DigCompEdu: Jak smysluplně rozvíjet digitální kompetence učitele i žáků

Registrovat se

Chci zpět

Průběh kurzu:

10. 10. - 28. 11.

Rozsah a cena kurzu:

50 hodin ~ 700,-

Kapacita kurzu:

50+ uchazečů

O čem kurz bude?  

Jak zapojit digitální technologie do výuky? Jak rozvíjet své žáky i sebe? A jak navrhnout tu úplně nejlepší hodinu plnou digi technologií na světě?

Kurz vás provede kompetenčním modelem DigCompEdu krok za krokem - tak, abyste mu porozuměli a měli šanci si osvojit jeho jednotlivé části. Naučíme vás efektivně využívat konkrétní technologie, koncepty a nástroje. Ukážeme vám, jak se zorientovat v možnostech technologizace výuky. A pomůžeme vám vše implementovat do vaší praxe.

Pro koho jsme kurz připravili?

Při přípravách jsme měli na mysli zejména učitele, koordinátory ICT ve školách, knihovníky, online vzdělavatele, andragogy nebo galerijní a muzejní pedagogy. Možná jste někým z nich!

Možná se ale nedokážete do žádné z těchto několika málo škatulek zařadit - nevadí, i tak vás v kurzu moc rádi uvidíme. 

Kdo vás kurzem provede?

RNDr. Michal Černý, Ph.D.

Michal působí na KISKu více než deset let. Odborně se věnuje vztahu technologické transformace společnosti a vzdělávání a na to navázaným tématům – filosofii informace, digitálním kompetencím nebo informační gramotnosti.
Je autorem více než dvaceti odborných knih, učebnic pro učitele i studenty. Kromě dlouholetých zkušeností z oblasti technologií ve vzdělávání oplývá také velkým entuziasmem a sám o sobě říká, že je "nadchávací typ".

Bez popisku

Co vás v kurzu čeká?

Kurz probíhá online a je z velké části asynchronní doplněný o tutorování. Jsou určeny jen termíny odevzdávání úkolů a společných webinářů, takže můžete studovat a tvořit libovolně ve stanovených lhůtách. Průchod vám zabere maximálně 75 hodin. Záleží na tom, kam až se pustíte, jak rychle čtete a kolik času věnujete úkolům. Na úkoly bude dostatek času, budou pravidelné, založené na samostatné práci a sebehodnocení.

Harmonogram kurzu

  • Úvodní webinář (časová náročnost cca 1,5 hodiny) - 10. 10. v 17.00
  • Studium e-learningu a plnění úkolů (6 tematických bloků, 1 blok na 14 dní, každý blok je zakončen úkoly a vzájemnou zpětnou vazbou (časová náročnost cca 5 hodin týdně)
  • Příprava na závěrečný test a závěrečný test (časová náročnost cca 12 hodin)
  • Závěrečný webinář (časová náročnost cca 1,5 hodiny) - 28. 11. v 17.00

Praktické úkoly, které si vyzkoušíte

Protože je cílem kurzu především praktický rozvoj kompetencí vzdělavatele, neobejdeme se bez praktických úkolů a experimentů. Podívejte se na přehled úkolů, které si díky kurzu můžete postupně vyzkoušet:

Profesní zapojení

  1. Staňte se členy nějaké odborné komunity, která přísluší vašemu oboru. Zkuste se stát členem nějaké online nebo offline odborné komunity – diskusní skupiny při Evropské komisi, skupiny na Researchgate, skupiny na Facebooku nebo třeba GEG. Každý obor má nějaká místa, kde může sdílet své noviny, radosti, starosti, diskutovat. V rámci úkolu popište, proč jste si vybrali právě tuto komunitu, jak jste na ni přišli a přiložte obrázek nějakého aktivního zapojení – vložení komentáře, odpovědi na otázku nebo něčeho takového.

  2. Vytvořte si seznam stránek nebo jiných zdrojů, které chcete sledovat a popište je. Cílem je vybrat alespoň pět zdrojů, které budete sledovat, abyste podpořili svůj osobní rozvoj. Zkuste zdroje nejen uvést, ale také okomentovat, proč si vybíráte právě tyto.

  3. Popište zkušenost s alespoň jedním (dalším) nástrojem z našich výběrů, který jste doposud nevyužívali. Popište, o jaký nástroj jde a co s ním děláte, jaké jsou jeho silné a slabé stránky.

Digitální zdroje

  1. Najděte nějaký otevřený vzdělávací zdroj, který je relevantní k vaší oblasti zájmu. A adaptujte ho do svých podmínek – můžete provést lokalizaci, doplnit zdroje, přepsat texty, převést ho z online nástroje do offline, … dle libosti. Do úkolu pak vložte odkaz na původní a nový zdroj a seznam změn, které jste udělali.

  2. Vytvořte nové heslo na Wikipedii ve vaší oblasti zájmu. Do úkolu pak vložte link na heslo i screenshot hesla jako takového.

  3. Popište zkušenost s alespoň jedním (dalším) nástrojem z našich výběrů, který jste doposud nevyužívali. Popište, o jaký nástroj jde a co s ním děláte, jaké jsou jeho silné a slabé stránky.

Výuka

  1. Vyrobte instruktážní video zaměřené na oblast vašeho zájmu v délce mezi 30 sekundami a 5 minutami (ideálně ho vložte na YouTube). V úkolu popište, co bylo cílem tohoto videa a vložte na něj odkaz. Může jít o Vaši mluvící hlavu, animaci, záznam obrazovky, Loom video, … Dejte si na něm záležet, protože s ním budete dále pracovat v následujících úkolech.

  2. Zkuste navrhnout lekci, kterou byste rádi učili. Popište její cíl, cílovou skupinu a stručně nastiňte obsah. V druhém kroku zkuste užít HyFlex model a popsat, jak byste zajistili spolupráci online a offline studentů, jaké typy úkolů a aktivit by mohly dělat společně.

  3. Popište zkušenost s alespoň jedním (dalším) nástrojem z našich výběrů, který jste doposud nevyužívali. Popište, o jaký nástroj jde a co s ním děláte, jaké jsou jeho silné a slabé stránky.

Digitální hodnocení

  1. Vraťte se ke svému úkolu z tématu „Výuka“ a zkuste na vymyslet způsob, jak byste pracovali s hodnocením a zpětnou vazbou v úkolech č. 1 (instruktážní video) a č. 2 (HyFlex model). Navrhněte co nejpodrobněji alespoň tři oblasti hodnocení. Jedno musí být zaměřené na vzájemné hodnocení či formativní hodnocení včetně uvedení konkrétních otázek. Do úkolu popište nejen tyto aktivity, ale také obsah obou předchozích podúkolů, aby je mohl hodnotitel snadno pochopit. Pokud si je chcete úkol upravit (nebo udělat zcela znovu), tak samozřejmě můžete.

  2. Vytvořte testovou sadu pěti otázek s výběrem odpovědí vztahujících s k vašemu oboru. U každé odpovědi uveďte i zpětnou vazbu, kterou byste dali studentovi. Třeba u otázky „Jak se jmenoval první president ČSR“ bude odpověď Karel Čapek, která bude chybná, ale bude obsahovat zpětnou vazbu: „Karel Čapek, nebyl prvním presidentem ČSR, ale pouze jeho blízkým přítelem a obdivovatelem“.

  3. Popište zkušenost s alespoň jedním (dalším) nástrojem z našich výběrů, který jste doposud nevyužívali. Popište, o jaký nástroj jde a co s ním děláte, jaké jsou jeho silné a slabé stránky.

Podpora studentů

  1. Ke svému videu z úkolu v modulu „Výuka“ vytvořte titulky.

  2. Zkuste využít nějaký nástroj na syntézu řeči (předčítání textu) – popište, jak se Vám s ním pracovalo a jak jste se při poslechu cítili.

  3. Popište zkušenost s alespoň jedním (dalším) nástrojem z našich výběrů, který jste doposud nevyužívali. Popište, o jaký nástroj jde a co s ním děláte, jaké jsou jeho silné a slabé stránky.

Podpora digitálních kompetencí žáků

  1. Zkuste vytvořit v libovolném nástroji studijní materiál, který bude zarámovaný vaší oblasti zájmů a současně bude rozvíjet schopnost práce s informacemi (informační gramotnost). Může jít o PowerPoint, video, PDF dokument, mikrokurz, chatbota, … Očekávaná doba interakce s objektem by měla být 15 minut.

  2. Napište tři věci, které sami děláte pro svůj digital wellbeing a které byste rádi předali svým studentům, jako příklady dobré praxe. Popište také proč.

  3. Popište zkušenost s alespoň jedním (dalším) nástrojem z našich výběrů, který jste doposud nevyužívali. Popište, o jaký nástroj jde a co s ním děláte, jaké jsou jeho silné a slabé stránky.

Požadavky na úspěšné ukončení kurzu aneb Co z toho budete mít?

Požadavky na úspěšné absolvování kurzu

Univerzitní osvědčení získají účastníci, kteří splní všechny náležitosti kurzu, tzn.:

  • se zúčastní úvodního webináře
  • budou studovat materiály v e-learningu a průběžně plnit úkoly
  • splní závěrečný test
  • se zúčastní závěrečného webináře

Jak to funguje?

Abyste se kurzu mohli zúčastnit, je potřeba podat e-přihlášku a splnit několik jednoduchých náležitostí. Díky tomu vám dokážeme poskytnout plnohodnotný univerzitní servis a zážitek. Po úspěšném absolvování kurzu získáte také nárok na oficiální mezinárodní mikrocertifikát.

Jaké musím splnit náležitosti?

  • 1. krok

    Výběr kurzu

    Při výběru kurzu sledujte stav e-přihlášky a termíny pro její podávání. Přihlásit se totiž můžete jen do kurzů, které mají aktivní e-přihlášku. Díky tomu, že využíváme oficiální e-přihlášky informačního systému Masarykovy univerzity, získáte po úspěšném absolvování kurzu nárok na univerzitní osvědčení.

    Mám obavu nebo nejistotu z e-přihlášky

    Občas se k nám dostane zpětná vazba, že se někteří zájemci o KISKed kurzy zaleknou podání e-přihlášky. Třeba proto, aby se podáním e-přihlášky nezavázali k příliš velké výzvě. Chápeme, že vyplňovat osobní údaje pro podání e-přihlášky do univerzitního kurzu může znít náročně. Ale současně víme, že je tato obava lichá. Chceme s touto obavou pracovat a být zájemcům v rozpacích blíž. Pokud se potřebujete ve věci e-přihlášek v něčem ujistit, jsme tu pro vás.

    Napsat e-mail

  • 2. krok

    E-přihláška

    Máte vybraný kurz? Skvělé. Pojďme na založení e-přihlášky. Odkaz na e-přihlášku najdete vždy na stránce KISKed kurzu. Můžete zvolit některý ze tří způsobů pro založení e-přihlášky:

    • Pomocí e-mailové adresy
    • Pomocí Identity občana (eObčanka, MojeID atp.)
    • Pomocí již existujícího účtu v informačním systému Masarykovy univerzity
    Jsem ze Slovenska a nemám české doklady, je to problém?

    Není to problém. Podat e-přihlášku můžete pomocí e-mailu.

    Jak funguje podávání e-přihlášky pomocí e-mailu?

    Způsoby podání e-přihlášky se liší jen v tom, kolik informací vyplníte ručně a kolik se jich automaticky předvyplní. Nejvíce údajů vyplňujete ručně při založení e-přihlášky pomocí e-mailu, postup je následující:

    • Zadáte svůj e-mail
    • Vyplníte základní osobní údaje a zvolíte heslo pro pozdější přístup k e-přihlášce
    • Na e-mail obdržíte zprávu s ověřovacím odkazem (od: informacni-system@mail.muni.cz)
    • V e-přihlášce budete požádání o rozšíření svých osobních údajů (adresa, vzdělávání atp.)
    • Po rekapitulaci e-přihlášku odešlete
    • Poté uvidíte výrazné potvrzení, které potvrzuje odeslání e-přihlášky
    • E-přihlášku a údaje v ní kontroluje a potvrzuje studijní oddělení
    • Máte hotovo
  • 3. krok

    Přijímací řízení

    Podmínky pro přijímání uchazečů do konkrétního kurzu se dozvíte vždy na stránce kurzu. Usilujeme o to, aby přijímací řízení do KISKed kurzů bylo svěží a nekladlo neúměrné překážky. Slouží tedy především k vyřizování e-přihlášek. Lhůty přijímacího řízení se také dozvíte na stránce kurzu.

  • 4. krok

    Rozhodnutí o přijetí

    Ve stanovené lhůtě najdete u své e-přihlášky rozhodnutí o přijetí do KISKed kurzu. Pokud nesplníte kritéria přijímacího řízení, může se stát, že nebudete do kurzu přijati.

  • 5. krok

    Zápis do kurzu

    Spolu s rozhodnutím o přijetí se vám v e-přihlášce objeví tlačítko pro zápis do kurzu. Zapsat do kurzu se můžete jedním kliknutím a odkudkoliv. I zápisy do kurzu mají své lhůty, aby všechno hladce probíhalo. Pokud se do kurzu nezapíšete, hodnotíme to jako vyjádření nezájmu.

  • 6. krok

    Platba

    Některé kurzy nabízíme bezplatně, jiné jsou placené. Pokud jste si vybrali placený kurz a již víte, že jste úspěšně přijati a zapsáni do kurzu, dostanete výzvu k uhrazení ceny kurzu se 14 denní splatností. Pokud částku neuhradíte, také to hodnotíme to jako vyjádření nezájmu.

  • 7. krok

    Založení studia

    Protože jste splnili všechny náležitosti, nic nebrání tomu, aby vám referent/ka studijního oddělení založil/a studium.

  • 8. krok

    Ztotožnění

    Výhodou našeho řešení je, že vše můžete řešit vzdáleně a on-line. Ale právě proto musíme dbát na bezpečnost a důvěryhodnost celého procesu. Informační systém vás požádá, abyste se ztotožnili některou z dostupných metod. Využít můžeme například Identitu občana. 

    Jak to mám udělat?

    Přívětivý návod pro ztotožnění je připraven přímo v informačním systému. Jakmile budete mít přístup do informačního systému, můžete ho využít. I jako uchazeč ze Slovenska se dokážete vzdáleně ztotožnit, kontaktujte czv@phil.muni.cz

    Návod pro ztotožnění

  • 9. krok

    Studium kurzu

    Nyní si přebírá štafetu vyučující. Bude s vámi bude komunikovat pomocí univerzitního e-mailu, který najdete v informačním systému. Bedlivě ho sledujte. V nastavení si můžete také nastavit přeposílání e-mailů na svoji soukromou e-mailovou adresu, ale pro oficiální komunikaci je vždy vhodnější používat univerzitní e-mail. Výuka proběhne podle deklarované osnovy.

  • 10. krok

    Osvědčení

    Po skončení kurzu zadá vyučující hodnocení v informačním systému. V případě, že splníte deklarované podmínky pro úspěšné zakončení kurzu, získáváte nárok na univerzitní osvědčení.

Jak na konverzi maturitního vysvědčení? A co když ho zrovna nemám po ruce?

K většině přihlášek je nově potřeba doložit i konverzi maturitního vysvědčení, kterou vám vystaví na každém Czech POINTu. Pokud jste se tedy rozhodli do některého z našich kurzů přihlásit a přihlášku založili, před jejím podáním bude třeba ještě doložit tento dokument. Až poté budete mít všechno finálně vyřízené a budete se moci začít těšit na rozhodnutí o přijetí!

Pokud zrovna nemáte maturitní vysvědčení po ruce a jste absolventy univerzity, můžete namísto vysvědčení doložit konverzi vašeho vysokoškolského diplomu. Navíc, pokud jste už dříve studovali na MUNI, stačí do přihlášky místo konverze dokumentu nahrát PDF s Vámi napsaným prohlášením o tom, že jste úšpěšnými absolventy

Pokud byste měli jakékoli dotazy či nejasnosti, neváhejte se obrátit na koordinátorku kurzů KISKed: magdalenabohuslavova@mail.muni.cz.

Co jsou to mikrocertifikáty?

"Mikrocertifikáty jsou elektronické záznamy, které představují další způsob prokázání konkrétních znalostí a dovedností získaných v rámci celoživotního vzdělávání. Tato elektronická osvědčení jsou mezinárodně uznatelná a umožňují jejich držiteli doložit získanou kompetenci nejen v České republice, ale i na zahraničním trhu práce." (Oddělení CŽV při Rektorátu MUNI)

Díky mikrocertifikátu, který za úspěšné absolvování kurzu získáte, můžete snadno a rychle prokázat své specifické dovednosti a znalosti, které jste si osvojili. Mikrocertifikáty certifikáty jsou uznávané nejen v České republice, ale i na mezinárodním trhu práce, což vám otevírá nové příležitosti k uplatnění doma i v zahraničí. S mikrocertifikáty můžete lépe a efektivněji ukázat svým potenciálním zaměstnavatelům, co přesně umíte, a tím zvýšit svou konkurenceschopnost na dynamickém pracovním trhu.

Více se o nich můžete dozvědět zde.

Zaměstnavatel by mi rád proplatil účastnický poplatek za kurz. Jak na to?

Pokud vám zaměstnavatel či vaše organizace nabídli proplacení kurzovného a vy se teď ptáte, zda je možné vystavit fakturu takzvaně "na firmu", máme pro vás odpověď:

Úhrada kurzu se provádí skrze Obchodní centrum MUNI, kde můžete vyplnit fakturační údaje svého pracoviště. Poté obdržíte pokyny k platbě: všechny údaje potřebné pro platbu, např. název objednané položky, částka, DPH, číslo účtu a VS. Po zaplacení obdržíte automaticky e-mailem daňový doklad, který je v podstatě totožný, navíc obsahuje jen datum uskutečnění zdanitelného plnění dnem obdržení platby.

Není tak sice možné vystavit fakturu předem, nicméně neměl by být problém mít na dokladu o zaplacení údaje vaší instituce.

Máte otázku nebo nápad?

Vyučující kurzu rád zodpoví vaše dotazy k obsahu kurzu. Vítáme i vaše náměty, postřehy nebo nabídky, které pomohou kurz ještě vylepšit.

Napsat e-mail

Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024.

Bez popisku

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info