Mgr. Hana Tulinská
odborná pracovnice
Pokud se zrovna učíme citovat, je důležité pochopit princip citování. Co znamenají jednotlivé položky, čísla a písmenka? K čemu je dobré je uvádět? Čtení následujících příkladů tedy doporučujeme pojmout analyticky. Za druhé je potřeba přibližně vědět, jak mají jít údaje za sebou, a to v citační normě pro kterou jste se se třídou či školou rozhodli. Za třetí je důležité ovládnout citační manažer, abyste si ideálně nemuseli nic pamatovat zpaměti ani otrocky vypisovat. Jednou můžete pracovat s citacemi často a jejich ruční vytváření by vám vzalo opravdu hodně energie. Nicméně je důležité umět poznat správně sestavenou citaci.
Následující příklady jsou uvedeny v normě ČSN ISO 690, na konci v APA 6th edition. Uvádíme zde vždy podobu citace v seznamu literatury a její rozbor, podobu citace v textu, a také můžete nahlédnout do námi vytvořené citace v citačním manažeru a podívat se na jednotlivé položky.
Daniel Prokop – Slepé skvrny
Citační manažer:
Citace v seznamu literatury:
Rozbor:
Komentář:
David Nicol – Resituating feedback from the reactive to the proactive
Můžete také narazit na knihu, která má ISBN, ale více autorů. V tom případě je potřeba citovat přesně tu část knihy a přesně toho konkrétního autora. Kapitola v knize pak vypadá jako citace v citaci.
Citační manažer:
Citace v seznamu literatury:
Rozbor:
Komentář:
Michal Černý – Od entropie k dynamické komplexitě: k jednomu pojmovému posunu v infosféře
Citační manažer:
Citace v seznamu literatury:
Rozbor:
Komentář:
DOI – cílem DOI je právě usnadnit dohledání a přístup k článkům. Pokud článek má DOI, má také vygenerovanou adresu. Zkuste to: https://doi.org/10.5817/ProIn2020-1-4 . Citace tedy může vypadat i jednodušeji takto:
ČERNÝ, Michal, 2020. Od entropie k dynamické komplexitě: k jednomu pojmovému posunu v infosféře. ProInflow [online]. 12(1), 61-78 [cit. 2020-07-31]. DOI: https://doi.org/10.5817/ProIn2020-1-4
Pokud jste si nevybrali ČSN ISO 690, ale APA 6th edition, prohlédněte si varianty citací:
APA 6th edition
Prokop, D. (2020). Slepé skvrny: o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti (Druhé, rozšířené vydání). Brno: Host.
Nicol, D. (2013). Resituating feedback from the reactive to the proactive. In D. Boud & E. Molloy, Feedback in higher and professional education: understanding it and doing it well (1st ed., p. 16). New York: Routledge.
Černý, M. (2020). Od entropie k dynamické komplexitě: k jednomu pojmovému posunu v infosféře [Online]. Proinflow, 12(1), 61-78. https://doi.org/10.5817/ProIn2020-1-4
odborná pracovnice