Než odevzdáte text

Máte dopsané poslední písmeno v práci a zdá se, že je vše hotové. Jak ale asi tušíte, většinou to má nějaký háček, vždycky se to zkomplikuje. Existuje pravidlo, kterému se říká Paretovo. To říká, že za 20 % času uděláme 80 % práce na nějakém úkolu. Dalších 80 % času se ale moříme s 20 % dodělávek.

Upravit text Aktivity Prezentace Kvíz Podcast

Pokud jste takzvaní dotahovači, asi vám to příliš nevadí. Pro všechny ostatní to však znamená nemálo probdělých nocí a ťukání do počítače věcí, které moc zábavné nejsou. Dobře – ve chvíli, kdy dopíšete svoji závěrečnou práci, není to 80:20, ale třeba 20:80, ale i tak si nechte vždy čas na věci, které je dobré udělat při závěrečné redakci. 

V tomto modulu se pokusíme nabídnout jistý seznam věcí, na které určitě nezapomeňte, když nějakou větší či menší práci odevzdáváte. 

  1. Odkazymáte skutečně všechno podepřeno zdroji? Nezapomněli jste někde kousek cizí myšlenky, text od někoho, kde je třeba ještě doplnit záznam? Na tuto oblast se vyplatí dát si velký pozor, protože hranice mezi plagiátorstvím a prostou chybou může být poměrně tenká. 
  2. Je citační norma v normě? Tento bod souvisí s tím předchozím – jsou všechny záznamy uvedené jednotně v celé práci? Není někde nějaký zapomenutý kousek, který je potřeba doplnit nebo opravit? Velkými pomocníky mohou být citační manažery – přímo ten ve Wordu, Citace.com nebo třeba bezplatné Zotero
  3. Máte v seznamu literatury vše? A nemáte tam nic navíc? Obojí je špatně. Dříve se uváděla literatura, kterou jste vnímali jako doporučenou nebo vhodnou k tématu obecně. Dnes se uvádí jen ta, kterou jste skutečně použili. 
  4. Splňuje váš text zadání? Zkuste si zkontrolovat počet znaků (máte jich dost?), způsob práce s literaturou (máte minimální počet zdrojů?), ale i formátování textu, zda skutečně pracujete s tím, s čím máte. Často vám i malá chybička může hodně uškodit. 
  5. Dohlédněte na pravopis. Hlavně v českém prostředí je vnímaná úroveň jazyka jako jeden ze základních projevů kvality či nekvality textu. Velice doporučujeme jak vlastní pečlivou kontrolu, tak také nechat si text od někoho přečíst. 
  6. A když už to bude číst – zkuste se s ním pobavit o tom, jak se mu to četlo, zda všemu rozuměl, jak věci chápe. Často můžeme trpět tím, co se někdy označuje jako autorská slepota. Chyby nebo nelogické skoky již sami nevidíme a druhý nám je může ukázat. Pokud něco nechápe váš spolužák nebo maminka, s jistou pravděpodobností to nemáte napsané dobře. Přepište to. 
  7. Vizualizujte – k pochopení mnoha věcí mohou být užitečné tabulky, grafy, schémata. I obyčejný Word umí vložit diagramy s cykly nebo znázorněním procesů. Pokud se vám podaří nějakou část práce takto doplnit, výrazně posouváte její kvalitu. Samozřejmě dbejte na účelnost a estetiku. 
  8. Pohlídejte si typografii ­ – zbavte se všech sirotků a vdov, jednopísmenný předložek na koncích řádků, špatných fontů, prázdných stránek, vynechaných řádků, dvojitých mezer, … Je toho hodně a většina z toho je dobře viditelná.  
  9. Přečtěte si to po sobě. Asi každý, kdo někdy psal diplomovou práci, vám potvrdí, že když veze rukopis z tiskárny a otevře ho na libovolné stránce, najde tam docela rychle nějakou chybu. Nikdy netvoříme dokonalé texty, ale pokud si článek nebo ročníkovou práci po sobě přečtete, ideálně s nějakým odstupem, můžete ji hodně vylepšit. 
  10. Souhlasí úvod a závěr? Obecně platí, že úvod a závěr textu píšeme úplně nakonec. Když máte vše přečteno, zkuste si ještě jednou prolistovat úvod a závěr, zda v něm náhodou netvrdíte něco, co v textu není, nebo naopak jste nezapomněli na nic důležitého. I toto se vám může vyplatit.

RNDr. Michal Černý, Ph.D.

řešitel projektu, asistent na KISKu

 

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info