74/
Maslowova pyramida potřeb
Sledujte, jak designem působíte na potřeby lidí.
Inspirujte se slavnou pyramidou lidských potřeb a probádejte pozitivní i negativní důsledky designu na vaše uživatele. Dopady si setřídíte do jednotlivých pater pyramid tak, abyste si ujasnili, na jaké dimenze uživatelských potřeb chcete designem cílit.
Potřebujete
Čas: 90 minut
Lidé: tým designérů
Nástroje: psací potřeby, papíry / flipchart nebo digitální nástěnka
Postup
- Určete:
- na co se zaměříte (služba nebo produkt jako celek či konkrétní aspekt designu),
- jakou uživatelskou nebo aktérskou skupinu budete zkoumat.
- Připravte si šablonu se sedmi patry potřeb – od nejvyšší po nejnižší:
- transcendence,
- seberealizace,
- uznání a sebeúcta,
- sounáležitost a láska
- bezpečí a jistota,
- fyziologické potřeby.
- Dále rozdělte šablonu na:
- pozitivní dopady (pravá strana pyramidy),
- negativní dopady (levá strana).
- Pusťte se do ideace. Vymyslete co nejvíce pozitivních a negativních dopadů designu na daného aktéra.
- Post-ity s jednotlivými dopady rozmístěte do příslušných pater pyramidy potřeb.
- Reflektujte,
- jak design zacílit nejen na spodní, ale i na vrchní patra potřeb,
- jak skrze design posílit pozitivní dopady,
- jak naopak utlumit nebo předejít negativním dopadům.
Tipy
Nejprve navrhněte, jak efektivně odbavit potřeby nižších pater, poté přemýšlejte, jak udržitelně přesáhnout až k potřebám z vyšších pater.
Snažte se být co nejvíce otevření, ať už náročným diskuzím, tak i novým podnětům, které mohou rozbít plánovanou podobu designu, ale výrazně by prohloubily užitečnost návrhu.
Zamýšlené, ale především nezamýšlené důsledky můžete analyzovat pomocí tarotových karet technologií a metody vrstvy dopadu. Nebo si řetězec efektů znázorněte do kola budoucností.
Příklady a inspirace
Tanvi Yardi detailně přibližuje pojítka Maslowovy pyramidy potřeb a emočního designu. Ukazuje, kterým patrům pyramidy náleží jaký designový princip (např. funkcionalita na spodním patře jako první předpoklad uživatelské spokojenosti), nebo také jak při designování aktivně pracovat s druhy kognitivních reakcí lidí (tělesné, behaviorální a reflektivní).
Pieter Desmet a Steven Fokkinga navrhli specifickou typologii lidských potřeb pro design orientovaný na uživatele. Maslowovu pyramidu nahradili 13 potřebami a 52 vnořenými potřebami – mezi nimi např. autonomie, komunita, bezpečnost, účel nebo uznání.
Více informací
- Design Ethically. (2022). Maslow Mirrored. https://www.designethically.com/maslow-mirrored
- Interaction Design Foundation. (2016). Needs before Wants in User Experience - Maslow and the Hierarchy of Needs. https://www.interaction-design.org/literature/article/needs-before-wants-in-user-experiences-maslow-and-the-hierarchy-of-needs