Kulturní a kreativní odvětví: Otevřená dílna v knihovně jako místo podpory kreativity, digitálních kompetencí a komunity
Průběh:
7. 10. - 25. 11. 2024
Rozsah a cena kurzu:
50 hodin ~ 1 500,-
Kapacita kurzu:
50+ uchazečů
O čem kurz bude?
Provozujete, budujete anebo plánujete založit otevřenou dílnu? V knihovně, ve škole, v galerii, v inovačním centru nebo třeba v kulturním domě? Ať už se věnujete otevřeným dílnám z jakékoliv perspektivy, náš kurz vám pomůže dívat se na ně komplexně a smysluplně rozvíjet aktivity v nich probíhající.
Podíváme se, na jakých základech otevřené dílny budujeme i kam s nimi plánujeme dojít. Představíme si modely fungování a provozu, příklady dobré praxe i metody, které nám pomohou vyvíjet udržitelné služby podle potřeb jejich uživatelů. Povíme si také, jak aktivity otevřených dílen reflektovat, testovat a vyhodnocovat, a to vše s dávkou hravosti, tvořivosti a s chutí experimentovat.
Pro koho jsme kurz připravili?
Když jsme kurz navrhovali, mysleli jsme hlavně na odbornou veřejnost z řad pracovníků v paměťových institucích (knihovny, muzea, školy), kulturních a kreativních odvětví (herní odvětví, nakladatelství, audiovizuální odvětví, ...), státní správy a samosprávy a firem (především v rámci informačního průmyslu).
Možná se ale nedokážete do žádné z těchto několika málo škatulek zařadit - nevadí, i tak vás v kurzu moc rádi uvidíme.
Kdo vás kurzem provede?
PhDr. Petr Škyřík, PhD.
Petra zajímá a fascinuje třaskavá směs informační vědy, systémové dynamiky, trendspottingu, (sociálních) inovací, technologií, informačních služeb, kreativity, behaviorální ekonomie a designového myšlení.
![Bez popisku](https://cdn.muni.cz/media/3548374/img_3271.jpg?mode=crop¢er=0.25,0.40&rnd=133342512250000000&heightratio=0.6667&width=575)
![Bez popisku](https://cdn.muni.cz/media/3672853/p6293393.jpg?mode=crop¢er=0.49,0.52&rnd=133626827890000000&heightratio=0.6667&width=575)
Mgr. Šárka Matoušková
Šárka je absolventkou studia na Katedře informačních studií a knihovnictví FF MUNI. Věčná začátečnice tvoření všeho druhu, tak trochu knihovnice na volné noze, neoficiální ambasadorka makerspaců v knihovnách.
Co vás v kurzu čeká?
Kurz vám zabere maximálně 50 hodin. Záleží na tom, kam až se pustíte, jak rychle čtete, kam s námi vyrazíte a kolik času věnujete závěrečné klauzuře.
- Úvodní online setkání 7. 10. 2024 od 9 do 12 hodin (povinné)
- Návštěva Prototýpků v KUMSTu & exkurze po brněnských makerspacech - 17. 10. od 10 do 16 h (obojí volitelné, datum Prototýpků bude brzy upřesněno)
- Závěrečné online setkání 25. 11. 2024 (povinné)
Jaké musíte splnit podmínky pro získání mikrocertifikátu?
-
Zúčastnit se úvodního a závěrečného online setkání
-
Absolvovat exkurzi do brněnských makerspaců ANEBO k Prototýpkům
-
Splnit kreativní výzvy zadané na úvodním setkání
-
Náš kurz celoživotního vzdělávání vytváří mnohovrstevnatý a rozmanitý balíček zážitků, nicméně navazuje také na některé kompetenční rámce. Naší snahou je poskytnout vám širší pohled na to, co to znamená vytvářet, spravovat, provozovat otevřenou dílnu (nejen) v knihovně. V rámci závěrečného úkolu bychom vám proto rádi dali možnost rozvíjet kompetence, které vychází z pozice knihovníka v otevřené dílně, nicméně jsou široce uplatnitelné i v mnoha dalších sférách. Ke každé z následujících kompetencí bude náležet kreativní výzva, kterou můžete splnit.Kompetence pracovníka v otevřené dílně:
-
Učit se
-
Adaptovat se na změny
-
Spolupracovat
-
Obhajovat otevřenou dílnu
-
Poskytovat služby rozmanité skupině uživatelů
-
-
Jak to funguje?
Abyste se kurzu mohli zúčastnit, je potřeba podat e-přihlášku a splnit několik jednoduchých náležitostí. Díky tomu vám dokážeme poskytnout plnohodnotný univerzitní servis a zážitek. Po úspěšném absolvování kurzu získáte také nárok na oficiální mezinárodní mikrocertifikát.
Jaké musím splnit náležitosti?
-
1. krok
Výběr kurzu
Při výběru kurzu sledujte stav e-přihlášky a termíny pro její podávání. Přihlásit se totiž můžete jen do kurzů, které mají aktivní e-přihlášku. Díky tomu, že využíváme oficiální e-přihlášky informačního systému Masarykovy univerzity, získáte po úspěšném absolvování kurzu nárok na univerzitní osvědčení.
Mám obavu nebo nejistotu z e-přihlášky
Občas se k nám dostane zpětná vazba, že se někteří zájemci o KISKed kurzy zaleknou podání e-přihlášky. Třeba proto, aby se podáním e-přihlášky nezavázali k příliš velké výzvě. Chápeme, že vyplňovat osobní údaje pro podání e-přihlášky do univerzitního kurzu může znít náročně. Ale současně víme, že je tato obava lichá. Chceme s touto obavou pracovat a být zájemcům v rozpacích blíž. Pokud se potřebujete ve věci e-přihlášek v něčem ujistit, jsme tu pro vás.
-
2. krok
E-přihláška
Máte vybraný kurz? Skvělé. Pojďme na založení e-přihlášky. Odkaz na e-přihlášku najdete vždy na stránce KISKed kurzu. Můžete zvolit některý ze tří způsobů pro založení e-přihlášky:
- Pomocí e-mailové adresy
- Pomocí Identity občana (eObčanka, MojeID atp.)
- Pomocí již existujícího účtu v informačním systému Masarykovy univerzity
Jsem ze Slovenska a nemám české doklady, je to problém?
Není to problém. Podat e-přihlášku můžete pomocí e-mailu.
Jak funguje podávání e-přihlášky pomocí e-mailu?
Způsoby podání e-přihlášky se liší jen v tom, kolik informací vyplníte ručně a kolik se jich automaticky předvyplní. Nejvíce údajů vyplňujete ručně při založení e-přihlášky pomocí e-mailu, postup je následující:
- Zadáte svůj e-mail
- Vyplníte základní osobní údaje a zvolíte heslo pro pozdější přístup k e-přihlášce
- Na e-mail obdržíte zprávu s ověřovacím odkazem (od: informacni-system@mail.muni.cz)
- V e-přihlášce budete požádání o rozšíření svých osobních údajů (adresa, vzdělávání atp.)
- Po rekapitulaci e-přihlášku odešlete
- Poté uvidíte výrazné potvrzení, které potvrzuje odeslání e-přihlášky
- E-přihlášku a údaje v ní kontroluje a potvrzuje studijní oddělení
- Máte hotovo
-
3. krok
Přijímací řízení
Podmínky pro přijímání uchazečů do konkrétního kurzu se dozvíte vždy na stránce kurzu. Usilujeme o to, aby přijímací řízení do KISKed kurzů bylo svěží a nekladlo neúměrné překážky. Slouží tedy především k vyřizování e-přihlášek. Lhůty přijímacího řízení se také dozvíte na stránce kurzu.
-
4. krok
Rozhodnutí o přijetí
Ve stanovené lhůtě najdete u své e-přihlášky rozhodnutí o přijetí do KISKed kurzu. Pokud nesplníte kritéria přijímacího řízení, může se stát, že nebudete do kurzu přijati.
-
5. krok
Zápis do kurzu
Spolu s rozhodnutím o přijetí se vám v e-přihlášce objeví tlačítko pro zápis do kurzu. Zapsat do kurzu se můžete jedním kliknutím a odkudkoliv. I zápisy do kurzu mají své lhůty, aby všechno hladce probíhalo. Pokud se do kurzu nezapíšete, hodnotíme to jako vyjádření nezájmu.
-
6. krok
Platba
Některé kurzy nabízíme bezplatně, jiné jsou placené. Pokud jste si vybrali placený kurz a již víte, že jste úspěšně přijati a zapsáni do kurzu, dostanete výzvu k uhrazení ceny kurzu se 14 denní splatností. Pokud částku neuhradíte, také to hodnotíme to jako vyjádření nezájmu.
-
7. krok
Založení studia
Protože jste splnili všechny náležitosti, nic nebrání tomu, aby vám referent/ka studijního oddělení založil/a studium.
-
8. krok
Ztotožnění
Výhodou našeho řešení je, že vše můžete řešit vzdáleně a on-line. Ale právě proto musíme dbát na bezpečnost a důvěryhodnost celého procesu. Informační systém vás požádá, abyste se ztotožnili některou z dostupných metod. Využít můžeme například Identitu občana.
Jak to mám udělat?
Přívětivý návod pro ztotožnění je připraven přímo v informačním systému. Jakmile budete mít přístup do informačního systému, můžete ho využít. I jako uchazeč ze Slovenska se dokážete vzdáleně ztotožnit, kontaktujte czv@phil.muni.cz
-
9. krok
Studium kurzu
Nyní si přebírá štafetu vyučující. Bude s vámi bude komunikovat pomocí univerzitního e-mailu, který najdete v informačním systému. Bedlivě ho sledujte. V nastavení si můžete také nastavit přeposílání e-mailů na svoji soukromou e-mailovou adresu, ale pro oficiální komunikaci je vždy vhodnější používat univerzitní e-mail. Výuka proběhne podle deklarované osnovy.
-
10. krok
Osvědčení
Po skončení kurzu zadá vyučující hodnocení v informačním systému. V případě, že splníte deklarované podmínky pro úspěšné zakončení kurzu, získáváte nárok na univerzitní osvědčení.
Jak na konverzi maturitního vysvědčení? A co když ho zrovna nemám po ruce?
K většině přihlášek je nově potřeba doložit i konverzi maturitního vysvědčení, kterou vám vystaví na každém Czech POINTu. Pokud jste se tedy rozhodli do některého z našich kurzů přihlásit a přihlášku založili, před jejím podáním bude třeba ještě doložit tento dokument. Až poté budete mít všechno finálně vyřízené a budete se moci začít těšit na rozhodnutí o přijetí!
Pokud zrovna nemáte maturitní vysvědčení po ruce a jste absolventy univerzity, můžete namísto vysvědčení doložit konverzi vašeho vysokoškolského diplomu. Navíc, pokud jste už dříve studovali na MUNI, stačí do přihlášky místo konverze dokumentu nahrát PDF s Vámi napsaným prohlášením o tom, že jste úšpěšnými absolventy
Pokud byste měli jakékoli dotazy či nejasnosti, neváhejte se obrátit na koordinátorku kurzů KISKed: magdalenabohuslavova@mail.muni.cz.
Co jsou to mikrocertifikáty?
"Mikrocertifikáty jsou elektronické záznamy, které představují další způsob prokázání konkrétních znalostí a dovedností získaných v rámci celoživotního vzdělávání. Tato elektronická osvědčení jsou mezinárodně uznatelná a umožňují jejich držiteli doložit získanou kompetenci nejen v České republice, ale i na zahraničním trhu práce." (Oddělení CŽV při Rektorátu MUNI)
Díky mikrocertifikátu, který za úspěšné absolvování kurzu získáte, můžete snadno a rychle prokázat své specifické dovednosti a znalosti, které jste si osvojili. Mikrocertifikáty certifikáty jsou uznávané nejen v České republice, ale i na mezinárodním trhu práce, což vám otevírá nové příležitosti k uplatnění doma i v zahraničí. S mikrocertifikáty můžete lépe a efektivněji ukázat svým potenciálním zaměstnavatelům, co přesně umíte, a tím zvýšit svou konkurenceschopnost na dynamickém pracovním trhu.
Více se o nich můžete dozvědět zde.
Zaměstnavatel by mi rád proplatil účastnický poplatek za kurz. Jak na to?
Pokud vám zaměstnavatel či vaše organizace nabídli proplacení kurzovného a vy se teď ptáte, zda je možné vystavit fakturu takzvaně "na firmu", máme pro vás odpověď:
Úhrada kurzu se provádí skrze Obchodní centrum MUNI, kde můžete vyplnit fakturační údaje svého pracoviště. Poté obdržíte pokyny k platbě: všechny údaje potřebné pro platbu, např. název objednané položky, částka, DPH, číslo účtu a VS. Po zaplacení obdržíte automaticky e-mailem daňový doklad, který je v podstatě totožný, navíc obsahuje jen datum uskutečnění zdanitelného plnění dnem obdržení platby.
Není tak sice možné vystavit fakturu předem, nicméně neměl by být problém mít na dokladu o zaplacení údaje vaší instituce.
Máte otázku nebo nápad?
Vyučující kurzu rád zodpoví vaše dotazy k obsahu kurzu. Vítáme i vaše náměty, postřehy nebo nabídky, které pomohou kurz ještě vylepšit.
Financováno z projektu MUNI 3.2.1, reg. číslo NPO_MUNI_MSMT-16606/2022, realizovaného v rámci Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022–2024.