Videa

9. 3. 2021 Michal Černý

Bez popisku

Videa v našem kurzu vystupují ve dvou základních formách. Tou první jsou videa tvůrců umístěná přímo ve studijních materiálech. Ta jsou jakousi popularizační formou textového obsahu, lze je použít jako jeho doplnění či shrnutí, často ale pracují s konkrétními příklady nebo ukázkami, které v samotném textu uvedené nejsou. Jejich cílem je nabídnout jinou formu „mediálního kanálu“, který studentům pomůže celý obsah lépe pochopit nebo si z něj něco zapamatovat. Jsou více orientována na znalostní než na kompetenční bázi. Tato videa mají většinou mezi jednou a pěti minutami, je možné je využít jak pro osobní poslech doma, tak přímo ve škole (byť pro to nejsou primárně určená).

Některé moduly mají k dispozici také separátní soubor s výběrem s videi, která se vztahují k danému tématu. Většinou se zaměřují na nějaký aspekt tématu, který v krátkém textovém popisku nemohl být plně rozvinutý. Jde o videa na Youtube se kterými je možné pracovat dvěma základními způsoby – buď použít krátkou ukázku v hodině nebo je nechat na domácí shlédnutí a využít je jako základ pro diskusi v hodině. Právě druhou cestu považujeme za didakticky vhodnější a výběr videí byl činěn s ohledem na ni.

Tato videa mají buď formu kratších návodů, nebo často i přednášek či rozhovorů, které umožňují jít do větší hloubky a studentům nabídnou náročnější témata a pohledy, než může tento vlastní kurz. Zároveň je možné s nimi pracovat jako s rozšiřujícími materiály, které slouží pro podporu jednotlivce (studenta se zájmem o danou oblast) a jeho učení v konkrétním tématu, o které se zajímá.

Tři praktické náměty na to, jak pracovat s videi ve výuce:

  1. Nechte studenty, ať si je přehrají doma před probíráním tématu – získají základní motivaci na práci v hodině a základní zarámování tématu. Takový postup vám pomůže v expozici v úvodu vlastní hodiny.
  2. Použijte ho pro e-learning. Máte vlastní školní LMS (Moodle, Classroom, EduPage, ...) a chystáte studentům studijní materiály? Můžete využít naše videa vzdělávací obsah multimedializovat.
  3. Pracujte přímo s videem – nechtě studenty, ať dohledají informace o tom, co lektor ve videu říká. Diskutujte o vyhledaných informacích a kontextech. Video je vždy odrazový bod pro další studium.

Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info