7/
Hloubkový rozhovor
Zeptejte se na to, čemu chcete porozumět.
Chybí vám hlubší vhled do motivů a situace konkrétních lidí? Připravte si otázky, pečlivě naslouchejte a získejte cenné poznatky přímo od nich. Pomocí hloubkových rozhovorů si lépe představíte potřeby, obavy a způsob přemýšlení vašich participantů – a to je pro designérskou praxi nesmírně cenné.
Potřebujete
Čas: 2 hodiny na přípravu, 1 hodinu na setkání
Lidé: 1 výzkumnice, 1 participant / rozhovor
Nástroje: papír na poznámky, diktafon nebo telefon pro záznam
Postup
- Ujasněte si výzkumný cíl rozhovorů.
- Oslovte vhodné participanty podle toho, co chcete zjistit.
- Pokud to jde, celkově si zkuste domluvit kolem pěti rozhovorů s pěti různými lidmi.
- Připravte si scénář rozhovoru – okruhy otázek a jejich (orientační) pořadí.
- Scénář si párkrát projděte a určete si, které otázky chcete stihnout probrat.
- Přizpůsobte podmínky tomu, aby rozhovor probíhal v příjemné a důvěrné atmosféře.
- Zvolte prostředí, kde se bude participant cítit dobře.
- Nepodceňte přípravu techniky k záznamu rozhovoru.
- Prvotní rozpaky odbourejte pomocí konverzačních otázek na úvod.
- Rozhovor veďte podle připraveného scénáře, ale nezapomeňte reagovat na odpovědi participanta a v případě potřeby se od scénáře nebojte odchýlit.
- Rozhovor neukončujte příliš rychle.
- Při uzavírání rozhovoru zpozorněte – participanti se mnohdy uvolní a rozpovídají.
- Bezprostředně po rozhovoru si zapište hlavní poznatky, dokud je máte čerstvě v hlavě.
- Záznam rozhovoru přepište a analyzujte, např. pomocí kódování a tematické analýzy.
- Pro další práci ze získaných poznatků zpracujte persony, empatickou mapu nebo vhledy.
Tipy
Klaďte tzv. sondážní otázky, které budou příběh rozvíjet do hloubky – např. Co se stalo?, Proč tento problém nastal?, Kdo jiný tam s vámi byl?, Jak aktivně jste se toho účastnil?.
Poskytněte participantům prostor k promyšlení nebo upřesnění odpovědí. Pomoci může i pár vteřin ticha navíc před položením další otázky.
Myslete na to, že pracujete s citlivými osobními údaji. Přibližte participantům, jak budete s daty nakládat a jak zajistíte jejich anonymizaci. Vždy si nechte schválit jakoukoliv formu záznamu rozhovoru.
Příklady a inspirace
Ronald C. Jantz zkoumal pomocí rozhovorů s univerzitními knihovníky fenomén inovací v akademických knihovnách. Zjišťoval, jak se knihovníci na inovacích spolupodílí a jaké procesy a interní nastavení organizace inovace urychlují, nebo je naopak brzdí. Odhalil mimo jiné to, že za inovativními řešeními mnohdy stojí diverzita a otevřená komunikace na pracovišti, ale také škrty v rozpočtu knihovny.
Hloubkové rozhovory s americkými občany, co váhali s očkováním proti covid-19, objasnily specifické motivy za jejich nerozhodností – např. nátlak okolí nebo nízká důvěra ve zdravotnický systém. V průběhu rozhovorů byly zároveň zjišťovány informační zdroje (média, sociální sítě, osobní kontakty), které participanti v souvislosti s děním kolem pandemie využívali.
Více informací
- Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Portál.
- Kaufmann, J.C. (2010). Chápající rozhovor. Sociologické nakladatelství SLON.
- Mack, N., Woodsong, C., MacQueen, K., Guest, G., & Namey, E. (2005). Qualitative Research Methods: A Data Collector’s Field Guide. https://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PNADK310.pdf
- Salačová, D. (2018, 16. dubna). Hlavní zásady vedení hloubkových rozhovorů. Pábení. https://medium.com/pabeni/hlavn%C3%AD-z%C3%A1sady-veden%C3%AD-hloubkov%C3%BDch-rozhovor%C5%AF-294abebf190b