Práce s daty: Jak porozumět světu dat a být strůjcem pokroku

Chci zpět

Průběh

9. 10. 2024 - 31. 1. 2025

Rozsah a cena kurzu:

50 hodin ~ 2 500,-

Kapacita kurzu:

50+ uchazečů

O čem kurz bude?  

Základní dovednosti v práci s daty oceníte jak v osobním, tak v pracovním životě. Společně se naučíme data správně vyhledávat, sbírat, analyzovat, objevovat v nich zajímavé trendy, proměňovat je na informace a informace v cenné znalosti.

V neposlední řadě se zaměříme i na efektivní a smysluplné vizualizace dat a grafy. Prakticky pojatý kurz pro začátečníky se zaměří nejen na užitečné dovednosti s nástroji a programy, ale i na odhalování záludností světa dat: když pochopíme, jak data kolem nás fungují, získáme účinnou imunitu proti datovým a vizualizačním manipulacím.

Pro koho jsme kurz připravili?

Při přípravách jsme měli na mysli zejména lidi z neziskovek, státní správy a samosprávy, úředníky a úřednice. Možná jste někým z nich!

Možná se ale nedokážete do žádné z těchto několika málo škatulek zařadit - nevadí, i tak vás v kurzu moc rádi uvidíme. 

Kurz je určen pro začátečníky.

Nemám zkušenost s daty, vadí to?

Nevadí. Nemusíte na startu tušit, co je to CSV nebo JSON, není potřeba vědět, k čemu slouží kontingenční tabulka nebo jak automaticky stahovat data z webových stránek. To všechno se naučíme společně cestou.

Budu potřebovat nějaké speciální nástroje?

Nebudete. Očekává se jen základní uživatelská dovednost s aplikací MS Excel (tj. umíte v Excelu otevřít tabulku atp.) a přístup k tomuto nástroji. Ostatní v kurzu používané aplikace jsou volně dostupné.

Kdo vás kurzem provede?

Mgr. Tomáš Marek 

Tomáš je odborným pracovníkem na KISKu. Dlouhodobě se věnuje tématu vizualizace dat, jež učí na FF MU i mimo akademickou půdu. Sám o sobě říká: "(...) sem tam přednáším všem co nechtějí, aby se jim za jejich grafy někdo smál."

Podílí se na organizaci setkání odborníků z české data vizulizační praxe  #datavismeetup. Víc o Tomášovi se můžete dozvědět v jeho portfoliu nebo digitální zahradě

Bez popisku
Bez popisku

Mgr. Michal Koláček

Michal pracuje ve Slido a je nadšencem do všeho okolo dat: od jejich získávání a zpracování, přes analytiku a vizualizace, až po automatizace a jejich širší dopad.

Zároveň rád předává své znalosti dál – učí na školách, přednáší na akcích, mentoruje ostatní. Víc o Michalovi se můžete dozvědět na jeho webu, LinkedInu nebo skrze jeho digitální zahradu.

Co vás v kurzu čeká?

Kurz probíhá online a je z části synchronní a z části asynchronní. To znamená, že některé týdny se setkáme živě on-line, a některé týdny vás bude čekat samostudium e-learningu ve vlastním tempu. Živá setkání budou nahrávána a záznamy budou dostupné účastníkům kurzu. Studium by vám každý týden nemělo zabrat více než pět hodin času (počítáno včetně živých setkání). Průchod celým kurzem vám zabere maximálně 75 hodin. Záleží samozřejmě na tom, kam až se pustíte, jak rychle čtete a kolik času věnujete úkolům a na tom, co všechno se budete chtít naučit a vyzkoušet si nad rámec povinností. Na samostatné úkoly bude dostatek času, budou pravidelné, založené na sebehodnocení.

Harmonogram kurzu

1. - 3. týden

1. týden: Data kolem nás | Živé online setkání - 9. 10. (17:30-19:30)
První týden se setkáme živě online. Nečeká nás ale jen vzájemné seznamování se. Než se vrhneme po hlavě do datového kurzu, čeká nás jedna zásadní otázka: co jsou to vlastně data? Zjistíme proč a jak vznikají i k čemu se používají: jako způsob chápání světa, jako podklad v tvorbě zpráv, jako cenné palivo pro rozhodování v pracovním i osobním životě. A zabrousíme i do etiky dat.


2. týden: Data kolem mě | Živé online setkání - 16. 10. (17:30-19:30)
I druhý týden se potkáme živě online. Ke každému živému setkání ale budou k dispozici další studijní materiály a aktivity v e-learningu pro daný týden. Tentokrát se budeme věnovat zdrojům dat o nás samotných, ale i o společnosti, ve které žijeme. Nakousneme také téma otevřených dat.


3. týden: Získávání dat | E-learning ve vlastním tempu od 23. 10.
Další týden se v e-learningu budeme věnovat zdrojům dat: podíváme se společně nejen na otevřená data a jejich repozitáře, ale zabrousíme i do vědeckých dat. Zajímat nás budou metadata i souborové formáty datasetů (CSV, JSON, XML atp.). Podíváme se také na technické vychytávky, které nám umožnují stahovat strukturovaná data z webových tránek, a ušetřit si tak hodiny úmorného kopírování údajů.

4. - 6. týden

4. týden: Proces analýzy dat | Živé online setkání - 30. 10. (17:30-19:30)
Čtvrtý týden začne opět živým online setkáním, kde natrénujeme základy datově-analytické teorie. Zaměříme se na celý proces analýzy dat, od začátku až do konce. budeme řešit, jak si při práci s daty pokládat správné otázky. Další dva týdny budeme ve vlastním tempu nabírat spíše technické dovednosti a dovednosti spojené s aplikacemi.

5. týden: Analýza dat prakticky I. | E-learning ve vlastním tempu od 6. 11.
Tento týden se otevře e-learningový modul, který bude plný tipů, návodů a nástrojů. Krok za krokem se naučíme využívat šikovné nástroje k čištění dat (Open Refine) a projdeme si procesem analýzy a transformace skutečných dat. Pracovat budeme především v aplikaci MS Office Excel, naučíme se pracovat s některými funkcemi Power Query a vytvoříme si šikovné kontingenční tabulky. Shrnuto: prakticky budeme pracovat s daty a pokusíme se z nich získat zajímavé údaje a vhledy.

6. týden: Analýza dat prakticky II. | E-learning ve vlastním tempu od 13. 11.
Tento týden se otevře e-learningový modul, který naváže na předchozí týden.
Krok za krokem se naučíme využívat šikovné nástroje k čištění dat (Open Refine) a projdeme si procesem analýzy a transformace skutečných dat. Pracovat budeme především v aplikaci MS Office Excel, naučíme se pracovat s některými funkcemi Power Query a vytvoříme si šikovné kontingenční tabulky. Shrnuto: prakticky budeme pracovat s daty a pokusíme se z nich získat zajímavé údaje a vhledy.

7. - 9. týden

7. týden: Vizualizace dat | Živé online setkání - 27. 11. (17:30-19:30)
Sedmý týden se opět setkáme online živě. Součástí analýzy dat je často i vizualizace: někdy je jednodušší data prostě "vidět". Jak využít vizualizaci v analýze dat, ale jak využít grafy i při komunikaci našich zjištění - to budeme řešit následující dva týdny.


8. týden: Vizualizace dat, nástroje a aplikace | E-learning ve vlastním tempu od 4. 12.
Osmý týden naváže na téma vizualizace dat, tentokrát opět e-learningem ve vlastním tempu. Ukážeme si některé zajímavé a zdarma dostupné nástroje pro vizualizaci dat (RAWGraphs, Datawrapper a další). Praktické dovednosti, ve vlastním tempu.


9. týden: Prezentace dat | Živé online setkání - 11. 12. (17:30-19:30)
Vizualizace je jen jeden ze způsobů, jak data komunikujeme a ukazujeme ostatním. Devátý týden se opět spojíme živě online a budeme se bavit o argumentaci s daty v různých kontextech: při jejich prezentaci, do výroční zprávy atp. Narazíme i na tzv. "datový storytelling" a dashboardy.

10. - 12. týden

10. týden: Jak prokouknout datové nesmysly | Živé online setkání - 8. 1. (17:30-19:30)
Data nejsou objektivní. Nikdy. Všechny možné volby, které jsme během celého kurzy s daty prováděli, se odrazily do našich zjištění. Jak si tyto limity dat uvědomovat a jak je odhalovat u ostatních, to bude tématem dalšího živého online setkání desátého týdne.

11. Manipulace vizualizacemi | E-learning ve vlastním tempu od 15. 1.
Předposlední týden proběhne v e-learningu a ve vlastním tempu. Zaměříme se na dovednosti v manipulaci s vizualizací. Nad stejnými daty totiž často dokážeme vytvořit grafy, které ukazují úplně protichůdné příběhy. Naučíme se, jak (ne)manipulovat vizualizovanými daty i jak se nenechat manipulovat od ostatních.

12. týden: Konzultace závěrečných projektů od 22. 1.
Časová dotace na vypracování závěrečného úkolu je 15 hodin samostatné práce.

Požadavky na úspěšné ukončení kurzu aneb Co z toho budete mít?

Univerzitní osvědčení získají účastníci, kteří splní všechny náležitosti kurzu:

  • zúčastní se lekcí
  • budou studovat materiály v e-learningu a průběžně plnit úkoly
  • vypracují závěrečný projekt

Jak to funguje?

Abyste se kurzu mohli zúčastnit, je potřeba podat e-přihlášku a splnit několik jednoduchých náležitostí. Díky tomu vám dokážeme poskytnout plnohodnotný univerzitní servis a zážitek. Po úspěšném absolvování kurzu získáte také nárok na oficiální mezinárodní mikrocertifikát.

Jaké musím splnit náležitosti?

  • 1. krok

    Výběr kurzu

    Při výběru kurzu sledujte stav e-přihlášky a termíny pro její podávání. Přihlásit se totiž můžete jen do kurzů, které mají aktivní e-přihlášku. Díky tomu, že využíváme oficiální e-přihlášky informačního systému Masarykovy univerzity, získáte po úspěšném absolvování kurzu nárok na univerzitní osvědčení.

    Mám obavu nebo nejistotu z e-přihlášky

    Občas se k nám dostane zpětná vazba, že se někteří zájemci o KISKed kurzy zaleknou podání e-přihlášky. Třeba proto, aby se podáním e-přihlášky nezavázali k příliš velké výzvě. Chápeme, že vyplňovat osobní údaje pro podání e-přihlášky do univerzitního kurzu může znít náročně. Ale současně víme, že je tato obava lichá. Chceme s touto obavou pracovat a být zájemcům v rozpacích blíž. Pokud se potřebujete ve věci e-přihlášek v něčem ujistit, jsme tu pro vás.

    Napsat e-mail

  • 2. krok

    E-přihláška

    Máte vybraný kurz? Skvělé. Pojďme na založení e-přihlášky. Odkaz na e-přihlášku najdete vždy na stránce KISKed kurzu. Můžete zvolit některý ze tří způsobů pro založení e-přihlášky:

    • Pomocí e-mailové adresy
    • Pomocí Identity občana (eObčanka, MojeID atp.)
    • Pomocí již existujícího účtu v informačním systému Masarykovy univerzity
    Jsem ze Slovenska a nemám české doklady, je to problém?

    Není to problém. Podat e-přihlášku můžete pomocí e-mailu.

    Jak funguje podávání e-přihlášky pomocí e-mailu?

    Způsoby podání e-přihlášky se liší jen v tom, kolik informací vyplníte ručně a kolik se jich automaticky předvyplní. Nejvíce údajů vyplňujete ručně při založení e-přihlášky pomocí e-mailu, postup je následující:

    • Zadáte svůj e-mail
    • Vyplníte základní osobní údaje a zvolíte heslo pro pozdější přístup k e-přihlášce
    • Na e-mail obdržíte zprávu s ověřovacím odkazem (od: informacni-system@mail.muni.cz)
    • V e-přihlášce budete požádání o rozšíření svých osobních údajů (adresa, vzdělávání atp.)
    • Po rekapitulaci e-přihlášku odešlete
    • Poté uvidíte výrazné potvrzení, které potvrzuje odeslání e-přihlášky
    • E-přihlášku a údaje v ní kontroluje a potvrzuje studijní oddělení
    • Máte hotovo
  • 3. krok

    Přijímací řízení

    Podmínky pro přijímání uchazečů do konkrétního kurzu se dozvíte vždy na stránce kurzu. Usilujeme o to, aby přijímací řízení do KISKed kurzů bylo svěží a nekladlo neúměrné překážky. Slouží tedy především k vyřizování e-přihlášek. Lhůty přijímacího řízení se také dozvíte na stránce kurzu.

  • 4. krok

    Rozhodnutí o přijetí

    Ve stanovené lhůtě najdete u své e-přihlášky rozhodnutí o přijetí do KISKed kurzu. Pokud nesplníte kritéria přijímacího řízení, může se stát, že nebudete do kurzu přijati.

  • 5. krok

    Platba

    Některé kurzy nabízíme bezplatně, jiné jsou placené. Pokud jste si vybrali placený kurz a již víte, že jste úspěšně přijati do kurzu, dostanete výzvu k uhrazení ceny kurzu se 14 denní splatností ( tedy do 22. 9. 2024). Pokud částku neuhradíte, také to hodnotíme to jako vyjádření nezájmu.

  • 6. krok

    Zápis do kurzu

    Spolu s rozhodnutím o přijetí se vám v e-přihlášce objeví tlačítko pro zápis do kurzu. Zapsat do kurzu se můžete jedním kliknutím a odkudkoliv. I zápisy do kurzu mají své lhůty, aby všechno hladce probíhalo. Pokud se do kurzu nezapíšete, hodnotíme to jako vyjádření nezájmu.

  • 7. krok

    Založení studia

    Protože jste splnili všechny náležitosti, nic nebrání tomu, aby vám referent/ka studijního oddělení založil/a studium.

  • 8. krok

    Ztotožnění

    Výhodou je, že vše můžete řešit vzdáleně a on-line. Ale právě proto musíme dbát na bezpečnost a důvěryhodnost celého procesu. Informační systém vás požádá, abyste se ztotožnili některou z dostupných metod. Využít můžeme například Identitu občana. 

    Jak to mám udělat?

    Přívětivý návod pro ztotožnění je připraven přímo v informačním systému. Jakmile budete mít přístup do informačního systému, můžete ho využít. I jako uchazeč ze Slovenska se dokážete vzdáleně ztotožnit, kontaktujte czv@phil.muni.cz

    Návod pro ztotožnění

  • 9. krok

    Studium kurzu

    Nyní si přebírá štafetu vyučující. Bude s vámi bude komunikovat pomocí univerzitního e-mailu, který najdete v informačním systému. Bedlivě ho sledujte. V nastavení si můžete také nastavit přeposílání e-mailů na svoji soukromou e-mailovou adresu, ale pro oficiální komunikaci je vždy vhodnější používat univerzitní e-mail. Výuka proběhne podle deklarované osnovy.

  • 10. krok

    Osvědčení

    Po skončení kurzu zadá vyučující hodnocení v informačním systému. V případě, že splníte deklarované podmínky pro úspěšné zakončení kurzu, získáváte nárok na univerzitní osvědčení.

Jak na konverzi maturitního vysvědčení? A co když ho zrovna nemám po ruce?

K většině přihlášek je nově potřeba doložit i konverzi maturitního vysvědčení, kterou vám vystaví na každém Czech POINTu. Pokud jste se tedy rozhodli do některého z našich kurzů přihlásit a přihlášku založili, před jejím podáním bude třeba ještě doložit tento dokument. Až poté budete mít všechno finálně vyřízené a budete se moci začít těšit na rozhodnutí o přijetí!

Pokud byste měli jakékoli dotazy či nejasnosti, neváhejte se obrátit na koordinátorku kurzů KISKed: magdalenabohuslavova@mail.muni.cz.

Co jsou to mikrocertifikáty?

"Mikrocertifikáty jsou elektronické záznamy, které představují další způsob prokázání konkrétních znalostí a dovedností získaných v rámci celoživotního vzdělávání. Tato elektronická osvědčení jsou mezinárodně uznatelná a umožňují jejich držiteli doložit získanou kompetenci nejen v České republice, ale i na zahraničním trhu práce." (Oddělení CŽV při Rektorátu MUNI)

Díky mikrocertifikátu, který za úspěšné absolvování kurzu získáte, můžete snadno a rychle prokázat své specifické dovednosti a znalosti, které jste si osvojili. Mikrocertifikáty certifikáty jsou uznávané nejen v České republice, ale i na mezinárodním trhu práce, což vám otevírá nové příležitosti k uplatnění doma i v zahraničí. S mikrocertifikáty můžete lépe a efektivněji ukázat svým potenciálním zaměstnavatelům, co přesně umíte, a tím zvýšit svou konkurenceschopnost na dynamickém pracovním trhu.

Více se o nich můžete dozvědět zde.

Zaměstnavatel by mi rád proplatil účastnický poplatek za kurz. Jak na to?

Pokud vám zaměstnavatel či vaše organizace nabídli proplacení kurzovného a vy se teď ptáte, zda je možné vystavit fakturu takzvaně "na firmu", máme pro vás odpověď:

Úhrada kurzu se provádí skrze Obchodní centrum MUNI, kde můžete vyplnit fakturační údaje svého pracoviště. Poté obdržíte pokyny k platbě: všechny údaje potřebné pro platbu, např. název objednané položky, částka, DPH, číslo účtu a VS. Po zaplacení obdržíte automaticky e-mailem daňový doklad, který je v podstatě totožný, navíc obsahuje jen datum uskutečnění zdanitelného plnění dnem obdržení platby.

Není tak sice možné vystavit fakturu předem, nicméně neměl by být problém mít na dokladu o zaplacení údaje vaší instituce.

Máte otázku nebo nápad?

Vyučující kurzu rád zodpoví vaše dotazy k obsahu kurzu. Vítáme i vaše náměty, postřehy nebo nabídky, které pomohou kurz ještě vylepšit.

Napsat e-mail

Kurzbyl podpořen z Národního plánu obnovy vrámci projektu MUNI 3.2.1, registrační číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022.

Bez popisku

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info