65/
Storyboard
Odvyprávějte uživatelův příběh jako komiks.
Potřebujete jednoduše vizualizovat procesy a události týkající se vašeho návrhu? Znázorněte je pomocí storyboardu – příběhu v komiksové podobě. Velmi intuitivně tak představíte ostatním, k čemu vaše služba či produkt slouží a jak přesně uživateli pomáhá.
Potřebujete
Čas: 30 minut a více
Lidé: 1 designér
Nástroje: psací potřeby, papír, nebo online vizualizační nástroj
Postup
- Rozmyslete si, jaký příběh chcete vyprávět:
- o kom (typ uživatele, persona, významný aktér),
- v jakém kontextu,
- o jakém problému či aktivitě.
- Než začnete kreslit, příběhovou linku si předchystejte ve formě jednoduchého diagramu nebo myšlenkové mapy.
- Ke každému políčku diagramu sepište své poznámky:
- jakou činnost uživatel provádí,
- jak se u toho cítí a nad čím přemýšlí,
- s kým a s čím u toho interaguje,
- v jakém prostředí se nachází,
- jaké další kontextové prvky nesmíme opomenout atd.
- Rozvrhněte si příběh na určitý počet kroků.
- Podle nich rozdělte papír na odpovídající počet políček.
- Můžete též nejprve zakreslit jednotlivá políčka na post-ity. Lépe se vám s nimi bude manipulovat a návrh bude variabilnější.
- Pusťte se do kreslení.
- Důležitá není dokonalost ilustrace, ale srozumitelnost a smysl pro zachycení všech podstatných informací.
- K náčrtům můžete přidat komiksové bubliny, nadpisy, vysvětlivky nebo heslovitý popis jednotlivých políček.
- Hotový storyboard neschovávejte v šuplíku. Ukažte jej svému týmu a dalším důležitým aktérům – nechte je storyboard zhodnotit a případně jej ještě vylepšete.
- Použijte storyboard pro prezentaci vašeho návrhu, sbírejte zpětnou vazbu a snažte se ji zapracovat.
Tipy
Pokud máte vypracovanou cestu službou, přidejte k jednotlivým krokům nákresy relevantních políček z vašeho storyboardu. Průchod uživatele službou tak ostatním přiblížíte mnohem intuitivněji.
Storyboardy můžete vytvářet i online. Nenechte se však ovlivnit funkcemi dostupných nástrojů a vždy si nejprve rozvrhněte obsah storyboardu.
Existuje řada návodů na kreslení komiksů. Pokud budete storyboardy kreslit častěji, zkuste se zdokonalovat v technice občasným studiem.
Příklady a inspirace
Olga Shavrina provádí tvorbou storyboardu v rámci designování gamifikačního prvku pro databázi vtipů. Díky zakreslení kroků uživatele účastnícího se online hry získala nové nápady, jak vizualizovat různé kategorie nabízených her, a objevila nové situace, které je třeba zohlednit v návrhu (např. uživatel musí mít možnost potvrdit svou finální volbu a kdykoliv ukončit hru).
Logan David využil storyboard při designu aplikace na streaming hudby Melody. K sestavení storyboardu využil hotovou personu a jednoduchý náčrtek scénáře. V příběhu pak zachytil personu Chloe, jak si na měsíc pořizuje placenou verzi na zkoušku, aby ji nerušily reklamy mezi písničkami při cvičení jógy.
Více informací
- Babich, N. (2017, 25. října). The Role Of Storyboarding In UX Design. Smashing Magazine. https://www.smashingmagazine.com/2017/10/storyboarding-ux-design/
- Krause, R. (2018, 15. července). Storyboards Help Visualize UX Ideas. Nielsen Norman Group. https://www.nngroup.com/articles/storyboards-visualize-ideas/
- Stickdorn, M., Schneider, J. (2011). This is service design thinking: Basics, tools, cases. Wiley.