Jak na dotazník? 

Dotazník patří mezi nejčastější kvantitativní výzkumné nástroje. Kdo by někdy na nějaký neodpovídal? Kamarádovi na bakalářku (třeba o tom, zda preferujete jablečný nebo jahodový dort), na ulici (například koho budete volit) nebo ve škole (jak jste spojeni s klimatem školy). Dotazníky jsou všude kolem nás, a tak je určitě dobré se na ně zkusit podívat alespoň maličko podrobněji.

Upravit text Pracovní list Prezentace Kvíz Podcast

Dotazník se hodí všude tam, kde máte dopředu danou teorii, která vám říká, na co byste asi mohli přijít, nebo vás alespoň navádí v tom, jak by mohli vaši respondenti odpovídat. Podle toho musíte upravit to, jak váš dotazník vypadá, s jakými otázkami pracuje. 

Představte si, že budete chtít udělat výzkum oblíbenosti školních předmětů. Pak můžete mít v dotazníku například otázky jako: obodujte na škále 1 až 10 předměty podle zajímavosti, podle přínosnosti, podle obliby. A pak se budete dívat, zda se tyto tři pohledy na předměty překrývají. Nebo můžete postupovat jinak a nechat si v jedné otázce zaškrtnout tři nejoblíbenější a ve druhé tři nejméně oblíbené předměty. 

V dotaznících se tedy pravděpodobně budete nejčastěji setkávat s následujícími druhy otázek: 

  • Škála – může mít různé druhy, nejpoužívanější je asi taková, která má 6, 8 nebo 10 položek kopírujících škálu od souhlasím po nesouhlasím. Užívá se většinou sudý počet políček, aby vám respondenti nemohli klikat na prostřední pole bez přemýšlení. 
  • Někdy můžete použít i škálu hodnocení jako ve škole. V takovém případě ale nechte respondenty zatrhávat nebo psát známku, ne klikat na škále. 
  • Výběr jedné varianty – jste: muž, žena, jiné, nechci odpovídat. 
  • Výběr více variant – vaše oblíbená jídla jsou: sladká, slaná, masitá, zeleninová, jiná. 
  • Omezený výběr více variant – označte tři nejlepší předměty. 
  • Krátká tvořená odpověď – napište jméno svého oblíbeného zpěváka
  • Dokončování vět – Dobrý učitel, je pro mě takový, který… 
  • Dlouhá tvořená odpověď – v tomto případě chcete delší souvislý text, takové variantě se snažte vyhnout, lidé na ni moc neodpovídají. 

Možností je ale samozřejmě více – moderní technologie umí pracovat s dotazníky, které se větví (když odpovíte „ne“ na otázku 8, jdete rovnou na otázku 19), nebo pracují s obrázky a videi. I to můžete samozřejmě využít. 

U dotazníků je důležité pamatovat na několik věcí: 

  • Nedělejte je příliš dlouhé – skoro platí, že čím kratší, tím lepší. Ideální je, pokud se dá stihnou do 5 až 10 minut. 
  • Vyhněte se dvouhlavňovým otázkám – tedy otázkám, kde se ptáte na dvě věci současně – „Podporujete hnutí ANO a jeho předsedu Andreje Babiše?“ 
  • Otázka musí být jednoznačná – snažte se, ať je krátká a úplně zřejmá. 
  • Pilotujte – nechte si dotazník vyzkoušet sestrou nebo tatínkem. Řeknou vám, čemu nerozumí a co by třeba formulovali jinak. Nikdo neudělá dobrý dotazník bez zkoušení! 
  • Používejte technologie – pokud to jen trochu jde, používejte technologie k tvorbě dotazníku. Hodně si ulehčíte práci. 
  • Na začátek je dobré dát jednoduché a nekonfliktní otázky. 
  • Nejdůležitější a nejtěžší otázky dejte doprostřed. 
  • Na konci se ptejte na demografii – gender, věk, bydliště, třídu…, podle toho, co vás zajímá. Respondenti už mohou být unaveni a toto vědí dobře vždycky. 
  • Pracujte s položkou jiná – pokud se člověk nikam „nevleze“, měl by mít možnost odpovědět variantou jiná a svoji odpověď vysvětlit. 
  • Zvažte, které otázky musí být povinné – pokud neumím anebo nechci odpovědět na nějakou otázku, pak nemůžu dokončit dotazník, což je škoda. 
  • Zkuste za dotazník něco slíbit, třeba alespoň to, že pošlete souhrnné anonymizované výsledky všech respondentů. A nezapomeňte poděkovat. 
  • Na začátek dotazníku stručně popište, o co v něm jde, kdo jste, proč ho děláte a případně, zda je anonymní nebo nikoliv. 

V čem vlastně takový dotazník vytvořit? Možností je více – určitě nevyužívejte Word a dotazníky v něm. Je to nepohodlné jak pro respondenty, tak i pro vás na zpracování. Asi nejjednodušší cestou je využít Google Forms, které vám nabídnou i hezké automatické základní zpracování odpovědí, jsou zadarmo a můžete na jednom dotazníku spolupracovat ve více lidech. Velice podobně pak funguje i Microsoft Forms. Výběr mezi nimi je spíše jen otázkou vkusu, případně toho, s čím jste zvyklí pracovat.

Pokud chcete mít skutečně pěkný a propracovaný dotazník, pak vás určitě musí zajímat TypeForm. Bohužel je dost drahý a v bezplatné verzi i hodně omezený, ale pokud se do ní vejdete, určitě ji zkuste. Výhodou je krásný grafický vzhled, podpora větvení dotazníků nebo hezké škály. Případně můžete pro malé dotazníky (do 10 otázek a 100 odpovědí) použít bezplatně SurveySparrow. Pokud chcete dělat větší dotazníkové výzkumy, doporučujeme SurveyMonkey, kde lze požádat o bezplatnou licenci pro učitele a studenty

Všechny online nástroje mají tu hlavní výhodu, že se vám budou dotazníky snáze distribuovat a také se jednodušeji zpracovávají data. Výsledky si můžete buď nechat vyexportovat do tabulky v excelu, nebo vám základní vizualizaci a analýzu nabídnou i jednotlivé nástroje. 

RNDr. Michal Černý, Ph.D.

řešitel projektu, asistent na KISKu

 

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info