77/
Tarotové karty technologií

Prozkoumejte nezamýšlené důsledky designu.

Zastavte se a položte si v týmu několik provokativních otázek k produktu nebo technologii, co navrhujete. Pomáhá váš design světu? A bude mu pomáhat, i když se masivně rozšíří? Set tarotových karet technologií vás navede v přemýšlení o možných a nezamýšlených dopadech vašeho designu, které byste neměli podcenit.

Bez popisku

Potřebujete

Čas: 1–2 hodiny

Lidé: designérský tým

Nástroje: psací potřeby, tarotové karty technologií (online)


 

Postup

      1. Naplánujte si v designovém týmu schůzku k tématu škálování, využívání, přístupnosti vašeho návrhu.
      2. Vyberte si jednu z 12 karet. V balíčku najdete karty s otázkami na:
        • škálování a disrupci produktu (např.: Co může způsobit, že lidé ztratí důvěru ve váš produkt?),
        • využití (např. Jak by vypadalo „nadměrné“ používání vašeho produktu?),
        • přístupnost a rovnost (např. Když si představíte svou uživatelskou základnu, kdo je vyloučen?)
      3. Zamyslete se společně v týmu, nebo samostatně nad otázkami z kartičky ve vztahu k vašemu designu.
      4. Shrňte si, co může váš návrh způsobit v budoucnu. Jaké budou jeho dopady, nezamýšlené důsledky, koho implicitně vylučuje nebo jak bude působit na přírodní ekosystémy.
      5. Pojmenujte si příležitosti, jak předcházet odhaleným problémům a jak zvýšit pozitivní aspekty vašeho produktu.

Tipy

Tarotové karty technologií mohou fungovat i jako cvičení etické citlivosti. Zkuste je v týmu aplikovat na vaše oblíbené produkty, které každodenně používáte. Buďte kritičtí a nezapomeňte probrat, co si z diskuzí nesete do vlastní práce.


Zařaďte si karty do své designérské výbavy. Vezměte je třeba na ideační workshop s uživateli či klienty a přinášejte tak otázky etiky řešení do projektu od samého začátku.

Příklady a inspirace

Mickey Sandre navrhla v rámci studia aplikaci, která pomáhá ekologicky uvědomělým spotřebitelům praktikovat udržitelný životní styl. Na závěr celého designového procesu využila tarotovou kartu The Service Dog, která se ptá na to, jaký dopad by produkt mohl mít, kdyby se věnoval výhradně nedostatečně obsluhované populaci. Sandre došla k závěrům, že by se její produkt musel více zaměřit na finanční úsporu, výměnu použitých věcí a budování komunity sdílení.


Více informací

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info