86/
Designová kritika

Prověřte design s expertem.

Vypořádejte se s dotazy odborníků a zjistěte, jak si váš design stojí. Během designové kritiky je vaším úkolem obhájit svůj design před experty, kteří vás zahltí zvídavými otázkami a připomínkami. Můžete očekávat vyzdvihnutí nedostatků, ale také pochvalu a motivaci k vylepšení návrhu.

Bez popisku

Potřebujete

Čas: 2 hodiny

Lidé: 1 designér a více, 1 facilitátorka, 1 kritik a více

Nástroje: hotové šablony, materiály a prototypy, zápisník


 

Postup

      1. Oslovte odborníky, od kterých byste rádi získali zpětnou vazbu.
      2. Účastníkům dopředu nasdílejte nejpodstatnější informace o vašem projektu a o rozsahu samotné kritiky.
      3. Zvolte facilitátora, který bude hlídat čas, vést konverzaci a zaznamenávat její průběh.
      4. Zahajte designovou kritiku představením vašeho designu:
        • designový proces odvyprávějte jako příběh,
        • přibližte cílovou skupinu a jejich potřeby,
        • ukažte názorná schémata (cesta službou, lean canvas apod.),
        • vyhraďte dostatek času na seznámení s prototypy.
      5. Vyslechněte si zhodnocení kritiků.
        • Konverzaci rozproudíte třeba tak, že necháte každého kritika okomentovat svůj dojem z designu nebo vyzdvihnout pár podařených, ale i méně zdařilých aspektů designu.
        • Následně přejděte k diskuzi, během které odpovídáte na dotazy kritiků a společně prozkoumáváte jednotlivá témata více do hloubky.
      6. Po ukončení kritiky si sedněte k zápisu a určete:
        • na čem ještě musíte zapracovat,
        • co funguje dobře a v čem váš design vyniká.
      7. Zdokonalte váš návrh a informujte účastníky o zapracovaných změnách.

Tipy

Snažte se udržovat vyrovnanou diskuzi, která nesklouzává k monologu. Ke kritice buďte otevření a snažte si ji nebrat osobně.


Návrh konzultujte s experty co nejdřív, ať neztrácíte čas zdokonalováním designu, který podle kritiků nemusí být zcela vyhovující.


Při testování rozhraní můžete postupovat také podle heuristické analýzy nebo kognitivního průchodu, kdy odborníci pracují přímo s rozhraním.

Příklady a inspirace

Jonathan Lee na základě vlastní zkušenosti s designovou kritikou ve Facebooku sepsal rady, jak se na ni připravit. Obhajoba designu mu pomohla odhalit „šedé zóny“ vlastního návrhu, které neměl promyšlené do hloubky. Velkou výhodou designové kritiky je proto podle něj vůbec to, že lidi nutí verbálně vyjádřit základní, ale i složitější koncepty a lépe si tak utřídit vlastní myšlenky.


Patrick Thornton sestavil základní okruhy otázek a požadavků, které mohou zaznít ze strany kritiků. Pokud např. designér nebo designérka ví, že návrh má své nedostatky, měl(a) by dokázat jasně říct, jak si představuje vylepšení designu, na kterých částech designu je ještě třeba zapracovat apod.


Více informací

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info