50/
Value Proposition Canvas

Dostaňte potřeby lidí do jádra vašeho návrhu.

Z výzkumu víte, jaké jsou cíle a problémy lidí. Zaznačte je do value proposition canvas a navrhněte podle nich řešení, které cílí na reálné potřeby uživatelů. Právě tak zajistíte, že vaši službu či produkt si lidé skutečně oblíbí.

Bez popisku

Potřebujete

Čas: 60 minut a více

Lidé: celý projektový tým

Nástroje: psací potřeby, post-ity, šablona na value proposition canvas


 

Postup

      1. Připravte si šablonu na value proposition canvas.
        • Pravá polovina je vyhrazená na profil uživatele, levá na popis služby či produktu.
        • Obě části canvasu jsou rozdělené na tři oddíly, které budete postupně vyplňovat.
      2. Ujasněte si, pro jaký typ uživatele nebo personu canvas tvoříte. Podle toho vyplňte profil uživatele:
        • pains –⁠ veškeré obavy, obtíže a překážky, se kterými se uživatelé potýkají při řešení problémů,
        • gains přání, touhy a očekávané benefity zákazníků.​​​​​​
      3. Jednotlivé poznámky v pravé části prioritizujte a dále pracujte jen s těmi nejpalčivějšími.
      4. Nyní vyplňte část o službě. Zaměřte se na:
        • product & services –⁠ služba nebo produkt, co chcete nabídnout uživateli,
        • pain relievers –⁠ konkrétní způsoby, jak služba nebo produkt eliminuje problémy uživatele,
        • gain creator –⁠ konkrétní způsoby, jak služba nebo produkt pomáhá plnit přání, touhy a očekávání uživatele.​​​​
      5. Získáte přehled možných řešení, jak naplnit reálné potřeby uživatele. Vycházejte z nich při designování nových služeb či produktů nebo při úpravě těch stávajících.

Tipy

Tvorba value proposition canvas vám půjde nejlépe, pokud máte zpracované persony a uživatelské scénáře.


Value proposition canvas vyplňujte vždy pro konkrétní typ uživatele či personu. Stejně tak se pokaždé omezte na popis konkrétní služby či produktu.


Zkuste za pomoci vyplněného canvasu zformulovat vaši value proposition –⁠ údernou větu, která shrnuje, co uživateli nabízíte, jak vyřešíte jeho problém a v čem tkví přidaná hodnota vaší služby či produktu. Zkrátka proč by se měl obrátit právě na vás.

Příklady a inspirace

Podívejte se na konkrétní příklad VPC vytvořený pro Evernote, společnost vyvíjející nástroj pro tvorbu a správu poznámek. Canvas názorně ukazuje, jak se potřeby a přání uživatelů propisují do klíčových funkcí a vlastností produktu (jednoduchost použití, synchronizace napříč zařízeními, možnost popisu a indexace pomocí metadat atd.).


Vědkyně a vědci ze zlínské Univerzity Tomáše Bati pomocí value proposition canvas demonstrovali přínosy komunitní energetiky pro místní samosprávy. Ty vycházely ze čtyř případových studií a z rešerše českých komunitních projektů zaměřených na energetiku. Canvasy tvořili pro jednotlivé subjekty (samospráva, sdružení samospráv, nezisková organizace) a pro podrobnější analýzu u nich rozlišily sociální, ekonomické a environmentální dimenze navrhovaných řešení.


Elizabeth Wellington ve svém článku uvádí příklady toho, jak společnosti komunikují svou value proposition. Například Slack výrazně zjednodušuje komunikaci na dálku tím, že funguje jako jeden komunikační kanál. Švédská značka outdoorového oblečení Fjällräven zase sází na kvalitní, odolné a k přírodě šetrné materiály, za které si zákazník rád připlatí.


Více informací

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info