56/
Lean Canvas

Shrňte to nejpodstatnější v pár větách.

Popište různorodé aspekty vašeho projektu pomocí lean canvasu. Omezený prostor jedné strany vás donutí zmínit jen to nejdůležitější, takže jej využijete i při prezentaci vaší práce. Pohled napříč vám zároveň pomůže odhalit rizika nového produktu či služby.

Bez popisku

Potřebujete

Čas: 60 minut a více

Lidé: celý projektový tým

Nástroje: psací potřeby, post-ity, šablona na lean canvas


 

Postup

  1. Připravte si šablonu na lean canvas v papírové, nebo digitální podobě.
    • Canvas se nevyplňuje náhodně, ale má specifické pořadí , kterým se řiďte v dalších krocích.
  2. Nejprve se zaměřte na zákazníkyuživatele. Popište:
    • kdo jsou (zákazníci jsou ti, kteří platí, a nemusí se jednat vždy i o vaše uživatele),
    • problémy, se kterými se potýkají.
  3. Přesuňte se k vašemu řešení. Popište:
    • jaká je vaše unikátní nabídka, jakou hodnotu přinášíte zákazníkům,
    • jakým způsobem naceníte vaši službu či produkt,
    • jakými cestami se budete dostávat k zákazníkům.
  4. Dále vypište:
    • indikátory, díky nimž budete schopni určit úspěšnost projektu,
    • strukturu nákladů (stačí v hrubé podobě).
  5. Nakonec odpovězte na otázku, v čem je vaše konkurenční výhoda (co od vás ostatní nemohou snadno okopírovat).
  6. Na vyplněný canvas se podívejte a zhodnoťte rizika.
    • Rizika rozdělte podle jejich pravděpodobnosti a svými následujícími kroky se je snažte eliminovat.
  7. Canvas konzultujte s ostatními a vracejte se k němu, kdykoliv se potřebujete na váš nápad podívat „shora“. Zkuste jej využít také k představení vašeho projektu.

Tipy

Vedle lean canvasu můžete sáhnout také po business model canvasu. Ten slouží jako stručná a údernější varianta podnikatelského plánu, není ale tolik zaměřen na projekty s vysokým rizikem.


Pokud nevíte, jakým způsobem nacenit vaši službu/produkt, inspirujte se u konkurence či u podobných projektů. Postačí vám k tomu výzkum od stolu.


V případě, že lean canvas vyplňujete poprvé, doporučujeme prostudovat si online kurz nebo podrobnější příručku.

Příklady a inspirace

Lean canvasy jsou oblíbené ve startupech a v podnikání s vysokým rizikem. Sergiy Korolov na ukázku sestavil lean canvasy pěti gigantů, kteří začínali právě jako startupy (Google, Facebook, Youtube, Amazon a Airbnb). V jiném příspěvku zase do detailu vysvětluje jednotlivá pole lean canvasu.


Alena Buchalcevová a Tomáš Mysliveček využili lean canvas při vývoji aplikace Triphood, která slouží k plánování výletů rodin s dětmi. Vydefinovali si pomocí něj základní principy a myšlenky aplikace, např. to, že aplikace má především pomoci rodičům na výletě zabavit děti a sdílet si s ostatními rodiči zajímavé trasy. Zároveň ale poslouží i širším skupinám lidí, co chtějí trávit volný čas aktivním způsobem.


Více informací

  • Blank, S. G. (2020). The four steps to the epiphany: successful strategies for products that win. Wiley.
  • Maurya, A. (2012). Running lean: iterate from plan A to a plan that works. O'Reilly.
  • Maurya, A. (2012). Why Lean Canvas vs Business Model Canvas? LEANSTACK. https://leanstack.com/why-lean-canvas/

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info