85/
Pilotní provoz
Vyzkoušejte si provoz služby nanečisto.
Během pilotního nasazení zavádíte funkční prototyp služby či produktu do praxe a zjišťujete, zda obstojí v reálném prostředí. Vaše řešení by mělo disponovat minimální možnou funkcionalitou – zaujme tak tzv. early adopters, ale nemusí ještě oslovit masy uživatelů.
Potřebujete
Čas: 1 týden a více
Lidé: celý projektový tým, personál služby
Nástroje: minimální verze produktu či služby
Postup
- Vydefinujte si minimální variantu produktu či služby, která bude připravená na otestování a zároveň bude atraktivní pro uživatele.
- Ujasněte si:
- cíl pilotního provozu (co přesně chcete zjistit),
- způsoby sběru zpětné vazby,
- kritéria pro vyhodnocení úspěšnosti pilotu,
- náročnost na logistiku a zdroje (čas, finance, personál, prostory atd.).
- Připravte si strategii pro oslovení budoucích uživatelů a plán průběhu pilotu.
- Nepodceňte propagaci – snažte se odlišit od konkurence a jasně komunikovat vaši hodnotovou nabídku (tzv. value proposition).
- Rozhodněte, zda uživatelům oznámíte, že jde o pilotní provoz.
- Připravte se na možné situace a scénáře a slaďte personál i váš tým.
- Pilotní provoz neznamená, že služba bude poskytována v nižší kvalitě.
- Spusťte pilot.
- Průběžně sbírejte a vyhodnocujte zpětnou vazbu od uživatelů i od personálu.
- Postupně pilot rozšiřujte o další funkcionality a vylepšujte ty spuštěné. Přemýšlejte o budoucím fungování služby – co do návrhu přidat, co naopak dát pryč.
- Podle nabytých zkušeností se pusťte do plánování ostrého provozu. Poučte se z chyb, pokračujte v tom, co se osvědčilo, a nebojte se inovací.
Tipy
Zapojte do evaluace pilotu různé metody uživatelského výzkumu (pozorování, uživatelské testování, stínování, deníky).
Nebojte se malých i velkých přešlapů. Smyslem pilotu je posvítit si na slabá místa a nedomyšlené scénáře, co vyjdou najevo až po nasazení do provozu. Díky tomu předem eliminujete drobné nepříjemnosti, ale i závažnější problémy, co by mohly vést až ke selhání služby.
U webových služeb je pilotní provoz zvykem označovat jako beta verzi.
Příklady a inspirace
Torkilsheyggi a Hertzum přizpůsobili nástroj pilotního testování potřebám participativního designu ve studii, jež řeší koordinaci nemocničních sanitářů při přesunech pacientů. Po výzkumu (pozorování a stínování pracovníků) byl zdravotnický personál zapojen přímo do utváření technického řešení a jeho následného testování. Studie mimo jiné přispěla k zviditelnění práce sanitářů, která bývá ostatním personálem přehlížena.
Lingard a kol. v článku popisují, jak vytvořili a otestovali pilotní verzi checklistu pro zdravotní personál před zahájením operace. Sledovali, jak týmy se seznamem pracují a jestli jim pomáhá ve sdílení detailních informací o pacientově diagnóze, plánování průběhu operace, ale také ve vyjádření obav z možných rizik.
Více informací
- Brand Flu, M., Løvlie, L. (2013). Pilot or Perish. Touchpoint Journal, 5(1). http://liveworkstudio.com/the-customer-blah/pilot-or-perish/
- Hertzum, M., Bansler, J. P., Havn, E. C., & Simonsen, J. (2012). Pilot Implementation: Learning from Field Tests in IS Development. Communications of the Association for Information Systems, 30. http://www.jespersimonsen.dk/Downloads/PilotImpl_CAIS2012.pdf
- Løvlie, L. (n.d.). In service design, it’s pilot or perish. Lockwood re:source. https://lockwoodresource.com/innovation-culture/in-service-design-pilot-or-perish-by-lavrans-lovlie/