Seminář: Podpora čtenářství romské mládeže
-
17. dubna 2020
10:00 – 17:00 - online
Seminář proběhl online formou webináře.
Na semináři vystoupili:
Janette Motlová (Eduma), David Tišer (ARA ART), Máša Bořkovcová (Nová škola, o.p.s), Radka Patočková (KHER), Katarína Kalivodová (Společnost pro kreativitu ve vzdělávání), Kristina Studená (IQ Roma servis), Robin Stria (Muzeum Romské kultury), Veronika Kačová (časopis KEREKA), Kateřina Šidlofová (Krajská vědecká knihovna v Liberci), Petra Sitárová (Knihovna Města Ostravy).
Odpoledne se uskutečnil vstup na téma Prolínání sociálních médií a literatury perspektivou mladých Romů. se Štefanem Ferim, studentem programu Gendalos (IQ Roma servis).
Kdo na semináři spolupracoval:
- Projekt Sociální inovace v knihovnách, KISK
- IQ Roma servis, program Gendalos
- Společnost pro kreativitu ve vzdělání
- Knihovna Jiřího Mahena
Pro koho byl seminář určen: Seminář byl určen pro zaměstnance knihoven, pedagogy (stávající i budoucí), zástupce neziskovek a organizací, kteří se tématem romské literatury a čtenářství zabývají.
O romském čtenářství víme méně, než bychom rádi. O to více to platí pro čtenářství romských studentů a studentek. Ne vždy je čeština v romských rodinách mateřským jazykem, romským etnolektem češtiny dle odhadů hovoří až 30 tisíc dětí. Jazyková bariéra způsobuje řadu komplikací, které mohou mít přímý i nepřímý důsledek jak na bezproblémový průchod studiem, tak na úspěšnost u přijímacích zkoušek, maturit...
S čím se romští studenti a studentky potýkají a co má vliv na výběr knih a jejich čtenářské preference? Existují nějaké cesty, jak těmto mladým lidem přiblížit svět literatury a knihoven? Jakou roli mohou hrát neziskové organizace a další vzdělávací instituce? A jak všichni mohou spojit své síly a začít spolupracovat? Pojďte si vyslechnout příklady dobré praxe.
Seminář představí několik programů, metod a případových studí, které mohou posloužit jako inspirace pro ostatní. Zároveň se na semináři budete mít možnost propojit s dalšími organizacemi i jednotlivci, které toto téma zajímá a navázat s nimi další spolupráci.
Podrobnější program
-
BLOK 1: Čtenářství a vzdělávání mladých Romů
Kristina Studená (IQ Roma Servis, program Gendalos) - Úvod: Proč má význam věnovat se tématu podpory čtenářství romské mládeže? (prezentace)
David Tišer (ARA ART) - Romský etnolekt češtiny a čtenářství
Máša Bořkovcová (Nová škola) - Čtou romské děti romskou literaturu? (prezentace | video)
Katarína Kalivodová (Společnost pro kreativitu ve vzdělávání) - Jak umění mění učení? (prezentace | video)
Janette Motlová (EDUMA) - Obrazy - emócie - čítanie. Nechajme knihy rozprávať (video)
-
BLOK 2: Inspirace
Radka Patočková (Nakladatelství KHER) - Nakladatelství Kher a jeho příspěvek do romské literatury (prezentace | video)
Veronika Kačová - Moje žurnalistická a překladatelská činnost (video)
Robin Stria (Muzeum romské kultury) - Specifika práce s romskou mládeží (video)
-
BLOK 3: Jakou roli může hrát knihovna?
Petra Sitárová (Knihovna města Ostravy) - Práce s romskými dětmi v knihovně (prezentace | video)
Kateřina Šidlofová (Krajská vědecká knihovna Liberec) - Vydávání romských autorů v knihovně (prezentace | video)
-
BLOK 4: Prolínání sociálních médií a literatury perspektivou mladých Romů
Workshop: Štefan Feri - memes (prezentace | video)
„Pojďme společně přemýšlet, jak udělat čtení lákavé pro dnešní mladé skrze perspektivu mladých Romů.“
motto
Sdílení události