Chatbot

9. 3. 2021 Michal Černý

Bez popisku

Chatbot je jednoduchá aplikace, která je k dispozici v některých modulech pro praktické procvičení nějaký konkrétních činností navázaných na daný modul. Cílem je studenta prakticky naučit něco vyhledat, zvolit vhodný nástroj a případně i skrze nalezené informace určitým způsobem edukovat v dané oblasti, což je možné například vidět u toho, kterého nalezneme v případě České televize.

Základní myšlenka fungování chatbotů (v češtině) je poměrně jednoduchá – jde o rozhodovací strom, ve kterém chatbot napíše otázku a student může buď kliknutím vybrat variantu nebo pokus o správnou odpověď vepsat do řádku, tak jako by si člověk psal s někým na Facebooku. Rozdíl je ale v tom, že chatbot se o žádnou inteligentní diskusi nesnaží – umí jen kontrolovat, zda je odpověď správná a podle toho se určitým způsobem rozhodnout co dál.

V našich silách je vytvořit nástroj, který když očekává odpověď čtvrtek uzná jako správnou variantu i třeba „ctvrtek“, ale žádnou obsáhlejší diskusi nečekejte. Jsou nastavené tak, aby v případě špatné odpovědi (tedy takové, která nebyla rozpoznána jako správná) dokázal nabídnout nějakou nápovědu, ale ne správnou odpověď. Jak moc dobře nápovědy fungují posuďte sami.

Chatbot se hodí na rychlé procvičování, samostatné učení a práci jednotlivého studenta, případně si z něj můžete vzít inspiraci pro úkoly. Pokud potřebujete vědět, kolika správných odpovědí studenti dosáhli a v čem chybovali, tak se jich buď musíte zeptat anebo využít jiné nástroje, které náš portál nabízí – třeba kvízovou aplikaci.

Didakticky se snažíme pracovat s příběhem – je zde vždy postava, která vždy něco potřebuje a studenti ji mají pomoci. Jde tedy o rychlou, snad zábavnou formu procvičování, ke kterému se není třeba nikam přihlašovat a která do jisté míry kopíruje jejich běžnou komunikaci na sociálních sítích.

Chatbota na stránce poznáte jednak podle příslušného tlačítka v záhlaví a zápatí stránky, ale také podle kulatého obrázku v levé dolní části obrazovky, je tedy přímo integrován do našeho portálu.

Tři praktické náměty na to, jak pracovat s chatboty ve výuce:

  1. Použijte chatbota jako nástroj procvičování – nechte studenty, aby po skončení hodiny doma prošli konkrétní prací s chatbotem. V další hodině se můžete k této aktivitě vrátit. Jednotlivý chatboti jsou nastavení na praktické procvičování, dávají zpětnou vazbu a umí i poradit.
  2. Chatbot může být i nástroj pro rychlejší studenty – už má někdo hotovou všechnu práci? Může si procvičovat s chatbotem konkrétní látku. Výborně fungují na mobilních telefonech, což usnadňuje implementaci do hodin.
  3. Použijte ho jako diagnostický nástroj na začátek hodiny. Kam se studenti dokázali bez předchozí edukace dostat? Umí si poradit, jak splnit jednotlivé úkoly? Učitel touto cestou získá dobrou představu o tom, kde začít ve výuce, aby přímo reagoval na potřeby svých studentů.

Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info