Mgr. Hana Tulinská
odborná pracovnice
S tématem, které nás zajímá a baví, se nám učí lépe. S tématem, ke kterému už něco víme, se můžeme dostat do větší hloubky. S tématem, ke kterému přistoupíme zcela nově, budeme věnovat více času orientaci v dané problematice. Zvažujte ho podle zadání, času a vlastních preferencí.
Jak tedy na to? Pro lepší pochopení jsme proces nakrájeli do čtyř kroků. K těm se váže práce s klíčovými slovy, která najdete v samostatném textu.
Objevuju okolí
Pokud už vám téma nějaký čas nevrtá hlavou, porozhlédněte se okolo sebe a hledejte inspiraci. Jaké téma vás v poslední době zaujalo ve škole? Jaké téma vás v poslední době zaujalo ve zprávách? Jaké téma vás zaujalo v kontextu toho, čemu se chcete případně profesně věnovat? Jaký společenský problém se vás dotýká? Brouzdejte na internetu, čtěte, popovídejte si s lidmi okolo sebe, zajděte do knihovny, galerie, na Theses, …
Pár inspiračních příkladů: EdTech KISK, Host, Wave, Nová beseda, Edice Munice.
Tvořím téma
Téma nemusí přijít hned, můžete jej postupně utvářet z toho, co objevujete. Vytvořte si třeba prostor pro nelineární zápisky (v mobilu, v sešitu) a zapisujte si myšlenky, útržky. Až jich nashromáždíte několik, podívejte se na ně v celku. Jsou zde nějaké, které se spojují? Které by bylo pěkné dát dohromady a věnovat se jim?
Příklad: Do sešitu jsem si poznamenal/a, co mě zaujalo nebo baví: současné umění (baví mě chodit do galerií na mladé umělce a sleduju různé účty na Instagramu), YouTubering (sleduju Kovyho), spolužáci (rád/a s nimi kamarádím a taky jim někdy pomáhám se školou), vzdělávání (asi bych chtěl/a na pedagogiku), podcasty Českého rozhlasu (poslouchám Vinohradská 12), aktivismus (sleduju Fridays for Future).
Jaké téma by z toho mohlo vzniknout?
Precizuju problém
Ve chvíli, kdy máte vybrané takové obecné téma, začínáte ho precizovat, zužovat tak, aby bylo konkrétnější a zpracovatelné. Hledáte problém k řešení, jehož výsledky mohou přinést něco zajímavého, užitečného, pěkného. Typicky vám k tomu může pomoci některá z těchto forem omezení:
Příklad:
Jakkoliv jsme nyní načrtli proces definování tématu jako rovnou cestičku, v praxi můžete udělat několik takových kol. Důležité je nastavit si časové ohraničení, abyste nevybírali donekonečna.
Dávám si cíl
Problém ale ještě nemusí stačit na to, abyste se při zkoumání a přemýšlení nezatoulali nebo v myšlenkám rovnou neutopili. V určitou chvíli je třeba si říct, čeho lze dosáhnout v čase, který máte, v rozsahu práce, který vám byl dán, a s možnostmi zkoumání, které závisí na vašich podmínkách. V zásadě bychom mohli začít s volbou cíle dle tří úrovní výzkumu: popsat, vysvětlit nebo predikovat; či si jej stanovit z kognitivních cílů: např. vytvořit, navrhnout, analyzovat, komparovat, syntetizovat.
Opačný postup: rozšíření tématu:
Ne vždy postupujeme od obecného tématu ke konkrétnímu, jako tomu bylo u příkladu výše, ale právě naopak. V takovém případě se snažíte zbavit omezení časem, místem, cílovou skupinou nebo ji jen zvětšíte. Například pokud se vám líbilo zjišťovat motivace vašich spolužáků k tvorbě vlastních kanálů na YouTube, ale jsou takoví pouze dva, můžete skupinu rozšířit o studenty jiné školy, jiného města, jiné země. Pokud už si vytváří videokanály, ale ne na YouTube, rozšíříte platformy na obecnější sociální sítě pro sdílení videí, což zahrnuje například také TikTok.
odborná pracovnice