Mgr. Hana Tulinská
odborná pracovnice
Jednou z věcí, kterých si ceníme na digitálních technologiích, je interaktivita. Právě v interaktivitě můžeme najít další cenný zdroj zpětné vazby, který nás bude posouvat. V ideálním případě navíc takzvaně personalizovaně, tedy na míru našim potřebám.
Jak to může vypadat v praxi?
Dejme tomu, že se chcete například zdokonalit v psaní v angličtině. Využít tedy můžete například aplikaci Grammarly. Do Grammarly vložíte svůj napsaný text v angličtině a dostanete zpětnou vazbu. Aplikace „přečte“ váš text a podtrhne ty části, které se jí zdají podezřelé. Vy musíte její podněty projít a zvážit, zda-li jsou oprávněné, či nikoliv. Každý podnět navíc obsahuje zdůvodnění a vysvětlení jevu v angličtině. Pokud jste tedy například napsali člen „the“ místo „an“, aplikace vám vysvětlí, jaký je mezi nimi rozdíl. Dostali jste tedy zpětnou vazbu na míru a učíte se z chyb.
Je zde však ještě jedna zajímavá věc. V případě této aplikace a jí podobných, které využívají neuronové sítě (umělou inteligenci), je učení vzájemné. Aplikace se učí také od vás. Jak to? Jste to vy, kdo rozhoduje, zda-li je skutečně na místě vyměnit člen „an“ za „the“. Aplikace si zapamatuje vaše rozhodnutí v kontextu dané věty. Příště, až někdo jiný použije v aplikaci podobnou větu, bude její doporučení přesnější.
Podobně fungují také další aplikace, například Duolingo, Coach presenter nebo Hemingway app.
Z Fakulty informatiky Masarykovy univerzity pak můžete využít aplikace Umíme česky, Mat mat nebo Slepé mapy.
Zpětnou vazbu vám však mohou dát i mnohem jednodušší nástroje. Typicky to mohou být nástroje na ověření znalostí. Mezi ty patří například Quizlet, který vás přezkouší pomocí flashcards. Může to být také obyčejný kvíz v Google formuláři, ve kterém vybíráte z odpovědí.
Je dobré najít si pro sebe takové nástroje, které vás rozvíjejí v tom, co potřebujete. Zároveň bychom si ve využití technologií měli dát pozor na to, abychom nezůstali u pouhého memorování a drilování. Hodnotnější jsou pro nás tedy ty nástroje, které jsou schopné reagovat na tvořivé úkoly. S jejich pomocí totiž dochází k hlubšímu učení.
odborná pracovnice