Plán učení

Pokud chcete své učení uchopit pevněji do rukou, vydáváte se na cestu, na které se hodí plán. Kam jedu? Jak se tam dostanu? Co na cestu potřebuji? Kdy tam budu? Načrtnout si plán se hodí jak do školy, například pro rozvržení všech povinností nebo při distanční výuce z domova jako na jaře 2020, tak pro vaše zájmové učení mimo školu.

Upravit text Aktivity Pracovní list Prezentace Kvíz Podcast

K čemu si můžete plán vytvořit? K rozvíjení svého talentu v matematice. Ke zlepšení v angličtině, která vám nejde. K přípravě na maturitní zkoušky. K přípravě na přijímačky na vysokou. K rozvoji svých prezentačních dovedností. Ke zlepšení v baletu. K rozvoji svého youtuberingu. 

Plánování se týká těchto bodů: téma, cíl, výstup, zdroje a strategie, artefakty učení, kritéria hodnocení, posouzení výsledků, čas a termíny. Plán si na začátek můžete načrtnout na papír, pak jej však musíte přenést do života – realizovat svou prací s využitím vhodných nástrojů. 

S každým bodem jsou svázané určité procesy práce s informacemi a učení a nástroje našeho osobního vzdělávacího prostředí. Některé jsou více statické – například pro plánování různých cílů používáme obvykle Google kalendář. Jiné jsou dynamičtější, typicky nástroje potřebné pro konkrétní účel. Právě ty je zde potřeba identifikovat. Například, pokud chci zlepšit svůj zpěv, přidám si aplikaci Vanido, kterou ale běžně nepoužívám. Pokud se hlásím do umělecké soutěže, patrně budu muset svou nejlepší tvorbu umístit do Behance, i když normálně používám třeba Instagram. 

Jakému tématu či problému se chci věnovat? 

Příklad: Chci se naučit psát v angličtině. 

Svět je veliký a nikdy nejde být všude najednou. Je třeba vždy vybrat menší část, kterou můžeme v danou chvíli zvládnout. Pokud se chcete zlepšit v angličtině, přemýšlejte, jak to pro tento krok ještě omezit. 

Co je cílem? 

Příklad: Chci zvládnout psát v angličtině blog posty na mém blogu. 

V rámci oblasti je třeba stanovit si konkrétní cíl, kterého je možné dosáhnout. Pokud bychom zůstali u cíle „zlepšit psaní v angličtině“, znamená to leccos. 

Jaké budou z mého snažení výstupy? 

Příklad: Vytvořím tři blog posty v angličtině na libovolná témata v rámci mého blogu. 

Cíl, který je formulovaný podobně jako „naučit se blogovat v angličtině“, je fajn, ale to se můžeme také učit věky. Pro toto období, kdy se budeme rozvoji psaní v angličtině věnovat, je třeba vymyslet nějaké výstupy = Co se stane? Co se vytvoří? 

Jaké využiju zdroje či strategie? S kým mohu spolupracovat? 

Příklad: 

  • Budu postupovat tak, že napíšu text s pomocí Translator Google či slovníku
  • Poté využiju aplikaci Grammarly, která mi text díky umělé inteligenci překontroluje a dá mi zpětnou vazbu. Zjistím, v čem dělám nejčastěji chyby. 
  • Podle typu chyb vyhledám daná gramatická pravidla, která mi dělají problém, na webové stránce Help for English
  • Text postnu na svůj blog na Wordpress a poprosím nějakého kamaráda ze zahraničí o komentář. 
  • Poptám se, jestli do toho někdo ze spolužáků/kamarádů nejde se mnou – mohli bychom si vzájemně pomoci. Také bychom si mohli promluvit s učitelem angličtiny. 

Aby se něco mohlo stát, aby mohly z vašeho učení vzejít nějaké výstupy, bude možná zapotřebí nějakých pomůcek, zdrojů, prostředků, strategií, lidí. Příklad pracovních zdrojů a strategií: Translator, Grammarly, Help for English, blog, psaní, rodilý mluvčí (= někdo ze zahraničních kamarádů). 

Jaké budou z mého snažení artefakty? 

Příklady: Hmatatelným výstupem budou tři blog posty, screenshoty chyb z Grammarly, komentáře rodilého mluvčího, napsaná sebereflexe. 

Ne vždy je výstup tak hmatatelný, jako je tomu v případě blog postu. Pokud byste chtěli trénovat třeba projev a prezentaci, byla by vaším výstupem například prezentace před spolužáky a artefaktem PowerPoint, fotka, jak prezentujete, a třeba komentář učitele. U psaní v angličtině to tedy bude blog post a také zpětná vazba. Můžeme o tom uvažovat jako o důkazu. Když budeme chtít někde pracovat, nebude je moc zajímat naše známka z předmětu, ale právě důkaz, že něco umíme nebo jsme něco odpracovali. 

Jaká budou kritéria hodnocení? 

Příklad hodnocení: Chci se zlepšovat, takže kritérium je rozdíl mezi prvním, druhým a třetím textem. 

Své učení a jeho výstupy je třeba zhodnotit. To neznamená dát si jedničku nebo pětku, ale přemýšlet, odkud kam jsme se posunuli a také na čem můžeme pracovat příště. 

Kdo mi dá zpětnou vazbu? 

Příklad: Rozdíl mezi texty zhodnotím nejprve já vlastním sebehodnocením, poté porovnám zpětnou vazbu rodilého mluvčího. Na základě toho vyhodnotím, co by bylo ještě zapotřebí pilovat. 

Jednou z nejdůležitějších věcí v procesu učení je zpětná vazba. Tu si v prvé řadě musíme dát sami – sebehodnocení. K tomu můžeme přemýšlet, kdo mě svým hodnocením může ještě posunout – a to nejen člověk, ale také technologie. 

Jaké budou termíny? 

Příklad: 

  • Každou druhou neděli vyjde jeden blog post + korekce v Grammarly. 
  • V pondělí bude vždy studium na Help for english a oslovení rodilého mluvčího. 

Abychom někdy začali, ale také skončili, je třeba pracovat s časem, to znamená řídit se nějakými základy time managementu. 

Motivaci pro tvorbu plánů tedy můžeme shrnout do těchto bodů: 

  • Rozvíjím svou autonomii. 
  • Mohu zdárně dosahovat cílů. 
  • Mohu dosahovat cílů, po kterých sám/sama toužím, nikoliv jen těch, které mi stanoví někdo jiný. To se mi hodí už ve škole, ale také obecně v životě! 

Mgr. Hana Tulinská

odborná pracovnice

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info