Výběr tématu I: Zužování a rozšiřování

Výběr tématu práce je rozhlédnutím okolo sebe i jistou sebereflexí. Pokud se máme tématu po nějaký čas věnovat, musíme přemýšlet nad tím, co nás zajímá a k čemu si chceme vytvořit tak trochu vztah. Pokud jde o seminárku, kterou píšete několik týdnů, je to samozřejmě volba menšího dopadu než disertační práce na čtyři roky. 

Upravit text Video Aktivity Pracovní list Prezentace Kvíz Podcast

S tématem, které nás zajímá a baví, se nám učí lépe. S tématem, ke kterému už něco víme, se můžeme dostat do větší hloubky. S tématem, ke kterému přistoupíme zcela nově, budeme věnovat více času orientaci v dané problematice. Zvažujte ho podle zadání, času a vlastních preferencí. 

Jak tedy na to? Pro lepší pochopení jsme proces nakrájeli do čtyř kroků. K těm se váže práce s klíčovými slovy, která najdete v samostatném textu. 

Objevuju okolí 

Pokud už vám téma nějaký čas nevrtá hlavou, porozhlédněte se okolo sebe a hledejte inspiraci. Jaké téma vás v poslední době zaujalo ve škole? Jaké téma vás v poslední době zaujalo ve zprávách? Jaké téma vás zaujalo v kontextu toho, čemu se chcete případně profesně věnovat? Jaký společenský problém se vás dotýká? Brouzdejte na internetu, čtěte, popovídejte si s lidmi okolo sebe, zajděte do knihovny, galerie, na Theses, … 

Pár inspiračních příkladů: EdTech KISK, Host, Wave, Nová beseda, Edice Munice

Tvořím téma 

Téma nemusí přijít hned, můžete jej postupně utvářet z toho, co objevujete. Vytvořte si třeba prostor pro nelineární zápisky (v mobilu, v sešitu) a zapisujte si myšlenky, útržky. Až jich nashromáždíte několik, podívejte se na ně v celku. Jsou zde nějaké, které se spojují? Které by bylo pěkné dát dohromady a věnovat se jim? 

Příklad: Do sešitu jsem si poznamenal/a, co mě zaujalo nebo baví: současné umění (baví mě chodit do galerií na mladé umělce a sleduju různé účty na Instagramu), YouTubering (sleduju Kovyho), spolužáci (rád/a s nimi kamarádím a taky jim někdy pomáhám se školou), vzdělávání (asi bych chtěl/a na pedagogiku), podcasty Českého rozhlasu (poslouchám Vinohradská 12), aktivismus (sleduju Fridays for Future). 

Jaké téma by z toho mohlo vzniknout? 

  • Současné umění ve výuce na středních školách. 
  • Fenomén YouTuberství. 
  • Vzdělávací podcasty. 
  • Učitelé jako YouTubeři a podcasteři.  
  • Studenti jako YouTubeři a podcasteři.  
  • A mnoho dalších… 

Precizuju problém 

Ve chvíli, kdy máte vybrané takové obecné téma, začínáte ho precizovat, zužovat tak, aby bylo konkrétnější a zpracovatelné. Hledáte problém k řešení, jehož výsledky mohou přinést něco zajímavého, užitečného, pěkného. Typicky vám k tomu může pomoci některá z těchto forem omezení: 

  • čas, 
  • místo, 
  • cílová skupina, 
  • metoda. 

Příklad:  

  • Postoje studentů třídy gymnázia k výuce současného umění prostřednictvím vrstevnického učení na Instagramu. 
  • Analýza současné YouTuberské scény v ČR a sledovanost studenty třídy gymnázia. 
  • Učitelé jako YouTubeři a podcasteři: postoje učitelů jednoho gymnázia k novým metodám výuky. 
  • Studenti jako YouTubeři a podcasteři: vrstevnické učení v době karantény.  

Jakkoliv jsme nyní načrtli proces definování tématu jako rovnou cestičku, v praxi můžete udělat několik takových kol. Důležité je nastavit si časové ohraničení, abyste nevybírali donekonečna. 

Dávám si cíl 

Problém ale ještě nemusí stačit na to, abyste se při zkoumání a přemýšlení nezatoulali nebo v myšlenkám rovnou neutopili. V určitou chvíli je třeba si říct, čeho lze dosáhnout v čase, který máte, v rozsahu práce, který vám byl dán, a s možnostmi zkoumání, které závisí na vašich podmínkách. V zásadě bychom mohli začít s volbou cíle dle tří úrovní výzkumu: popsat, vysvětlit nebo predikovat; či si jej stanovit z kognitivních cílů: např. vytvořit, navrhnout, analyzovat, komparovat, syntetizovat.  

Opačný postup: rozšíření tématu: 

Ne vždy postupujeme od obecného tématu ke konkrétnímu, jako tomu bylo u příkladu výše, ale právě naopak. V takovém případě se snažíte zbavit omezení časem, místem, cílovou skupinou nebo ji jen zvětšíte. Například pokud se vám líbilo zjišťovat motivace vašich spolužáků k tvorbě vlastních kanálů na YouTube, ale jsou takoví pouze dva, můžete skupinu rozšířit o studenty jiné školy, jiného města, jiné země. Pokud už si vytváří videokanály, ale ne na YouTube, rozšíříte platformy na obecnější sociální sítě pro sdílení videí, což zahrnuje například také TikTok.

Mgr. Hana Tulinská

odborná pracovnice

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info