Evaluace akcí pořádaných v knihovnách i jinde

Chci zpět

Průběh kurzu:

březen - duben 2025

Rozsah a cena kurzu:

3 setkání ~ 1 500,-

Kapacita kurzu:

20 lidí

O čem kurz bude?  

Jak hodnotit akce, které pořádáte ve vaší organizaci? V tomto kurzu vás zkušené lektorky provedou metodami evaluace, abyste mohli nejen zjistit, jak úspěšné jsou vaše akce, ale i lépe pochopit, co přinášejí vašim návštěvníkům. Naučíte se pracovat s celou škálou hodnoticích metod, abyste dokázali vyhodnotit různé aspekty akcí. V praktických cvičeních budete mít možnost naplánovat a zrealizovat vlastní evaluaci, díky které se naučíte lépe strukturovat svůj plán a analyzovat výsledky.

Kurz vychází z Metodiky evaluace akcí knihovny, vytvořené na KISKu v rámci ESF projektu, a přizpůsoben je nejen knihovnám, ale také kulturním institucím a dalším organizacím, které pracují s komunitami a veřejností. Na konci kurzu budete mít k dispozici užitečný základ pro vyhodnocení vlastních projektů a akcí, který můžete aplikovat okamžitě ve své praxi.

Pro koho jsme kurz připravili?

Při přípravách jsme měli na mysli zejména lidi, kteří se podílí na organizaci kulturních a vzdělávacích akcí v knihovnách a v různých kulturních a kreativních odvětvích. Pokud akce nejen pořádáte, ale máte i potřebu je systematicky vyhodnocovat a zasazovat do kontextu své organizace, kurz je přesně pro vás! 

Možná se ale nedokážete do žádné z těchto několika málo škatulek zařadit - nevadí, i tak vás v kurzu moc rádi uvidíme. 

Kdo vás kurzem provede?

Ing. Jiřina Bělehradová Svitáková, MBA, Ph.D. 

Jiřina je evaluátorka projektů a programů s více než patnáctiletou praxí a zkušenostmi ze státní, soukromé, akademické i neziskové sféry.

Zajímá se o využívání výzkumných postupů v praxi tak, aby umožnily vedoucím organizací a realizátorům projektů plánovat a získávat hodnotnou zpětnou vazbu na jejich činnost a oni se mohli rozhodovat na základě informací.

Věnuje se zejména ESF projektům v oblasti sociálních inovací, projektům v oblasti prevence kriminality a projektům zahraniční rozvojové spolupráce. Vhled do oblasti knihovnictví získala při práci evaluátorky tříletého projektu Sociální inovace v knihovnách na KISK MU, ve kterém jako jeden z výstupů vznikla Metodika evaluace akcí knihovny.

Bez popisku
Bez popisku

Mgr. Barbora Buchtová

Bára více než deset let intenzivně spolupracuje s knihovnami na velkých i dílčích projektech. Pracovala také řadu let v PR a marketingu. Spolupodílela se na tvorbě aktuální Koncepce rozvoje knihoven a webu koncepce.knihovna.cz.

V rámci projektu Sociální inovace v knihovnách pomáhala knihovnám rozvíjet jejich aktivity se sociálním dopadem a vytvářela také online kurz Komunitní knihovnou krok po kroku. Podílela se také na vytvoření Metodiky evaluace akcí knihovny. Je absolventkou oboru Informační studia a knihovnictví.

 

Co vás v kurzu čeká?

Kurz bude připraven zejména jako online výuka. Společně strávíme 3 setkání, kde probereme všechno, co se týká plánování a vyhodnocování akcí.

V čase mezi setkáními budete mít příležitost pracovat na vlastním úkolu, který vám lektorky zadají.

  • pátek 7. 3. | 9 - 12 h

    První on-line setkání

    První blok se věnuje organizátorovi akce a období příprav před jejím konáním. Provádí účastníky celkovým přístupem k vyhodnocování v organizaci, řeší návaznost evaluace na monitoring a harmonogramy. Věnuje se analýze aktérů, potřebnosti, formulaci cílů a logice akce.

  • pátek 21. 3. | 9 - 12 h

    Druhé setkání

    Druhý tematický blok je věnován postupům evaluace konkrétní akce. Provádí účastníky metodickými možnostmi sběru zpětné vazby v časovém sledu toho, co lze dělat před, v průběhu a po ukončení akce, aby mohla být dobře vyhodnocena. Detailně řeší správné kladení otázek a škálování využitelné v dotaznících a rozhovorech.

  • pondělí 7. 4. | 9 - 12 h

    Třetí setkání

    Třetí tematický blok se věnuje období po ukončení akce. Zabývá se možnostmi zpracování získaných dat a jejich porovnáváním, formulací zjištění, zkušeností a doporučení, způsobům šíření výsledků. Čtvrtý tematický blok se věnuje dobré praxi v činnosti evaluátora v organizaci. Detailně je řešena tvorba teorie změny provazující cíle organizace s jejími aktivitami a vstupy, indikátorová soustava a evaluační plán organizace včetně evaluační matice a otázek.

  • Zakončení kurzu individuálním úkolem se zpětnou vazbou lektorek

    Na základě předchozí výuky a splněných úkolů zpracujete dokument shrnující vaši akci a metodický přístup k jejímu vyhodnocení (v předložené struktuře). Na tento dokument dostanete zpětnou vazbu od lektorek kurzu.

    • O akci (kdo organizuje, co je předmětem akce, jaký má rozsah)
    • Proč akci dělat (cíle akce a návaznost na cíle organizace)
    • Jakým mechanismem akce dosáhne svých cílů (intervenční logika)
    • Jaké hodnoty budou v průběhu akce měřeny (indikátory)
    • Jaké metodické kroky a nástroje budou využity při sběru dat a zpětné vazby
    • S kým, proč a jak bude akce a její vyhodnocení komunikováno
    • Příloha: navržené nástroje pro sběr zpětné vazby (otázky rozhovorů, dotazníky, téma a cíl fokusní skupiny, popis oblasti pozorování, apod.)

Požadavky na úspěšné ukončení kurzu aneb Co z toho budete mít?

Univerzitní osvědčení získají účastníci, kteří splní všechny náležitosti kurzu:

  • Splnění úkolů a zpracování dokumentu shrnujícího jejich akci a metodický přístup k jejímu vyhodnocení (v předložené struktuře),na který dostanou zpětnou vazbu od lektorek.
  • Účast na alespoň dvou ze tří online setkání.

Jak to funguje?

Abyste se kurzu mohli zúčastnit, je potřeba podat e-přihlášku a splnit několik jednoduchých náležitostí. Díky tomu vám dokážeme poskytnout plnohodnotný univerzitní servis a zážitek. Po úspěšném absolvování kurzu získáte také nárok na oficiální mezinárodní mikrocertifikát.

Jaké musím splnit náležitosti?

  • 1. krok

    Výběr kurzu

    Při výběru kurzu sledujte stav e-přihlášky a termíny pro její podávání. Přihlásit se totiž můžete jen do kurzů, které mají aktivní e-přihlášku. Díky tomu, že využíváme oficiální e-přihlášky informačního systému Masarykovy univerzity, získáte po úspěšném absolvování kurzu nárok na univerzitní osvědčení.

    Mám obavu nebo nejistotu z e-přihlášky

    Občas se k nám dostane zpětná vazba, že se někteří zájemci o KISKed kurzy zaleknou podání e-přihlášky. Třeba proto, aby se podáním e-přihlášky nezavázali k příliš velké výzvě. Chápeme, že vyplňovat osobní údaje pro podání e-přihlášky do univerzitního kurzu může znít náročně. Ale současně víme, že je tato obava lichá. Chceme s touto obavou pracovat a být zájemcům v rozpacích blíž. Pokud se potřebujete ve věci e-přihlášek v něčem ujistit, jsme tu pro vás.

    Napsat e-mail

  • 2. krok

    E-přihláška

    Máte vybraný kurz? Skvělé. Pojďme na založení e-přihlášky. Odkaz na e-přihlášku najdete vždy na stránce KISKed kurzu. Můžete zvolit některý ze tří způsobů pro založení e-přihlášky:

    • Pomocí e-mailové adresy
    • Pomocí Identity občana (eObčanka, MojeID atp.)
    • Pomocí již existujícího účtu v informačním systému Masarykovy univerzity
    Jsem ze Slovenska a nemám české doklady, je to problém?

    Není to problém. Podat e-přihlášku můžete pomocí e-mailu.

    Jak funguje podávání e-přihlášky pomocí e-mailu?

    Způsoby podání e-přihlášky se liší jen v tom, kolik informací vyplníte ručně a kolik se jich automaticky předvyplní. Nejvíce údajů vyplňujete ručně při založení e-přihlášky pomocí e-mailu, postup je následující:

    • Zadáte svůj e-mail
    • Vyplníte základní osobní údaje a zvolíte heslo pro pozdější přístup k e-přihlášce
    • Na e-mail obdržíte zprávu s ověřovacím odkazem (od: informacni-system@mail.muni.cz)
    • V e-přihlášce budete požádání o rozšíření svých osobních údajů (adresa, vzdělávání atp.)
    • Po rekapitulaci e-přihlášku odešlete
    • Poté uvidíte výrazné potvrzení, které potvrzuje odeslání e-přihlášky
    • E-přihlášku a údaje v ní kontroluje a potvrzuje studijní oddělení
    • Máte hotovo
  • 3. krok

    Přijímací řízení

    Podmínky pro přijímání uchazečů do konkrétního kurzu se dozvíte vždy na stránce kurzu. Usilujeme o to, aby přijímací řízení do KISKed kurzů bylo svěží a nekladlo neúměrné překážky. Slouží tedy především k vyřizování e-přihlášek. Lhůty přijímacího řízení se také dozvíte na stránce kurzu.

  • 4. krok

    Rozhodnutí o přijetí

    Ve stanovené lhůtě najdete u své e-přihlášky rozhodnutí o přijetí do KISKed kurzu. Pokud nesplníte kritéria přijímacího řízení, může se stát, že nebudete do kurzu přijati.

  • 5. krok

    Platba

    Některé kurzy nabízíme bezplatně, jiné jsou placené. Pokud jste si vybrali placený kurz a již víte, že jste úspěšně přijati do kurzu, dostanete výzvu k uhrazení ceny kurzu se 14 denní splatností ( tedy do 22. 9. 2024). Pokud částku neuhradíte, také to hodnotíme to jako vyjádření nezájmu.

  • 6. krok

    Zápis do kurzu

    Spolu s rozhodnutím o přijetí se vám v e-přihlášce objeví tlačítko pro zápis do kurzu. Zapsat do kurzu se můžete jedním kliknutím a odkudkoliv. I zápisy do kurzu mají své lhůty, aby všechno hladce probíhalo. Pokud se do kurzu nezapíšete, hodnotíme to jako vyjádření nezájmu.

  • 7. krok

    Založení studia

    Protože jste splnili všechny náležitosti, nic nebrání tomu, aby vám referent/ka studijního oddělení založil/a studium.

  • 8. krok

    Ztotožnění

    Výhodou je, že vše můžete řešit vzdáleně a on-line. Ale právě proto musíme dbát na bezpečnost a důvěryhodnost celého procesu. Informační systém vás požádá, abyste se ztotožnili některou z dostupných metod. Využít můžeme například Identitu občana. 

    Jak to mám udělat?

    Přívětivý návod pro ztotožnění je připraven přímo v informačním systému. Jakmile budete mít přístup do informačního systému, můžete ho využít. I jako uchazeč ze Slovenska se dokážete vzdáleně ztotožnit, kontaktujte czv@phil.muni.cz

    Návod pro ztotožnění

  • 9. krok

    Studium kurzu

    Nyní si přebírá štafetu vyučující. Bude s vámi bude komunikovat pomocí univerzitního e-mailu, který najdete v informačním systému. Bedlivě ho sledujte. V nastavení si můžete také nastavit přeposílání e-mailů na svoji soukromou e-mailovou adresu, ale pro oficiální komunikaci je vždy vhodnější používat univerzitní e-mail. Výuka proběhne podle deklarované osnovy.

  • 10. krok

    Osvědčení

    Po skončení kurzu zadá vyučující hodnocení v informačním systému. V případě, že splníte deklarované podmínky pro úspěšné zakončení kurzu, získáváte nárok na univerzitní osvědčení.

Jak na konverzi maturitního vysvědčení? A co když ho zrovna nemám po ruce?

K většině přihlášek je nově potřeba doložit i konverzi maturitního vysvědčení, kterou vám vystaví na každém Czech POINTu. Pokud jste se tedy rozhodli do některého z našich kurzů přihlásit a přihlášku založili, před jejím podáním bude třeba ještě doložit tento dokument. Až poté budete mít všechno finálně vyřízené a budete se moci začít těšit na rozhodnutí o přijetí!

Pokud byste měli jakékoli dotazy či nejasnosti, neváhejte se obrátit na koordinátorku kurzů KISKed: magdalenabohuslavova@mail.muni.cz.

Co jsou to mikrocertifikáty?

"Mikrocertifikáty jsou elektronické záznamy, které představují další způsob prokázání konkrétních znalostí a dovedností získaných v rámci celoživotního vzdělávání. Tato elektronická osvědčení jsou mezinárodně uznatelná a umožňují jejich držiteli doložit získanou kompetenci nejen v České republice, ale i na zahraničním trhu práce." (Oddělení CŽV při Rektorátu MUNI)

Díky mikrocertifikátu, který za úspěšné absolvování kurzu získáte, můžete snadno a rychle prokázat své specifické dovednosti a znalosti, které jste si osvojili. Mikrocertifikáty certifikáty jsou uznávané nejen v České republice, ale i na mezinárodním trhu práce, což vám otevírá nové příležitosti k uplatnění doma i v zahraničí. S mikrocertifikáty můžete lépe a efektivněji ukázat svým potenciálním zaměstnavatelům, co přesně umíte, a tím zvýšit svou konkurenceschopnost na dynamickém pracovním trhu.

Více se o nich můžete dozvědět zde.

Zaměstnavatel by mi rád proplatil účastnický poplatek za kurz. Jak na to?

Pokud vám zaměstnavatel či vaše organizace nabídli proplacení kurzovného a vy se teď ptáte, zda je možné vystavit fakturu takzvaně "na firmu", máme pro vás odpověď:

Úhrada kurzu se provádí skrze Obchodní centrum MUNI, kde můžete vyplnit fakturační údaje svého pracoviště. Poté obdržíte pokyny k platbě: všechny údaje potřebné pro platbu, např. název objednané položky, částka, DPH, číslo účtu a VS. Po zaplacení obdržíte automaticky e-mailem daňový doklad, který je v podstatě totožný, navíc obsahuje jen datum uskutečnění zdanitelného plnění dnem obdržení platby.

Není tak sice možné vystavit fakturu předem, nicméně neměl by být problém mít na dokladu o zaplacení údaje vaší instituce.

Máte jinou otázku nebo nápad?

Vyučující kurzu rád zodpoví vaše dotazy k obsahu kurzu. Vítáme i vaše náměty, postřehy nebo nabídky, které pomohou kurz ještě vylepšit.

Napsat e-mail

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info