RNDr. Michal Černý, Ph.D.
řešitel projektu, asistent na KISKu
Tím nechceme říci, že myšlenkové mapy jsou vždy všespásným způsobem přemýšlení, ale mohou pomoci vidět věci jinak, komplexněji, a především se neomezovat na jistou linearitu výkladu. Naše západní společnost si přinejmenším během posledního století zvykla, že své myšlenky formuluje hodně lineárně – prim hrála analytická filosofie, která postupuje krůček po krůčku vpřed, nedělá žádné odbočky nebo vyšinutosti. Chyby jsme se naučili označovat za zlo, za něco, co do postupu přemýšlení nepatří. A učitelé i studenti jistě znají popohánění jako „jasně a stručně“ nebo „k věci“. Ta ale očekávají, že zde existuje jasný problém a student na něj má znát jedno správné řešení. Jenže, pokud máte něco psát nebo nad něčím přemýšlet, tak takto postupovat moc nemůžete.
A právě zde nastupují myšlenkové mapy jako jeden z prostředků tzv. kreativních technik, které se snaží podpořit tvořivé myšlení. Tedy hledání nápadů, postupů a souvislostí, které nejsou na první pohled viditelné.
Jak takovou mapu vytvořit?
Platí, že každý má jiný styl práce, není žádný ideální postup. Někdo se soustředí na jednu větev, pak na druhou a až nakonec hledá vztahy. Jiný přeskakuje, spojuje, další kreslí obrázky. Je také na vás, zda ji budete chtít dělat na počítači nebo na papíře. Obecně na papír se asi tvoří lépe a rychleji, je vhodnější pro začátečníky, ale nedají se na něm dělat velké mapy, špatně se sdílí a nedá se editovat. A autorovi těchto řádků se i pravidelně ztrácejí.
Doporučuje se psát na větve jedno slovo nebo kratičkou frázi, dlouhé texty nedávají smysl, pak jsou myšlenkové mapy neefektivní.
Myšlenkové mapy se dají použít téměř ke všemu – od analýzy tématu přes mapu popisující nějaký problém (jsou dobré třeba pro učení se dějepisu) až k práci s příběhem a mnoha dalším věcem. Jsou současně i určitou kreativní rozcvičkou – možná je vůbec nemusíte použít na to, co potřebujete, ale rozproudíte si myšlení a proces hledání nových souvislostí, který pak přenesete do psaného textu.
Ukázka práce s myšlenkovou mapou na tématu e-portfolio pro učitele. Zdroj: Coggle. Autor screenshotu: KISK.
Pokud vás téma zaujalo, můžete si přečíst třeba některý z krátkých prakticky orientovaných článků, který jsme dříve připravili:
Z nástrojů, které můžete použít pro práci s myšlenkovými mapami, určitě doporučujeme:
řešitel projektu, asistent na KISKu