Mgr. Hana Tulinská
odborná pracovnice
Na výzkumy v České republice přispívá a dohlíží zejména Grantová agentura ČR a Technologická agentura ČR. Obzvláště TA ČR vám můžeme doporučit sledovat na sociálních sítích. Jsou skvělými popularizátory vědy, jakkoliv je v Českém prostředí zřejmě bezkonkurenční Daniel Stach (z Hydeparku).
Příspěvky Daniela Stacha o testování rakety a Technologické agentury ČR o výzkumnících v oblasti zubařství. Zdroje: Twitterový příspěvek Daniela Stacha,Twitterový příspěvek TAČR. Autor screenshotu: KISK.
V poslední době existuje úsilí o tzv. otevřenou vědu či otevřený přístup k vědě. To znamená, že se snažíme přejít na systém, v němž ony výsledky výzkumů, které mají zlepšovat svět, nezůstávají zamčené ve vědeckých časopisech. Tak tomu totiž doposud bylo a bývá – vědecké články jsou placené a drahé, dostupné pro elitu a pro člověka mimo výzkumné pracoviště zcela finančně nedosažitelné. Na rovinu je třeba říci, že to není úplně snadný proces a boj za něj stál některé i život (např. Aarona Swartze), jiným hrozí vězení (např. Alexandře Elbakjanové).
V rámci Evropské unie by již mělo platit to, že veškeré vědecké výstupy placené z unijních peněz by měly být otevřené. Stále více časopisů přechází na tzv. Open access, což prakticky znamená, že vědecký článek najdete prostě na internetu, tak jako cokoliv jiného – googlením nebo v otevřené databázi.
Zdroj: Youtube kanál Hornswoggle.
Výzkum zdaleka není jen věcí vzdělanců, akademiků, fousatých profesorů, bílých plášťů… Právě díky dostupným informacím můžeme být dost chytří na to, abychom svůj (malý) výzkum promysleli a naplánovali, díky online dotazníkům (například) můžeme sbírat informace od respondentů a tak dále. Drobný výzkum může udělat téměř každý, aby zlepšil své prostředí (studijní, pracovní) nebo se zkrátka něco dověděl. To znamená, že pokud budete dělat webdesignéra, budete umět zjistit potřeby svých uživatelů. Když budete ředitelem školy, budete umět zjistit názory rodičů. Když budete knihovníkem, budete umět dělat lepší služby pro čtenáře.
S výzkumem můžete ze stejného důvodu začít už teď ve škole, která tvoří velkou část vašeho současného světa. Co můžete zjišťovat? Jak vaši spolužáci vnímají způsob hodnocení na vaší škole? Jak vnímají využití technologií ve výuce? Jak by se chtěli zapojit do chodu školy? Jak vnímají roli školy ve společnosti? Jaké jsou volební preference studentů gymnázia? A mnoho dalších otázek, které mohou být důležitou informací či podnětem pro změnu.
odborná pracovnice