47/
Vhledy
Shrňte klíčové poznatky jednou větou.
Výzkum máte za sebou a nyní přemýšlíte, jak všechna klíčová zjištění promítnout do návrhu? Pomůžou vám vhledy (insighty, porozumění uživateli) – jasné a stručné shrnutí vašich poznatků o chování a motivech lidí. Rychle si skrze ně ověříte, že navrhujete řešení, které bude lidem sedět skutečně na míru.
Potřebujete
Čas: 2–8 hodin
Lidé: 1 a více designérů, případně další účastnice workshopu
Nástroje: psací potřeby, post-ity, nástěnka, online board
Postup
- Shromážděte data, která máte o uživatelích a dalších aktérech (týkající se chování, postojů, potřeb, motivací i obav).
- Roztřiďte je podle podobnosti, např. pomocí tematické analýzy.
- Označte si poznatky, které jsou zajímavé, překvapivé, nové nebo narušují dosavadní představu o uživatelích.
- Pokuste se zodpovědět proč – jaké jsou motivace a důvody uživatelů.
- Připomínejte si společně konkrétní výroky participantů a kontext jejich situace, ale také jejich gestikulaci a mimiku, prožívané emoce, širší vzorce chování atd.
- Zformulujte vhled do jedné věty tak, aby:
- podávala jasné informace o chování, cíli či motivaci, případně překážkách aktéra,
- vás ve své konkrétnosti naváděla a motivovala při další práci.
- Překontrolujte ještě, že:
- s formulací vhledu souzní všichni členové týmu i další důležití aktéři,
- vhled vychází z ověřených a reálných dat,
- tato data kdykoliv jednoduše dohledáte (např. při revizi vhledu nebo tvorbě nových vhledů).
- K vhledům se vracejte během návrhové fáze. Sbírejte je kontinuálně a předávejte informace o nich dál do týmu.
Tipy
Pokud patříte mezi zastánce strukturovanějšího postupu, domluvte se v týmu předem na konkrétním návodu, podle kterého vhledy zformulujete. Řídit se můžete i podle existujících šablon a frameworků, jako jsou např. user need statements.
Vhled vždy nechte nějakou dobu uležet – vraťte se k němu nejdříve po jednom dni a v případě potřeby jej ještě přeformulujte.
Nezapomeňte každou formulaci pečlivě propojit s konkrétními daty, ze kterých vychází (pomocí odkazů, jednoduché tabulky atd.). Nezapomeňte ale ohlídat, že k výzkumným datům mají přístup jen ti nejpovolanější.
Příklady a inspirace
Uživatelské vhledy posloužily jako hlavní východisko pro nový strategický plán knihovny National Technical University v Athénách. Informovaly především o tom, jak jsou uživatelé spokojeni s nabídkou služeb a jaké služby reálně využívají.
Dottie Schrock nabízí rady, jak mohou organizace dospět k vhledům, které jdou do hloubky a je možné podle nich navrhovat nové produkty. Stěžejní podle ní je, aby kolem práce s uživatelskými vhledy vznikla určitá organizační kultura (správný mindset a informovanost zaměstnanců, rozdělení úkolů podle role v organizaci, navyknutí na pravidelný kontakt s uživateli).
Větší společnosti se typicky neobejdou bez speciálních platforem na ukládání a sdílení uživatelských insightů napříč organizací. Deloitte například navrhl cloudové řešení, které počítá se zapojením umělé inteligence do analýzy uživatelských dat a následného sestavování insightů. Firma Bloomfire zase pomohla Southwest Airlines zlepšit vyhledávání a sdílení insightů mezi pracovišti.
Více informací
- Anderson, N., & Mckhann, E. (n.d.). How to Write Compelling User Research Insights in 6 Steps. People Nerds. https://dscout.com/people-nerds/writing-user-insights
- Ellerby, L. (2009, 27. dubna). Analysis, Plus Synthesis: Turning Data into Insights. UX Matters. https://www.uxmatters.com/mt/archives/2009/04/analysis-plus-synthesis-turning-data-into-insights.php
- Gibbons, S. (2019, 24. března). User Need Statements: The ‘Define’ Stage in Design Thinking. Nielsen Norman Group. https://www.nngroup.com/articles/user-need-statements/
- Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A., & Schneider, J. (2018). This Is Service Design Doing. O'Reilly Media. https://www.thisisservicedesigndoing.com/