Vyhledávání jako strategické objevování

3. 11. 2021

Staňte se informačními magnáty, malými hackery, rybkami ve vodách hlubokého webu. Učení, učenost, odborná práce stojí na tom, jaké informace umíte získat = na koho a co můžete navázat nebo/případně čí myšlenky můžete přetavit v nové. Pokud máte zmáknuté své osobní vzdělávací prostředí a alespoň základní osobní vzdělávací síť, můžete se směle posunout kupředu - k vyhledávání informací pro vlastní tvorbu. Typicky tomu předchází hledání předběžného (výzkumného) problému, pokud vám nebyl zadán vyučujícím či zaměstnavatelem. Co vás zajímá?

V malíčku je třeba mít vyhledávání na Google a to ne lecjaké. Je třeba učit se mířit přesně a snažit se trefit to nejlepší jablko… K tomu slouží rozšířené vyhledávání a operátory, které vás posunou od vyhledávání ve stylu “Jake jsou cajovny a kavarny v brne” na uhlazené (kavárna OR čajovna) Brno. Čaj je ale lepší k práci než do vyhledávače, proto bude potřeba se naučit formulovat klíčová slova vhodná k odborným tématům ve vašem studiu.

I když se Google přezdívá Big Brother, potřebujeme se ponořit do míst webu, kam jeho roboti ne vždy došmějdí – do databází odborných textů. Na první pohled můžou vypadat jako nuda, ale správní lovci pokladů se nezaleknou překážek. Pokud jste si vybrali obor, který vás nadchnul, jistě najdete krásu v poznatcích a myšlenkách, které skrývají články autorů z celého světa. Důležitým základem pro tvorbu dobrých seminárek, diplomek, ale také příspěvků na odborných webech a blozích je orientace v databázi Scopus.

Abyste se mezi tyto autory zařadili, podívejte se na to, jak se staví vlastní práce na poznání jiných – pomocí přehledů literatury nebo rovnou přehledových studiích.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info