Průběh
březen - květen 2026
Rozsah a cena
13 týdnů ~ 5 500,-
Registrace
od 1. prosince
Kapacita kurzu
30 lidí
O čem kurz bude?
Tento kurz je zaměřený na rozvoj facilitačních dovedností a je určený pro začátečníky. Organizujete schůzky a setkání pro kolegy? Možná uvažujete nad vedením nějakého workshopu, nebo se v jejich vedení chcete zlepšit? Právě pro vás jsme připravily tento kurz.
Čeká vás:
✨ 13 týdnů on-line kurzu
✨ 5 on-line setkání s celou skupinou (celkem 15 hodin živé výuky)
✨ 2 - 3 nepovinná on-line / off-line setkání s vaší peer skupinkou (podpůrná skupina 4 - 5 spolustudujících)
✨ Prostor mimo naše setkání pro váš osobní i profesní seberozvoj díky připraveným výzvám a dobrovolným úkolům
Naučíte se efektivněji připravovat a vést různé typy schůzek a týmových setkání:
✅ Týmové aktivity, u kterých je zásadní zapojení všech členů týmu.
✅ Schůzky, v rámci kterých potřebujete “něco” společně vymyslet.
✅ Náročné diskuze, v rámci kterých je třeba dojít ke shodě.
✅ Situace, kdy předáváte/přijímáte zpětnou vazbu od kolegů.
✅ Schůzky, v rámci kterých se naučíte zapojit základní workshopové techniky,
jako např. Check-in/Check-out; Icebreakers/Energizers; Prioritizační techniky; Metody pro společné vymýšlení nápadů (něco jako brainstorming, ale lepší 😉).
Co vás nenaučíme?
❌ Nenaučíme vás připravit celodenní designový nebo výzkumný workshop, ale pomůžeme vám vybudovat solidní základy, na kterých můžete stavět dál.
❌ Nenaučíme vás pracovat s konkrétními metodami a frameworky. Poradíme vám ale, která metoda by se mohla hodit pro vaši situaci a jak nad ní uvažovat. Postup a dílčí kroky si musíte nastudovat sami.
Pro koho jsme kurz připravili?
Kdo vás kurzem provede?
Mgr. Anežka Řepík
Anežka se pohybuje na pomezí marketingu a designu. Věnuje se kreativním technikám, facilitaci a přístupu design thinking, který se zaměřuje na člověka a jeho potřeby.
Působila jako Design Thinker a designér služeb ve firmách jako Avast nebo MSD (příprava a vedení workshopů, design discovery). V roce 2025 absolvovala roční výcvik v procesově orientované facilitaci. Působí na volné noze. V letech 2021-2023 byla Google Certified Trainer pro Design Thinking. Dlouhodobě spolupracuje s akademickým prostředím, např. Univerzita Tomáše Bati, Masarykova univerzita, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.
Mgr. Tereza Kosnarová
Tereza se zaměřuje na facilitaci aktivit, spojených s návrhem, výzkumem a evaluací v oblasti designu služeb. Má za sebou 15+ let zkušeností v oboru, desítky workshopů v různých organizacích (univerzitní prostředí, neziskové organizace, komerční sféra, bankovní sektor) a na různých pozicích (designérka, výzkumnice, lektorka, facilitátorka).
Klientům pomáhá řešit komplikované výzvy. Strategický design, přístupné služby, inkluzivní a participativní design, řízení a plánování projektů v oblasti designu a výzkumu. Své designové kompetence využívá pro návrh služeb, které podporují udržitelnost, rovnoprávnost a inkluzi ve společnosti. V roce 2024 absolvovala roční výcvik v procesně orientované facilitaci. Je certifikovanou specialistkou na přístupnost (CPACC certifikace).
Víc se o Tereze můžete dozvědět na LinkedInu nebo na webu.
Co vás v kurzu čeká?
Kurz vám zabere něco kolem 50 hodin aktivního učení, zkoušení a sdílení. Kurz probíhá kombinovanou formou, v níž se střídají online setkání a samostudijní výukové bloky.
Kurz je rozdělen do čtyř hlavních obsahových bloků, které se postupně zaměřují na různé aspekty facilitace. Získáte díky nim komplexní znalosti a dovednosti potřebné pro efektivní vedení schůzek, týmových diskuzí a skupinových procesů. Každý blok je strukturován tak, aby postupně prohluboval vaše porozumění a schopnosti v oblasti facilitace.
Harmonogram kurzu:
-
Základy facilitace | 17. 3. 16.30 - 19.30
- Seznámení se
- Základní pojmy
- Co je to facilitace? Kdo je facilitátor? Jaký má význam pro skupinu?
- Jaké schůzky potřebují facilitátora*facilitátorku?
- Softskills & hardskills facilitátorů
-
Facilitace schůzek | 31. 3. 16.30 - 19.30
- Facilitace & vedení běžných schůzek a náhodných diskuzí
- Facilitační KPZ
- Základní principy nenásilné komunikace
- Práce se zpětnou vazbou
-
Příprava a facilitace workshopů | 14. 4. 16.30 - 19.30
- Co vše je třeba připravit?
- Příprava zadání (workshop brief)
- Výběr metod
- Vytvoření časové osy workshopu
-
Konflikty & náročné situace | 28. 4. 16.30 - 19.30
- Nároční situace
- Konflikty a příprava na ně
- Skupinová dynamika
-
Závěrečné setkání | 12. 5. 16.30 - 19.30
- Reflexe / zpětná vazba
- Sdílení zkušeností
- Sebereflexe facilitačních dovedností
Požadavky na úspěšné ukončení kurzu
Univerzitní osvědčení získají účastníci, kteří splní všechny náležitosti kurzu:
- Účast na čtyřech z pěti on-line setkání
- Závěrečná reflexe celého kurzu
Jak to funguje?
Abyste se kurzu mohli zúčastnit, je potřeba podat e-přihlášku a splnit několik jednoduchých náležitostí. Díky tomu vám dokážeme poskytnout plnohodnotný univerzitní servis a zážitek. Po úspěšném absolvování kurzu získáte také nárok na oficiální mezinárodní mikrocertifikát.
Jaké musím splnit náležitosti?
-
1. krok
Výběr kurzu
Při výběru kurzu sledujte stav e-přihlášky a termíny pro její podávání. Přihlásit se totiž můžete jen do kurzů, které mají aktivní e-přihlášku. Díky tomu, že využíváme oficiální e-přihlášky informačního systému Masarykovy univerzity, získáte po úspěšném absolvování kurzu nárok na univerzitní osvědčení.
Mám obavu nebo nejistotu z e-přihlášky
Občas se k nám dostane zpětná vazba, že se někteří zájemci o KISKed kurzy zaleknou podání e-přihlášky. Třeba proto, aby se podáním e-přihlášky nezavázali k příliš velké výzvě. Chápeme, že vyplňovat osobní údaje pro podání e-přihlášky do univerzitního kurzu může znít náročně. Ale současně víme, že je tato obava lichá. Chceme s touto obavou pracovat a být zájemcům v rozpacích blíž. Pokud se potřebujete ve věci e-přihlášek v něčem ujistit, jsme tu pro vás.
-
2. krok
E-přihláška
Máte vybraný kurz? Skvělé. Pojďme na založení e-přihlášky. Odkaz na e-přihlášku najdete vždy na stránce KISKed kurzu. Můžete zvolit některý ze tří způsobů pro založení e-přihlášky:
- Pomocí e-mailové adresy
- Pomocí Identity občana (eObčanka, MojeID atp.)
- Pomocí již existujícího účtu v informačním systému Masarykovy univerzity
Na podání přihlášky máte čas do 3. září.
Jsem ze Slovenska a nemám české doklady, je to problém?
Není to problém. Podat e-přihlášku můžete pomocí e-mailu.
Jak funguje podávání e-přihlášky pomocí e-mailu?
Způsoby podání e-přihlášky se liší jen v tom, kolik informací vyplníte ručně a kolik se jich automaticky předvyplní. Nejvíce údajů vyplňujete ručně při založení e-přihlášky pomocí e-mailu, postup je následující:
- Zadáte svůj e-mail
- Vyplníte základní osobní údaje a zvolíte heslo pro pozdější přístup k e-přihlášce
- Na e-mail obdržíte zprávu s ověřovacím odkazem (od: informacni-system@mail.muni.cz)
- V e-přihlášce budete požádání o rozšíření svých osobních údajů (adresa, vzdělávání atp.)
- Po rekapitulaci e-přihlášku odešlete
- Poté uvidíte výrazné potvrzení, které potvrzuje odeslání e-přihlášky
- E-přihlášku a údaje v ní kontroluje a potvrzuje studijní oddělení
- Máte hotovo
-
3. krok
Přijímací řízení
Podmínky pro přijímání uchazečů do konkrétního kurzu se dozvíte vždy na stránce kurzu. Usilujeme o to, aby přijímací řízení do KISKed kurzů bylo svěží a nekladlo neúměrné překážky. Slouží tedy především k vyřizování e-přihlášek. Lhůty přijímacího řízení se také dozvíte na stránce kurzu.
-
4. krok
Rozhodnutí o přijetí
Ve stanovené lhůtě najdete u své e-přihlášky rozhodnutí o přijetí do KISKed kurzu. Pokud nesplníte kritéria přijímacího řízení, může se stát, že nebudete do kurzu přijati.
-
5. krok
Platba
Některé kurzy nabízíme bezplatně, jiné jsou placené. Pokud jste si vybrali placený kurz a již víte, že jste úspěšně přijati do kurzu, dostanete výzvu k uhrazení ceny kurzu se 14 denní splatností ( tedy do 22. 9. 2024). Pokud částku neuhradíte, hodnotíme to jako vyjádření nezájmu.
-
6. krok
Zápis do kurzu
Spolu s rozhodnutím o přijetí se vám v e-přihlášce objeví tlačítko pro zápis do kurzu. Zapsat do kurzu se můžete jedním kliknutím a odkudkoliv. I zápisy do kurzu mají své lhůty, aby všechno hladce probíhalo. Pokud se do kurzu nezapíšete, také to hodnotíme jako vyjádření nezájmu.
-
7. krok
Založení studia
Protože jste splnili všechny náležitosti, nic nebrání tomu, aby vám referent/ka studijního oddělení založil/a studium.
-
8. krok
Ztotožnění
Výhodou je, že vše můžete řešit vzdáleně a on-line. Ale právě proto musíme dbát na bezpečnost a důvěryhodnost celého procesu. Informační systém vás požádá, abyste se ztotožnili některou z dostupných metod. Využít můžeme například Identitu občana.
Jak to mám udělat?
Přívětivý návod pro ztotožnění je připraven přímo v informačním systému. Jakmile budete mít přístup do informačního systému, můžete ho využít. I jako uchazeč ze Slovenska se dokážete vzdáleně ztotožnit, kontaktujte czv@phil.muni.cz
-
9. krok
Studium kurzu
Nyní si přebírá štafetu vyučující. Bude s vámi komunikovat pomocí univerzitního e-mailu, který najdete v informačním systému. Bedlivě ho sledujte. V nastavení si můžete také nastavit přeposílání e-mailů na svoji soukromou e-mailovou adresu, ale pro oficiální komunikaci je vždy vhodnější používat univerzitní e-mail. Výuka proběhne podle deklarované osnovy.
-
10. krok
Osvědčení
Po skončení kurzu zadá vyučující hodnocení v informačním systému. V případě, že splníte deklarované podmínky pro úspěšné zakončení kurzu, získáváte nárok na univerzitní osvědčení.
Co jsou to mikrocertifikáty?
"Mikrocertifikáty jsou elektronické záznamy, které představují další způsob prokázání konkrétních znalostí a dovedností získaných v rámci celoživotního vzdělávání. Tato elektronická osvědčení jsou mezinárodně uznatelná a umožňují jejich držiteli doložit získanou kompetenci nejen v České republice, ale i na zahraničním trhu práce." (Oddělení CŽV při Rektorátu MUNI)
Díky mikrocertifikátu, který za úspěšné absolvování kurzu získáte, můžete snadno a rychle prokázat své specifické dovednosti a znalosti, které jste si osvojili. Mikrocertifikáty jsou uznávané nejen v České republice, ale i na mezinárodním trhu práce, což vám otevírá nové příležitosti k uplatnění doma i v zahraničí. S mikrocertifikáty můžete lépe a efektivněji ukázat svým potenciálním zaměstnavatelům, co přesně umíte, a tím zvýšit svou konkurenceschopnost na dynamickém pracovním trhu.
Více se o nich můžete dozvědět zde.
Zaměstnavatel by mi rád proplatil účastnický poplatek za kurz. Jak na to?
Pokud vám zaměstnavatel či vaše organizace nabídli proplacení kurzovného a vy se teď ptáte, zda je možné vystavit fakturu takzvaně "na firmu", máme pro vás odpověď:
Úhrada kurzu se provádí skrze Obchodní centrum MUNI, kde můžete vyplnit fakturační údaje svého pracoviště. Poté obdržíte pokyny k platbě: všechny údaje potřebné pro platbu, např. název objednané položky, částka, DPH, číslo účtu a VS. Po zaplacení obdržíte automaticky e-mailem daňový doklad, který je v podstatě totožný, navíc obsahuje jen datum uskutečnění zdanitelného plnění dnem obdržení platby.
Není tak sice možné vystavit fakturu předem, nicméně neměl by být problém mít na dokladu o zaplacení údaje vaší instituce.
Máte jinou otázku nebo nápad?
Vyučující kurzu rád zodpoví vaše dotazy k obsahu kurzu. Vítáme i vaše náměty, postřehy nebo nabídky, které pomohou kurz ještě vylepšit.