44/
Vrstvy dopadu
Odhalte, kam až sahá vliv vašeho návrhu.
I když přesně víte, co chcete poskytovat lidem, některé situace nelze předvídat tak snadno. Postupujte od viditelných efektů k těm skrytým a s každou další vrstvou odkryjte širší a nezamýšlené důsledky vašeho řešení.
Potřebujete
Čas: 60 minut a více
Lidé: 1 výzkumnice
Nástroje: psací potřeby, papír nebo digitální nástěnka
Postup
- Určete si:
- produkt nebo službu, kterou chcete prozkoumat,
- 1 a více skupin lidí, u kterých se budete snažit dopady identifikovat (např. cílová skupina, persony, znevýhodnění jedinci).
- Zamyslete se nad první vrstvou dopadů – těmi, které jsou zamýšlené, všeobecně známé a komunikované přímo výrobcem či provozovatelem služby.
- Např. Facebook umožňuje lidem komunikovat na dálku, tvořit či konzumovat digitální obsah, …
- Přejděte k druhé vrstvě. Určete dopady, které nejdou tolik vidět, ale jsou stále známé, především výrobcům a dalším zainteresovaným stranám.
- Např. Facebook manipulativně navádí lidi, aby trávili co nejvíce času pasivní konzumací obsahu, generuje finanční zisk pomocí reklamy, …
- Do třetí vrstvy patří nezamýšlené nebo nepředvídané dopady – takové, které nastanou teprve poté, co produkt či službu začnou užívat reální lidé.
- Např. Facebook přispívá k šíření fake news, uzavírá lidi do izolovaných bublin, …
- Navrhněte opatření, jak předcházet škodlivým nezamýšleným a méně viditelným dopadům nebo je co nejvíce oslabovat.
Tipy
Vytvořte si přehlednou mapu všech vrstev dopadů, např. pomocí šablony se třemi soustřednými kruhy.
Identifikovat dopady zkuste sami nebo v týmu. Zjistěte také, jakých důsledků si všímají odborníci, zainteresované strany, zástupci vaší cílové skupiny a další aktéři.
Zamyslete se nad negativními, ale i pozitivními nezamýšlenými dopady. Přemýšlejte, jak pozitivní efekty v návrhu posílit nebo lépe zviditelnit.
Příklady a inspirace
Sue Ziebland, Emma Hyde a John Powell se zaměřili na nezamýšlené dopady digitálních technologií ve zdravotnictví. Odhalili, že technologie dokážou proměnit mocenský vztah mezi pacientem a lékařem (např. zpřístupnění informací, které dříve držel pouze lékař), generovat problematické situace (např. vzestup internetové inzerce na okamžitý předpis antibiotik po prohlídce na dálku) a řadu paradoxů (např. přepracování lékařů způsobené komunikačními technologiemi, které měly šetřit čas).
Philip F. Rubio ve svém článku analyzuje kolaps americké pošty (USPS) v roce 2020. Argumentuje, že za krizí nestojí ani tak pandemie, ale jde o nepřímý důsledek vedení pošty jako hybridu mezi veřejným a soukromým podnikem, modelu, který vychází z finanční krize v roce 2009.
Více informací
- Botsman, R. (2022, 24. března). Tech Leaders Can Do More to Avoid Unintended Consequences. Wired. https://www.wired.com/story/technology-unintended-consequences/
- Healy, T. (2005). The Unanticipated Consequences of Technology. Markkula Center for Applied Ethics. https://www.scu.edu/ethics/focus-areas/technology-ethics/resources/the-unanticipated-consequences-of-technology/
- Innovate UK TKN. (2022). Exploring unintended consequences: Using Design to Do The Right Thing. https://ktn-uk.org/news/using-design-to-do-the-right-thing/