RNDr. Michal Černý, Ph.D.
řešitel projektu, asistent na KISKu
Zdroj: Youtube kanál KISKu.
Hlasové vyhledávání a hlasoví asistenti
Z hlediska zadávání vyhledávacího dotazu zřejmě většina sáhne po běžném textovém vyhledávání v okně webového prohlížeče. Možností je ale více – tou první, která je zajímavá především pro majitele mobilních zařízení, je hlasové vyhledávání, kdy je možné vyhledávací dotaz prostě nadiktovat. Tato varianta je zajímavá také pro majitele chytrých hodinek, pro které představuje jedinou vyhledávací variantu.
Nesmírně zajímavou oblastí vyhledávání informací jsou hlasoví asistenti, jako je Siri, Alexa či Google Asistent (určitě doporučujeme podívat se, co umí). Jde o systémy, které známe především z mobilních zařízení, kdy výsledkem vyhledávacího dotazu nemusí být jen soubor zdrojů, ze kterých si člověk vybírá, ale také konkrétní informace. Jakkoli zatím u nás nejde – především kvůli jazykové bariéře – o úplně nejrozšířenější způsob vyhledávání, přístup k němu má v podstatě každý a efektivní práce s takovým systémem vyžaduje specifický cvik a zkušenosti. Pokud jsme psali o tom, že informace jsou stále lépe a rychleji dostupné, tak právě hlasová asistence je jednou z možností, jak to zajistit.
Hlasoví asistenti jsou zajímaví tím, že vám dávají většinou jen jeden výsledek vyhledávání, takže se musíte spolehnout na to, že z množství informací vyberou to skutečně vhodné. Jejich funkce a způsoby filtrování dat ale mohou být velice rozmanité, jak ostatně ukazuje třeba japonský gatebox, který má podobu animovaného ženského hologramu.
Když dva dělají totéž, není to totéž
Pokud napíšete dotaz do vyhledávače úplně stejně jako váš kamarád nebo kolega, mohou se každému z vás zobrazit odlišné výsledky. Pokročilejší metody řazení výsledků zohledňují nejen to, co jste zadali jako klíčová slova, ale také to, co už o vás vyhledávač ví, ať už se jedná o vaše předchozí dotazy nebo informace získané z internetového prohlížeče. Pokud například zadáte do Google „kino“, mezi prvními výsledky nabídne – díky informacím z prohlížeče – kina v okolí místa, kde se fyzicky nacházíte. Stejným způsobem dochází k filtrování výsledků, které (většinou kvůli právním důvodům) uživatelům v některých zemích dostupné jsou, zatímco v jiných zemích ne. Pokud chcete tento filtr odstranit, využijte například vyhledávač DuckDuckGo.
Výsledky vyhledávání slova "scala" v Rimavské Sobotě. Zdroj: Google.com. Autor screenshotu: KISK.
Ten stejný výraz vyhledaný v Brně. Zdroj: Google.com. Autor screenshotu: KISK.
Personalizace výsledků
Tomuto jevu se říká personalizace výsledků vyhledávání. Vychází z představy, že každý uživatel má jistý okruh zájmů a témat, kterým se věnuje, a také obsah, který je pro něj relevantní. Vyhledávač, pokud má nabízet relevantní výsledky vyhledávání, musí umět zvážit, zda je daný člověk sazeč nebo chemik, a podle toho mu nabídnout vhodný obsah. Pokud by personalizaci výsledků neprováděl, bylo by vyznání se ve výsledcích podstatně náročnější a složitější.
Informační bubliny
Taková personalizace vyhledávání vede také k jisté segmentaci společnosti, kdy se různé skupiny osob dozvídají jiné informace a zprávy, protože vyhledávač dané informace hodnotí jako různě relevantní – také to je možná jeden z důvodů, proč si například voliči Miloše Zemana a Jiřího Drahoše tak málo rozumí. Konzumují zcela jiný informační mix. Dochází ke vzniku něčeho, co se označuje jako informační bublina. Čím pečlivější a dlouhodobější vyhledávání je, tím výraznější jsou. Vyjít z nich je přitom nesmírně náročné, a právě nástroje jako je DuckDuckGo s tím mohou částečně pomoci.
Bublina totality
Specifickou personalizací je pak práce s výsledky vyhledávání v totalitních státech, jako je Čína. Existuje zde něco, jako „Velká čínská zeď“, což je masivní filtr výsledků vyhledávání, který z okolního světa nepropouští informace, které by se vládnoucí struktuře mohly jevit jako problematické či nebezpečné. Filtrování výsledků jde ještě dále tím, že Baidu, jako klíčový vyhledávač v Číně, je pod těsným stranickým dohledem. Těmito kroky vlastně dochází k tomu, že v Číně je možné hovořit spíše o intranetu (jde o vlastní uzavřenou síť) než o internetu, a to ještě velice omezeném. Jednou z mála možností, jak se dostat k relevantním informacím, bylo užití VPN, které je v poslední době také silně problematizované a zřejmě i intenzivně sledované.
Lokální personalizace
Posledním druhem personalizace, o kterém bychom se rádi zmínili, je geografická – pokud člověk hledá například kavárnu, vyhledávač by měl poskytnout informaci o té nejbližší, respektive o takových, které se nacházejí v nějakém rozumně definovaném okolí, přednostně před těmi, které jsou příliš vzdálené.
Jakkoli je tedy personalizace výsledků nesmírně užitečnou a funkční věcí, bez které si dnešní vyhledávání neumíme na internetu asi příliš představit, současně vytváří problémy či limity, se kterými je třeba počítat a určitým způsobem je reflektovat.
Doporučení pro filtraci obsahu
řešitel projektu, asistent na KISKu