65/
Storyboard

Odvyprávějte uživatelův příběh jako komiks.

Potřebujete jednoduše vizualizovat procesy a události týkající se vašeho návrhu? Znázorněte je pomocí storyboardu – příběhu v komiksové podobě. Velmi intuitivně tak představíte ostatním, k čemu vaše služba či produkt slouží a jak přesně uživateli pomáhá.

Bez popisku

Potřebujete

Čas: 30 minut a více

Lidé: 1 designér

Nástroje: psací potřeby, papír, nebo online vizualizační nástroj


 

Postup

      1. Rozmyslete si, jaký příběh chcete vyprávět:
        • o kom (typ uživatele, persona, významný aktér),
        • v jakém kontextu,
        • o jakém problému či aktivitě.
      2. Než začnete kreslit, příběhovou linku si předchystejte ve formě jednoduchého diagramu nebo myšlenkové mapy.
      3. Ke každému políčku diagramu sepište své poznámky:
        • jakou činnost uživatel provádí,
        • jak se u toho cítí a nad čím přemýšlí,
        • s kým a s čím u toho interaguje,
        • v jakém prostředí se nachází,
        • jaké další kontextové prvky nesmíme opomenout atd.
      4. Rozvrhněte si příběh na určitý počet kroků.
        • Podle nich rozdělte papír na odpovídající počet políček.
        • Můžete též nejprve zakreslit jednotlivá políčka na post-ity. Lépe se vám s nimi bude manipulovat a návrh bude variabilnější.
      5. Pusťte se do kreslení.
        • Důležitá není dokonalost ilustrace, ale srozumitelnost a smysl pro zachycení všech podstatných informací.
        • K náčrtům můžete přidat komiksové bubliny, nadpisy, vysvětlivky nebo heslovitý popis jednotlivých políček.
      6. Hotový storyboard neschovávejte v šuplíku. Ukažte jej svému týmu a dalším důležitým aktérům – nechte je storyboard zhodnotit a případně jej ještě vylepšete.
      7. Použijte storyboard pro prezentaci vašeho návrhu, sbírejte zpětnou vazbu a snažte se ji zapracovat.

Tipy

Pokud máte vypracovanou cestu službou, přidejte k jednotlivým krokům nákresy relevantních políček z vašeho storyboardu. Průchod uživatele službou tak ostatním přiblížíte mnohem intuitivněji.


Storyboardy můžete vytvářet i online. Nenechte se však ovlivnit funkcemi dostupných nástrojů a vždy si nejprve rozvrhněte obsah storyboardu.


Existuje řada návodů na kreslení komiksů. Pokud budete storyboardy kreslit častěji, zkuste se zdokonalovat v technice občasným studiem.

Příklady a inspirace

Olga Shavrina provádí tvorbou storyboardu v rámci designování gamifikačního prvku pro databázi vtipů. Díky zakreslení kroků uživatele účastnícího se online hry získala nové nápady, jak vizualizovat různé kategorie nabízených her, a objevila nové situace, které je třeba zohlednit v návrhu (např. uživatel musí mít možnost potvrdit svou finální volbu a kdykoliv ukončit hru).


Logan David využil storyboard při designu aplikace na streaming hudby Melody. K sestavení storyboardu využil hotovou personu a jednoduchý náčrtek scénáře. V příběhu pak zachytil personu Chloe, jak si na měsíc pořizuje placenou verzi na zkoušku, aby ji nerušily reklamy mezi písničkami při cvičení jógy.


Více informací

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info