Měly by být tyto techniky součástí informační výchovy?

Konfirmační zkreslení: Zamyslete se nad začleněním konfirmačního zkreslení v teoretických přístupech LIS k informační gramotnosti.

Doplňková četba

CASE, Donald O., James E. ANDREWS, J. David JOHNSON a Suzanne L. ALLARD, Avoiding versus seeking: the relationship of information seeking to avoidance, blunting, coping, dissonance, and related concepts. J Med Libr Assoc [online]. 93(3), 353-362 [cit. 2019-04-29]. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1175801/

ADDISON, Colleen Victoria, 2017. The issue of avoidance : information avoidance in the context of personal health concerns [online]. B.m. [vid. 2019-03-26]. University of British Columbia. Dostupné z: https://open.library.ubc.ca/cIRcle/collections/ubctheses/24/items/1.0354265 - kapitola 2

Své vypracované eseje odevzdávejte ve formátu PDF do příslušné odevzdávárny v ISu. Termín je 9. 6. Doporučený rozsah jsou opět 2 NS.

Informace pro lektory

Co po Vás budeme chtít předem?

  • Název dopolední přednášky
  • Název, formát a anotaci interaktivního odpoledního programu
  • Požadavky na vybavení (fixy, papíry, technika, motyčky aj.)
  • Požadavky na vybavení studentů
  • Dejte vše vědět osobě, která Vás oslovila.

Co můžeme nabídnout kromě sdílení a nadšených studentů?

Budete mít zajištěné stravování, můžete si vybrat vege-variantu. Budeme rádi, když se zdržíte déle – na večerní program nebo i více dní (můžete přijet i dříve). Jednu noc Vám zařídíme zdarma. Neformální konverzace často přinesou nečekané a zajímavé dotazy a kontakty. Pokud byste chtěli přijet s rodinou, není to vůbec problém. Letní škola je baby-friendly.

Komu mám psát, když chci vědět ještě víc?

Kontaktní osoba pro jakýkoli problém je Radek Dobrovolný (radek.dobrovolny@mail.muni.cz, +420 723 879 213). Případně se obracejte i na člověka, který vás oslovil s tím, že by bylo krásné, kdybyste přijeli na Letní školu.

Jak letní škola probíhá?

Dopoledne probíhá blok tří přednášek. 45 minut dlouhá přednáška by měla být spíše tezí než přehledem. Stručně představte co děláte a zkuste účastníky nadchnout nebo donutit k zamyšlení provokativními otázkami.

Před polednem začne diskuse s lektory na základě zpětné vazby, kterou sbíráme po každé z přednášek. V místnosti budou pouze zájemci, takže můžeme jít do detailů.

Po obědě pokračujeme interaktivními programy jednotlivých lektorů. Tento blok končí sdílením: účastníci všech programů se setkají a vzájemně si prezentují, co si z posledních tří hodin odnesli. Nejde o prezentaci výstupů, ale o prostor pro reflexi vlastního učení. Účastníci každého programu mají na prezentaci 15 minut (sdílení probíhá před budovou, formát si můžete zvolit dle libosti), závěrečné slovo má lektor (5 minut).

9 tipů pro tvorbu interaktivního
odpoledního programu

Cílem je zaujmout studenty, nikoli jim předat maximum znalostí. Skvělým výsledkem je student, který si po návratu z Letní školy vygoogluje vaše jméno nebo něco zajímavého, co se dozvěděl.

Metod aktivní výuky je mnoho: workshopy, debaty, semináře, vzdělávací hry aj. Volba metody závisí na tématu, cíli i na vašich preferencích.

1. Určete si 2–3 věci, které si mají účastníci odnést. Nesnažte se obsáhnout vše.

2. Zatáhněte účastníky k jádru toho, co vás baví na vaší práci. Například, pokud se věnujete archeologii, nedělejte webovou prezentaci archeologického projektu, ale běžte kopat do země. Když nám včas řeknete, zařídíme motyčky.

3. Pracujte s reálnými problémy anebo si hrajte. Některé účastníky zaujme spíše kreativní řešení konkrétního problému, jiní se rádi naučí mechanický postup prostřednictvím hry.

4. Soustřeďte se na podporu samostatné práce účastníků – ať už jde o plnění úkolu nebo účast v diskusi. Mluvte co nejméně – nejde o přednášku. Facilitujte učící proces ostatních.

5. Zaměřte se na účastníky. Navrhněte cíl svého programu na základě znalosti cílovky: mrkněte na web či Facebook KISKu, ptejte se organizačního týmu, kontaktujte studenty, atp.

6. Pokud to není nutné, vyhněte se notebookům, projektorům a jiné technice. Používání flipchartu, barevných papírů a kartonových prototypů dělá váš příspěvek méně formální.

7. Kombinujte metody. Kombinujte individuální a skupinovou práci. Sdílejte nové poznatky. Podporujte učení mezi účastníky.

8. Ukažte účastníkům, jak dál. Shrňte, co mohou dělat, co číst a koho kontaktovat, pokud je téma zaujalo a chtějí vědět více.

9. Navažte s účastníky kontakt. Můžete si sesbírat jejich emaily a po nějaké době se jim ozvat.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info