34/
GIGA-mapování
Zachyťte všechny dimenze složitého problému.
Nevíte si rady, jak zmapovat opravdu složitý problém, tak aby vám nic neuniklo? Cítíte rozpaky z toho, kde vůbec začít? Využijte GIGA-mapování, stěžejní techniku systémově orientovaného designu. Zachytíte nejmenší detaily i široké souvislosti problému a posvítíte si na vztahy i mezi zdánlivě nepropojenými prvky.
Potřebujete
Čas: 2 hodiny a více
Lidé: 2 designérky a více
Nástroje: tabule, velký papír nebo flipchart
Postup
- Než začnete s mapováním:
- shromážděte všechny výsledky a podněty z výzkumů,
- reflektujte vlastní postoje a domněnky, které by proces mapování mohly ovlivnit.
- Ujasněte si v týmu základní principy GIGA-mapování:
- v jednom schématu kombinuje různé kategorie informací a techniky vizualizací,
- centrálním zájmem je odkrývání vztahů napříč prvky, nikoliv jejich řazení do hierarchií,
- cílem je znázornit komplexitu systému v jeho neuspořádané a složité podobě.
- Začněte s mapováním všeho, co o problému víte.
- Nelamte si hlavu s tím, kde začít. Pusťte se volně do práce a soustřeďte se hlavně na zachycení vztahů mezi prvky.
- Postupně mapu rozšiřujte a prohlubujte. Kombinujte:
- různé typy dokumentů (obrázky, texty, výzkumy, …),
- různé vizualizační techniky (myšlenkové mapy, časové osy, storyboardy, grafy, behaviorální mapy),
- rozdílné míry detailu a úrovně problému (drobná specifika i obecné vzorce),
- vícero perspektiv (podle oborů, aktérů, …),
- kritické pohledy a rozporuplné interpretace (rozdílné vnímání hranic systému apod.).
- Mapu tvořte v týmu společně nebo ji postupně skládejte ze schémat, co lidé tvoří samostatně.
- Na závěr nad mapou společně debatujte a analyzujte ji.
- Projděte jednotlivé části mapy, detekujte neprobádaná místa nebo shluky s inovačním potenciálem.
- Dělejte si poznámky, případně zaznamenávejte průběh rozhovoru nebo jeho důležité okamžiky.
- Pomocí GIGA-mapy budete schopni uchopit složitost vašeho problému při další práci.
Tipy
Začněte s jednoduššími technikami (např. tužky a papír), které nebudou odvádět vaši pozornost. Formou se zabývejte až po několika náčrtech a pracovních verzích. Výslednou mapu můžete překreslit nebo převést do digitální vizualizace.
Mapujte s týmem nebo si přizvěte účastníky zvenčí (důležití aktéři, odborníci apod.).
GIGA-mapa je živým dokumentem, co rozhodně nepatří do šuplíku. Kdykoliv bude potřeba, zasahujte do ní nebo kriticky debatujte nad tím, co vypovídá o vašem problému
Příklady a inspirace
Marie Davidová z Fakulty architektury na ČVUT na základě GIGA-mapování vystavěla semestrální projekt studentů zaměřený na stavbu environmentálně responzivního altánu. Pro prvotní ukotvení se v tématu studenti vytvářeli své vlastní MINI-mapy. GIGA-mapování je pak provádělo celým designovým procesem, vyvolávalo nové diskuze a řídilo komunikaci studentů s ostatními aktéry.
Studenti a studentky z Oslo National Academy aplikovali GIGA-mapování na své magisterské práce. Vytvořili mapu vztahů mezi jednotlivými pracemi, kterou následně analyzovali a umisťovali na časovou osu.
Manuela Aquirre a Jan Kristian Strømsnes znázornili pomocí GIGA-mapování fenomén sexuálního násilí v Oslo. Oblast prevence (prevention landscape) tvoří aktéři a iniciativy, kteří se ve městě snaží sexuálnímu násilí předcházet, a lokality, kde hrozí zvýšený výskyt sexuálního násilí (nejčastěji jde o domácí prostředí). Oblast reakcí (response landscape) zahrnuje user journey obětí podle toho, jak situaci bezprostředně řeší (ohlašují napadení policii, jdou do nemocnice, vrací se domů).
Více informací
- Gigamapping. (2012). Systems Oriented Design. https://www.systemsorienteddesign.net/index.php/giga-mapping
- Sevaldson, B. (2011). GIGA-Mapping: Visualisation for complexity and systems thinking in design. Nordes, 4. http://www.nordes.org/opj/index.php/n13/article/view/104/88
- Sevaldson, B. (2012). HOW to GIGA-map. Systems Oriented Design. http://www.systemsorienteddesign.net/index.php/giga-mapping/how-to-giga-map