RNDr. Michal Černý, Ph.D.
řešitel projektu, asistent na KISKu
Jednoduše můžeme říci, že deepfake je digitální objekt, ve kterém je člověk vložen do stávajícího obrazu nebo upraven do podoby, která neodpovídá jeho původnímu aktu. Co to znamená? Představte si, že máte video s guvernérem ČNB, v němž oznamuje snížení úrokové sazby, což je výrok, na který bude reagovat měna i akciové trhy. Pokud by se vám podařilo video upravit tak, aby na něm říkal, že se úroková sazba bude zvyšovat, a toto video jste dostatečně dobře dostali „do oběhu“, pak můžete reagovat nákupy a prodeji, na kterých vyděláte ohromné peníze. Lidé jsou zvyklí, že když někdo hovoří jako František, vypadá jako František a pohybuje se jako František, je to František. To jistě může být pravda, ale také nemusí. Potíž deepfake je v tom, že se najednou nemůžeme spolehnout ani na vlastní oči, ani na selský rozum.
Pro práci s deepfake se využívají neuronové sítě, které dokáží analyzovat obraz a pak s ním vhodně manipulovat. Jak to funguje, můžete jednoduše vidět například na projektu This Person Does Not Exist, který dělá vlastně velice jednoduchou věc – vezme dohromady několik fotek lidí, zprůměruje je a vytvoří z nich nového člověka, byť takového, který nikdy neexistoval.
Mezi nejčastější způsoby možného zneužití se u deepfake uvádí tvorba hoaxů a manipulativních zpráv, ale také osobní pomsta – je poměrně snadné pomocí neuronové sítě nasadit na tělo herečky nebo herce ve filmu pro dospělé hlavu někoho, kdo vám není po chuti, nebo jde naopak o celebritu, která by jistě v takovém filmu nehrála. Všechny tyto příklady jasně ukazují, že deepfake je způsob, kterým můžeme manipulovat s realitou. Měnit lež na pravdu, a to způsobem, který je poměrně těžko odhalitelný.
V současnosti se má za to, že jde asi o jednu z nejsilnějších a nejhůře odhalitelných manipulativních technik v online prostředí. Například Adobe uvádí, že k tomu, aby si jeho algoritmus dokonale osvojil něčí hlas, potřebuje přibližně jeho dvacetiminutový záznam. Jinými slovy – pokud člověk někde hovořil tak, že dvacet minut jeho hlasu (a nemusí jít o souvislý projev) je někde zaznamenáno, je možné jeho ústy říkat v podstatě cokoliv. Podobným nástrojem je kanadský Lyrebird, který si můžete dokonce zdarma vyzkoušet.
Podobně je možné také vytvářet zcela falešné fotografie lidí (ukázky jsou k dispozici také). Mimo tyto audiovizuální nástroje existují ještě boti, kteří fungují na sociálních sítích. S jejich pomocí je možné si koupit lajky na Instagramu nebo fanoušky na Facebooku. Podobě se tyto algoritmické struktury infiltrují mezi přátele, takže se mohou podílet na sdílení obtížně rozpoznatelné reklamy nebo třeba na politickém marketingu.
Podívejte se například na tento deepfake gif herečky Amy Adams a Nicolase Cage. Zdroj: Wikiwand.com - Deepfake.
I proto se dnes hovoří o jakési renesanci klasických médií, která budou svá videa podepisovat a kódovat tak, že budou garantovat kvalitu a autentičnost právě na úkor manipulátorů. Nabídnout nějaký jednoduchý recept, jak odhalit deepfake, je nesmírně náročné, přesto se pokusíme dát alespoň pár bodů k úvaze:
řešitel projektu, asistent na KISKu