Inspiromat informačního vzdělávání
Metodika vzniklá z článků publikovaných na Metodickém portále RVP.cz provádí učitele tématem informační gramotnosti. Zaměřuje se v první části na vymezení klíčových konceptů, přístupů a pojmů v této oblasti – informační, datovou nebo vědeckou gramotnost. Další kapitoly pak mají velice praktický ráz. Sledují implementaci jednotlivých témat do výuky. I když nesledují linky konkrétních didaktik, jsou koncipovány tak, aby v nich učitele získal základní přehled o problematice, vhodné nástroje, odkazy na další zdroje a případně sám pro sebe dostatek informací proto, aby mohl informační gramotnost učit.
Celý text je koncipován tak, aby i takový učitel, který se na téma informační gramotnosti nikdy nezaměřoval získal základní přehled o tématech a problémech, které se v ní objevují a dokázal se s celou problematikou seznámit natolik, aby do svých konkrétních předmětů přenášel prvky z této oblasti.
Cílem Inspiromatu informační gramotnosti je tedy podpořit učitele v tom, aby získal dostatečný komplexní přehled o celé problematice a byl schopen se jí věnovat ve škole i mimo ni.
V závěrečné části čtenář nalezne informace o tom, v jakých oblastech RVP pro gymnázia se objevuje informační gramotnost, což by mělo pomoci se začleněním konkrétních oblastí do tematických plánů konkrétních učitelů. Jsou zde také informace o koncepci celého projektu online kurzu informační gramotnosti nebo výběr dalších zajímavých zdrojů ke čtení.
Černý, M. (2021). Inspiromat informačního vzdělávání. Flow.