1/
Úvodní rámování
Ujasněte si rozsah projektu.
Navrhujete úplně nové řešení nebo se chystáte zlepšit existující design? Úspěch vašeho projektu z velké části předurčí jeho správné zarámování – vymezení hranic a úrovně problému, který budete řešit, ale také cílové skupiny, dostupných zdrojů i omezení.
Potřebujete
Čas: 1–2 hodiny na setkání, 1 hodina a více na sepsání briefu
Lidé: 1 designérka a více, zadavatelé a nejdůležitější zainteresované strany
Nástroje: psací potřeby, zápisník
Postup
- Sjednejte si rozhovor se zadavatelem projektu nebo rovnou přizvěte i důležité zainteresované strany, kterých se projekt týká.
- Zjistěte co nejvíce informací o problému a klientovi samotném. Ptejte se:
- jaký problém chce klient vyřešit,
- proč je to pro něj důležité,
- jakými postupy se doposud snažil problém řešit.
- Nechte si popsat klientovu představu o novém produktu či službě. Zjistěte:
- zda má klient jasnou vizi nového návrhu,
- jaký dopad (či výstup) očekává,
- jaká navrhuje kritéria úspěchu pro evaluaci návrhu.
- Obraťte pozornost na uživatele. Zjistěte:
- na jaké uživatelské skupiny chce klient cílit a proč,
- zda má klient k dispozici předchozí výzkumy o uživatelích.
- Domluvte se na časových, technických i finančních omezeních.
- Společně zarámujte projekt – shrňte rozsah práce a klíčové požadavky od klienta.
- Po schůzce sepište základní dokumentaci projektu ve formě tzv. briefu, který můžete zpětně nasdílet klientovi pro kontrolu.
- Pokud vám ještě zbyly nezodpovězené otázky, dolaďte rámování na dálku nebo na dodatečné schůzce.
- Určete projektový tým a role vašich kolegů a kolegyň. Vrhněte se na plánování projektu podle sepsaného briefu a ujasněte si mimo jiné:
- harmonogram fází designového procesu,
- způsob reportování vaší práce klientovi,
- možnosti otevřeného sdílení výstupů projektu.
Tipy
Pokud je to možné, přidejte si časovou rezervu na rekrutaci vhodných participantů, hlubší poznávání problému nebo experimentování s několika variantami prototypů.
Rámování projektu nemusí být tak samozřejmé v případě, že řešíte složitější problematiku. Pravděpodobně vás bude čekat série rámovacích schůzek s několika zainteresovanými stranami a předvýzkum aktérů a širšího kontextu problému v mezidobí. V případě velmi komplexního tématu specifikaci projektu dokonce může předcházet pilotní „miniverze“ designového procesu.
V prvních okamžicích projektu je klíčové sladit se v týmu nejen „informačně“ a organizačně, ale také hodnotově. Pomůže vám k tomu třeba Hippokratova přísaha nebo designérská sebereflexe.
Příklady a inspirace
Stefano Messori sestavil návodnou šablonu k definování designérských příležitostí. Pomáhá specifikovat např. úroveň složitosti řešeného problému, existující data, ale i nejasné „šedé zóny“ projektu. Šablonu, která rovněž mapuje dimenze příležitostí pro designový projekt, nabízí také Stanford d.school.
Inspirovat se můžete také seznamy otázek, které by měly během rámovací schůzky s klientem zaznít – shrnují je např. autoři a autorky ze Spire Digital, usability.gov nebo 99designs.
Esben Grøndal a Begüm Becerme ve své diplomové práci popisují rámování projektu při navrhování nové služby v kodaňské knihovně The Black Diamond. Rámování je podle nich vhodnější chápat jako dlouhodobější proces, který prostupuje projektem do poslední chvíle před zahájením návrhové fáze. Delší kontinuita rámování zajišťuje designérům a designérkám větší volnost při odkrývání nových příležitosti a ve výsledku vede k přesnějšímu a správnějšímu zacílení projektu.
Více informací
- Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. (2018). This Is Service Design Doing. O'Reilly Media.
- The Room. (2020). How to turn clients brief into the design requirements?. UX Planet. https://uxplanet.org/how-to-turn-clients-brief-into-the-design-requirements-689ceb8fd304
- Toczyska, K. L. (2018). How to engage your clients in the design process. UX Collective. https://uxdesign.cc/how-to-engage-the-client-in-the-design-process-a73998ece46f