Digitální kurátorství: Jak uchovávat digitální data paměťových institucí pro budoucí generace

Registrovat se

Chci zpět

Registrace:

online samostudium & setkání 7. 10. a 11. 11.

Rozsah a cena kurzu:

50 hodin ~ 1 800,-

Kapacita kurzu:

50+ uchazečů

O čem kurz bude?  

Naučte se efektivně a bezpečně zpracovávat digitální informace.

V kurzu vám představíme postupy digitálního a datového kurátorství včetně způsobů uchovávání a zvyšování hodnoty dat, jejich správy a sdílení, a použití nástrojů a standardů v praxi. Naučíme vás, jak chránit digitální kulturní dědictví vaší instituce před ztrátou a zničením, i jak vyvinout strategie pro jeho efektivní a dlouhodobou ochranu.

Pro koho jsme kurz připravili?

Při přípravách jsme měli na mysli zejména pracovníky paměťových a vzdělávacích institucí. Ano, vás všechny, kteří pracujete v knihovnách, muzeích, ve školách, ale i ve státní firmě a firmách. Možná jste někým z nich!

Možná se ale nedokážete do žádné z těchto několika málo škatulek zařadit - nevadí, i tak vás v kurzu moc rádi uvidíme.

Kurz je zaměřený především na méně zkušené účastníky, kteří ve své práci stojí před úkolem ochraňovat, dlouhodobě uchovávat a zpřístupňovat digitální data a informace.

Kdo vás kurzem provede?

Mgr. Michal Konečný

Michal je analytik, konzultant a specialista na digitální kurátorství. Jako softwarový architekt se zabývá implementací řešení v oblasti energetiky.

Na volné noze pomáhá firmám a organizacím realizovat jejich projekty v oblasti internetu a vzdělávání. Pořádá workshopy digitálního kurátorství v paměťových institucích po celé ČR a od jara 2019 přednáší o digitálním kurátorství na Masarykově univerzitě.

Bez popisku

Co vás v kurzu čeká?

Kurz probíhá online a je z velké části asynchronní doplněný o praktické workshopy. Jsou určeny termíny odevzdávání úkolů a společných webinářů, takže můžete studovat a tvořit libovolně ve stanovených lhůtách. Průchod vám zabere maximálně 75 hodin. Záleží na tom, kam až se pustíte, jak rychle čtete a kolik času věnujete úkolům. Na úkoly bude dostatek času, budou pravidelné, založené na samostatné práci.

Online setkání: 

  • 7. 10. 18:00 první setkání formou živého online webináře
  • 11. 11. 18:00 živý online workshop

Úkoly:

1. - 3. týden

1. týden: Úvod

V úvodní části se dozvíte, co je to digitální kurátorství, kdy vzniklo a jaké důvody vedly k vytvoření oboru, který kombinuje ochranu dat a práci kurátorů. Úkol pro tuto část bude spočívat v krátké rešerši.

2. týden: Referenční model OAIS

Model otevřeného informačního archivu představuje základ pro návrh moderního a důvěryhodného digitálního repozitáře. Představíme si jeho vznik a popíšeme si, z čeho se model skládá a čím je užitečný. Úkol pro tuto část bude zaměřený na porovnání modelu OAIS s vybraným archivem.

3. týden: Významné vlastnosti

Zamyslíme se nad tím, co jsou (nejen) významné vlastnosti (nejen) digitálních objektů. Povíme si, jak model OAIS souvisí s významnými vlastnostmi a jak s pomocí frameworku InSPECT určíme, které vlastnosti digitálních objektů je třeba chránit. Úkolem pro tuto část bude určení významných vlastností vybraného digitálního objektu.

4. - 6. týden

4. týden: Strategie dlouhodobé ochrany

Dozvíme se, co vše je nutné zvážit při návrhu digitálního archivu. Představíme si různé strategie dlouhodobé ochrany a jejich výhody a nevýhody. V úkolu půjde o výběr strategie vhodné pro specifický archiv.

5. týden: Standardy a nástroje

Představíme si důležité standardy týkající se dlouhodobého uchovávání. Vysvětlíme si základní kategorie nástrojů, se kterými pracuje digitální kurátor a popíšeme si jejich účel a použití. V této části bude úkolem příprava souborů pro praktický workshop.

6. týden: Praktický workshop

Během živého online webináře se naučíme, jak se připojit na vzdálený počítač a spouštět na něm programy. Vyzkoušíme si aplikace pro identifikaci, validaci, analýzu a konverzi souborů.

7. - 9. týden

7. týden: Data governance

Seznámíme se se základní terminologií v oblasti datového správcovství a jeho řízení (data stewardship a data governance). Představíme si práci datových stewardů v různých typech repozitářů. Úkolem pro tuto část bude krátké shrnutí vlastní zkušenosti s data governance.

8. týden: Úrovně dlouhodobé ochrany podle NDSA

Ukážeme si, co je to matice úrovní dlouhodobé ochrany vytvořená organizací NDSA a jakým způsobem ji můžeme využít při plánování správy dat v naší instituci. Úkolem pro tuto část bude aplikace matice na vybranou instituci.

9. týden: Plán správy dat

Budeme hledat odpověď na otázku, co by nemělo chybět ve správném plánu správy dat. Na příkladech si ukážeme, jak se s jejich přípravou vypořádávají různé instituce. Úkol pro tuto část bude spočívat ve vyzkoušení některého z nástrojů pro tvorbu plánů správy dat.

10. - 12. týden

10. týden: Správa a sdílení dat

Principy FAIR přístupu k datům, open data a open science - co se skrývá za pojmy, které jsou dnes již neodmyslitelně spojené s daty z vědeckého výzkumu. Zjistíme, co se za nimi skrývá. V této části bude úkolem shrnutí vlastních zkušeností s aplikací FAIR principů.

11. týden: Replikovatelnost a reprodukovatelnost

Replikovatelnost a reprodukovatelnost můžeme považovat za pilíře moderní vědy. Zjistíme, jak se tato skutečnost odráží v péči o výzkumná data a jak ovlivňuje současnou i budoucí podobu repozitářů. Úkol pro tuto část bude zaměřený na rizika plynoucí ze ztráty integrity výzkumných dat.

12. týden: Nástroje a služby pro uchovávání a sdílení dat

Představíme si různé přístupy, služby a platformy, které lze využít pro sdílení dat v různých situacích a popíšeme si, na co se při jejich výběru a používání zaměřit aby naše data byla v bezpečí. Úkolem v této části bude použití některé z online služeb a krátké shrnutí této zkušenosti.

Požadavky na úspěšné ukončení kurzu aneb Co z toho budete mít?

Požadavky na úspěšné absolvování kurzu

Univerzitní osvědčení získají účastníci, kteří:

  • se zúčastní online workshopu
  • budou studovat materiály v e-learningu
  • budou průběžně plnit samostatné úkoly
  • splní závěrečný samostatný úkol

Jak to funguje?

Abyste se kurzu mohli zúčastnit, je potřeba podat e-přihlášku a splnit několik jednoduchých náležitostí. Díky tomu vám dokážeme poskytnout plnohodnotný univerzitní servis a zážitek. Po úspěšném absolvování kurzu získáte také nárok na oficiální mezinárodní mikrocertifikát.

Jaké musím splnit náležitosti?

  • 1. krok

    Výběr kurzu

    Při výběru kurzu sledujte stav e-přihlášky a termíny pro její podávání. Přihlásit se totiž můžete jen do kurzů, které mají aktivní e-přihlášku. Díky tomu, že využíváme oficiální e-přihlášky informačního systému Masarykovy univerzity, získáte po úspěšném absolvování kurzu nárok na univerzitní osvědčení.

    Mám obavu nebo nejistotu z e-přihlášky

    Občas se k nám dostane zpětná vazba, že se někteří zájemci o KISKed kurzy zaleknou podání e-přihlášky. Třeba proto, aby se podáním e-přihlášky nezavázali k příliš velké výzvě. Chápeme, že vyplňovat osobní údaje pro podání e-přihlášky do univerzitního kurzu může znít náročně. Ale současně víme, že je tato obava lichá. Chceme s touto obavou pracovat a být zájemcům v rozpacích blíž. Pokud se potřebujete ve věci e-přihlášek v něčem ujistit, jsme tu pro vás.

    Napsat e-mail

  • 2. krok

    E-přihláška

    Máte vybraný kurz? Skvělé. Pojďme na založení e-přihlášky. Odkaz na e-přihlášku najdete vždy na stránce KISKed kurzu. Můžete zvolit některý ze tří způsobů pro založení e-přihlášky:

    • Pomocí e-mailové adresy
    • Pomocí Identity občana (eObčanka, MojeID atp.)
    • Pomocí již existujícího účtu v informačním systému Masarykovy univerzity
    Jsem ze Slovenska a nemám české doklady, je to problém?

    Není to problém. Podat e-přihlášku můžete pomocí e-mailu.

    Jak funguje podávání e-přihlášky pomocí e-mailu?

    Způsoby podání e-přihlášky se liší jen v tom, kolik informací vyplníte ručně a kolik se jich automaticky předvyplní. Nejvíce údajů vyplňujete ručně při založení e-přihlášky pomocí e-mailu, postup je následující:

    • Zadáte svůj e-mail
    • Vyplníte základní osobní údaje a zvolíte heslo pro pozdější přístup k e-přihlášce
    • Na e-mail obdržíte zprávu s ověřovacím odkazem (od: informacni-system@mail.muni.cz)
    • V e-přihlášce budete požádání o rozšíření svých osobních údajů (adresa, vzdělávání atp.)
    • Po rekapitulaci e-přihlášku odešlete
    • Poté uvidíte výrazné potvrzení, které potvrzuje odeslání e-přihlášky
    • E-přihlášku a údaje v ní kontroluje a potvrzuje studijní oddělení
    • Máte hotovo
  • 3. krok

    Přijímací řízení

    Podmínky pro přijímání uchazečů do konkrétního kurzu se dozvíte vždy na stránce kurzu. Usilujeme o to, aby přijímací řízení do KISKed kurzů bylo svěží a nekladlo neúměrné překážky. Slouží tedy především k vyřizování e-přihlášek. Lhůty přijímacího řízení se také dozvíte na stránce kurzu.

  • 4. krok

    Rozhodnutí o přijetí

    Ve stanovené lhůtě najdete u své e-přihlášky rozhodnutí o přijetí do KISKed kurzu. Pokud nesplníte kritéria přijímacího řízení, může se stát, že nebudete do kurzu přijati.

  • 5. krok

    Zápis do kurzu

    Spolu s rozhodnutím o přijetí se vám v e-přihlášce objeví tlačítko pro zápis do kurzu. Zapsat do kurzu se můžete jedním kliknutím a odkudkoliv. I zápisy do kurzu mají své lhůty, aby všechno hladce probíhalo. Pokud se do kurzu nezapíšete, hodnotíme to jako vyjádření nezájmu.

  • 6. krok

    Platba

    Některé kurzy nabízíme bezplatně, jiné jsou placené. Pokud jste si vybrali placený kurz a již víte, že jste úspěšně přijati a zapsáni do kurzu, dostanete výzvu k uhrazení ceny kurzu se 14 denní splatností. Pokud částku neuhradíte, také to hodnotíme to jako vyjádření nezájmu.

  • 7. krok

    Založení studia

    Protože jste splnili všechny náležitosti, nic nebrání tomu, aby vám referent/ka studijního oddělení založil/a studium.

  • 8. krok

    Ztotožnění

    Výhodou našeho řešení je, že vše můžete řešit vzdáleně a on-line. Ale právě proto musíme dbát na bezpečnost a důvěryhodnost celého procesu. Informační systém vás požádá, abyste se ztotožnili některou z dostupných metod. Využít můžeme například Identitu občana. 

    Jak to mám udělat?

    Přívětivý návod pro ztotožnění je připraven přímo v informačním systému. Jakmile budete mít přístup do informačního systému, můžete ho využít. I jako uchazeč ze Slovenska se dokážete vzdáleně ztotožnit, kontaktujte czv@phil.muni.cz

    Návod pro ztotožnění

  • 9. krok

    Studium kurzu

    Nyní si přebírá štafetu vyučující. Bude s vámi bude komunikovat pomocí univerzitního e-mailu, který najdete v informačním systému. Bedlivě ho sledujte. V nastavení si můžete také nastavit přeposílání e-mailů na svoji soukromou e-mailovou adresu, ale pro oficiální komunikaci je vždy vhodnější používat univerzitní e-mail. Výuka proběhne podle deklarované osnovy.

  • 10. krok

    Osvědčení

    Po skončení kurzu zadá vyučující hodnocení v informačním systému. V případě, že splníte deklarované podmínky pro úspěšné zakončení kurzu, získáváte nárok na univerzitní osvědčení.

Jak na konverzi maturitního vysvědčení? A co když ho zrovna nemám po ruce?

K většině přihlášek je nově potřeba doložit i konverzi maturitního vysvědčení, kterou vám vystaví na každém Czech POINTu. Pokud jste se tedy rozhodli do některého z našich kurzů přihlásit a přihlášku založili, před jejím podáním bude třeba ještě doložit tento dokument. Až poté budete mít všechno finálně vyřízené a budete se moci začít těšit na rozhodnutí o přijetí!

Pokud zrovna nemáte maturitní vysvědčení po ruce a jste absolventy univerzity, můžete namísto vysvědčení doložit konverzi vašeho vysokoškolského diplomu. Navíc, pokud jste už dříve studovali na MUNI, stačí do přihlášky místo konverze dokumentu nahrát PDF s Vámi napsaným prohlášením o tom, že jste úšpěšnými absolventy

Pokud byste měli jakékoli dotazy či nejasnosti, neváhejte se obrátit na koordinátorku kurzů KISKed: magdalenabohuslavova@mail.muni.cz.

Co jsou to mikrocertifikáty?

"Mikrocertifikáty jsou elektronické záznamy, které představují další způsob prokázání konkrétních znalostí a dovedností získaných v rámci celoživotního vzdělávání. Tato elektronická osvědčení jsou mezinárodně uznatelná a umožňují jejich držiteli doložit získanou kompetenci nejen v České republice, ale i na zahraničním trhu práce." (Oddělení CŽV při Rektorátu MUNI)

Díky mikrocertifikátu, který za úspěšné absolvování kurzu získáte, můžete snadno a rychle prokázat své specifické dovednosti a znalosti, které jste si osvojili. Mikrocertifikáty certifikáty jsou uznávané nejen v České republice, ale i na mezinárodním trhu práce, což vám otevírá nové příležitosti k uplatnění doma i v zahraničí. S mikrocertifikáty můžete lépe a efektivněji ukázat svým potenciálním zaměstnavatelům, co přesně umíte, a tím zvýšit svou konkurenceschopnost na dynamickém pracovním trhu.

Více se o nich můžete dozvědět zde.

Zaměstnavatel by mi rád proplatil účastnický poplatek za kurz. Jak na to?

Pokud vám zaměstnavatel či vaše organizace nabídli proplacení kurzovného a vy se teď ptáte, zda je možné vystavit fakturu takzvaně "na firmu", máme pro vás odpověď:

Úhrada kurzu se provádí skrze Obchodní centrum MUNI, kde můžete vyplnit fakturační údaje svého pracoviště. Poté obdržíte pokyny k platbě: všechny údaje potřebné pro platbu, např. název objednané položky, částka, DPH, číslo účtu a VS. Po zaplacení obdržíte automaticky e-mailem daňový doklad, který je v podstatě totožný, navíc obsahuje jen datum uskutečnění zdanitelného plnění dnem obdržení platby.

Není tak sice možné vystavit fakturu předem, nicméně neměl by být problém mít na dokladu o zaplacení údaje vaší instituce.

Máte otázku nebo nápad?

Vyučující kurzu rád zodpoví vaše dotazy k obsahu kurzu. Vítáme i vaše náměty, postřehy nebo nabídky, které pomohou kurz ještě vylepšit.

Napsat e-mail

Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024.

Bez popisku

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info