Mgr. Hana Tulinská
odborná pracovnice
Učení můžeme v kontextu zpětné vazby vnímat v několika krocích:
Ideální je dostávat co nejméně zpětnou vazbu v podobě známek či bodů (takzvaná sumativní) a co nejvíce v podobě slov (takzvaná formativní – formuje nás). První potíž je, že formativní zpětná vazba v podobě slov je časově náročná. Každý učitel musí s časem hospodařit tak, aby se postaral o všechny studenty ve všech kurzech. Druhá potíž je, že učitel je pouze ve škole. Pokud se učíme sami či po dokončení formálního vzdělávání, musíme pro naše další vzdělávání najít jiného partnera.
Jak z toho ven? Existují přinejmenším tři způsoby, jak pro své učení získat více formativní zpětné vazby. Za prvé naučit se hodnotit sám sebe, za druhé umět poskytovat a přijímat zpětnou vazbu od vrstevníků, kolegů či komunity a za třetí umět získat zpětnou vazbu od technologie – automatu či umělé inteligence.
Zkuste pro sebe najít funkční systém, který vám zajistí zpětnou vazbu a reflexi ve všech těchto bodech.
odborná pracovnice