Mgr. Hana Tulinská
odborná pracovnice
Níže nabízíme několik tipů, jak se dopracovat k povedeném a kvalitnímu rozhovoru. Domníváme se, že před tím, než se do prvních rozhovorů pustíte, je dobré o nich vědět. Není však reálné zvládnout vše na sto procent. Proto se netrapte, když si zpětně uvědomíte, že jste zapomněli respondentovi podat ruku nebo jste položili otázku podivné konstrukce.
Představení
Na začátku je vhodné věnovat pozornost prolomení bariér. To znamená neskočit na respondenta hromadou otázek, ale spíše ho zdvořile naladit. Je za potřebí vhodným způsobem představit sebe a váš projekt – i pokud třeba děláte rozhovor s babičkou, vysvětlete jí oč jde.
Souhlas s pořizováním záznamu
Je také potřeba zajištění souhlasu se záznamem. Ten buď podepíšete na papíře, nebo po zapnutí nahrávání požádejte respondenta, aby řekl „souhlasím s nahráváním rozhovoru“. Prosíme, nikdy nenahrávejte bez dovolení.
Napište si na papír cíle vašeho výzkumu a zhruba deset otázek, které by mohly vést k jeho dosažení či zodpovězení. Co chcete zjistit? Poté otázky protřiďte a upravte. Snažte se vytvořit smysluplnou posloupnost otázek. Zkuste si dát pozor na následující:
Otevřené vs. uzavřené otázky
Pokud chcete, aby se respondent rozpovídal, zaměřte se na pokládání otevřených otázek, tzn. takové, na které je potřeba odpovědět jinak než stručným „ano, ne, možná“. Porovnejte: „Hledáte pro svou přípravu na výuku zdroje na internetu?“ x „Jak se připravujete do výuky?“… „Můžete popsat, jak pracujete se zdroji z internetu?“ Uzavřené otázky pokládejte pouze v případě, kdy víte, že chcete právě uzavřenou odpověď.
Jak a proč
Snažte se více formulovat otázky pomocí „Jak“ spíše než „Proč“. Proč je velmi těžká otázka, která vyžaduje reflexi. Pokud se ptáme spíše způsobem „Jak“, dostaneme popis, výpověď o něčem, což je pro nás cennější.
Hypotetické otázky
Porovnejte: „Umíte si představit, že budete využívat mobilní aplikace k učení?“ x „Kdy jste naposledy využíval/a mobilní aplikaci k učení?“ Otázka na budoucnost přináší hypotetickou možnost. To, že si něco umíme představit, neznamená, že to pak budeme dělat. To je podobné jako novoroční předsevzetí. Něco jiného je, když záměrně zjišťujeme plány.
Odpovídání za někoho a velké otázky
Podobně byste neměli nechat odpovídat respondenta na něco, co nemůže vědět, například: „Co si myslí vaši kolegové o novém automatu na kávu?“ „Co by mohlo zlepšit české školství?“
Atmosféra
Příjemná a pozitivní atmosféra, vaše příprava a sebejistota je základ pro získání respondenta a jeho ochotu odpovídat.
Srozumitelnost
Pokládejte jednoduché a srozumitelné otázky. Ty by měly být spíše kratší, dlouhou a košatou otázku může respondent zapomenout nebo pochopit úplně jinak, než chcete. 😊
Pracujte s odpověďmi respondenta
Přizpůsobte se respondentovi, pokud chce zrovna sám mluvit o nějaké otázce, jakkoliv ještě nebyla v pořadí. Stejně tak můžete respondenta požádat, aby něco více rozvedl, pokud jste nerozuměli nebo by bylo vhodné jít více do detailu. „Můžete to rozvést? Co vás ještě napadá? Rozuměl/a jsem správně, že…? Nejsem si jistý/jistá, zda jsem rozuměl/a…”. Klidně zopakujte otázku nebo ji formulujte jinak, pokud jste ještě nedostali odpověď.
Nebojte se malé chvíle ticha. Není třeba, aby pořád někdo mluvil. Chvíle ticha může znamenat čas na přemýšlení respondenta a cennou informaci. Neodpovídejte za respondenta. Dejte mu čas doříct, co potřebuje.
Na konci rozhovoru oznamte, že vypínáte nahrávání a zařízení vypněte. V tu chvíli ale ještě nebalte tašku a věnujte respondentovi ocenění za jeho čas.
odborná pracovnice