Digitální portfolio: blogování o učení

Blogování dnes nejspíš není nutné představovat. Nějaký ten blog navštívil skoro každý – o vaření, oblékání, knihách, filmech, zvířatech, o životě. Blogování je také možné využít pro vlastní rozvoj a učení, tedy pro jeho zaznamenávání a reflexi v podobě jednotlivých postů i celého blogu jako tzv. digitálního portfolia. Digitální portfolio je tedy prezentace studenta a kolekce výsledků jeho učení, později i výsledků pracovních.

Upravit text Aktivity Pracovní list Prezentace Kvíz Podcast

Podívejte se například na tato portfolia: 

Proč se učit veřejně?  

Portfolio či zveřejňování částí svého procesu učení patří k učící se společnosti – využíváme technologie k tomu, abychom mohli učit sebe navzájem, získávat zpětnou vazbu a prezentovat se bez ohledu na geografickou vzdálenost nebo čas. Stejně jako se inspirujete na sociálních sítích nebo právě u svých oblíbených blogerů, můžete se ve třídě (školní i globální) inspirovat mezi sebou. Online můžete získat zpětnou vazbu od spolužáků, učitelů a dalších odborníků, která vám může pomoci v dalším pokroku. 

Bez popisku

Příklad zpětné vazby ve formě komentáře v digitálním portfoliu. Zdroj: Anka Puchovská - Všetko čo ste chceli vedieť o muni, ale báli ste sa opýtať (video). Autor screenshotu: KISK.

Lze používat portfolio ve škole?  

Portfolio lze využívat s jistými odlišnostmi na všech stupních – na základní, střední a vysoké škole, ale také ve svém celoživotním učení, i když už máte formální vzdělání splněno. Portfolio využívá například základní škola v Ludgeřovicích, Scio škola Brno, obecněji také umělecké střední školy a vysoké školy pedagogického zaměření. 

Bez popisku

Pokud se portfolio ve škole využívá, znamená to, že své úkoly shromažďujete na jedno místo a sledujete vlastní pokrok. S portfoliem pak můžete přistupovat: 

  1. K závěrečnému hodnocení v rámci předmětů. 
  2. K závěrečným zkouškám – k maturitě či státnicím.  

Ke státnicím přichází studenti s portfolii například na Katedře informačních studií a knihovnictví Masarykovy univerzity. Společně tak reflektujeme cestu žáka či studenta, která je v portfoliu vidět zkrátka lépe nežli ze známek. 

Právě reflexe a zpětná vazba patří mezi nejsilnější prvky využívání portfolií. Portfolio nastavuje zrcadlo nám samotným. Umožňuje nám vidět, odkud kam jdeme a jak se nám v tom daří. Portfolio je také snadným způsobem, jak získat zpětnou vazbu na míru. Odkaz na portfolio někomu snadno pošleme, ať už učiteli nebo někomu jinému. Ten pak vidí naši práci nejen samostatně, ale také v kontextu jiné. 

Jak začít?  

Uvědomte si, k čemu byste chtěli portfolio využít – zamyslete se nad rozdíly mezi prezentačním a rozvojovým portfoliem. Projděte si různá portfolia, inspirujte se, přečtěte si pár návodů. Pak to zkrátka zkuste. Postupně více uvažujte o postech, které přidáváte do blog feedu. Posty v ideálním případě štítkujte (tagujte), abyste se v nich lépe vyznali vy i čtenáři.  

Mgr. Hana Tulinská

odborná pracovnice

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info