Jak se orientovat v kurzu?

Vítáme vás v Kurzu práce s informacemi Kabinetu informačních studií a knihovnictví Masarykovy univerzity. 

Milí studenti,

přichystali jsme pro vás semestrální cestu osvojováním kompetencí pro práci s informacemi, rozšiřování vaší krajiny znalostí, a online setkávání s vašimi kolegy, kteří jsou neméně zdrojem učení než samotný obsah kurzu.
Aby se šlo hladce, krok za krokem, prostudujte prosím již nyní všechny zastávky a úkoly.

Začátek kurzu
Orientační týden 16. 9. - 23. 9. 

Prosím, projděte si všechny instrukce a podmínky na této stránce, rozkoukejte se také na webu. Jakékoliv nejasnosti řešte v diskusním fóru předmětu v IS MUNI.

24. 9. začátek studia v kurzu 

Nová témata budeme otevírat vždy v úterý ráno, každé dva týdny, to první v úterý 24. 9.

Úvodní testík a sebehodnocení

Na začátku bychom rádi věděli, jak jste na tom, abychom se na konci mohli radovat z toho, že jste dál. Vyplňte prosím úvodní testík a sebehodnocení co nejlépe, jakkoliv se nijak nepočítá do známky. Oba odpovědníky najdete v sekci IS MUNI Odpovědníky s názvem Úvodní testík a Úvodní sebehodnocení. V poznámkovém bloku se vám pak objeví počet bodů, který je pouze pro vás. Testík bude pravděpodobně těžší, tak se nelekněte. V kurzu se vše naučíte. 

Termín: 21. 9. - 29. 9. 23:30

Průběh
Kurz má šest témat. Ke každému tématu náleží:
Tematický modul,
který obsahuje 4 až 7 článků. Usilovali jsme o jejich návaznost, zároveň máte naprostou svobodu v pořadí, které pro jejich studium zvolíte. V článcích naleznete mnoho odkazů - pročítejte ty, které vás zaujmou. Odkazy typicky rozšiřují téma, objasňují pojem, či ukazují na související text v kurzu.

Na studium modulu máte typicky týden do odevzdání úkolu. Můžete se k němu však kdykoliv vrátit, nebo naopak číst dopředu. Všechny moduly a články jsou na webu kurzu.

Kvíz,
který vám pomáhá ověřit porozumění textu v modulech a připravuje vás na plnění úkolu. Plňte proto kvíz vždy před plněním úkolu.

Na vyplnění kvízu máte od uvedení tématu týden. Kvíz najdete v IS MUNI jako „Odpovědník“.

Úkol,
který vám umožňuje vyzkoušet si osvojovanou dovednost či několik dílčích dovedností. Součástí úkolu je také sebehodnocení, které je důležité pro vaše pozdější samostatné učení a práci.

Na splnění úkolu máte stejně jako u kvízu týden od uvedení tématu. Úkol odevzdávejte v IS MUNI do „Odevzdávárny“. Odevzdávejte vždy soubor jako docx. 

Vzájemné hodnocení,
které vám umožní podívat se na vypracování úkolu vaším kolegou. Jemu i sobě zde můžete pomoci k učení a lepšímu výsledku kvalitní zpětnou vazbou, radou, povzbuzením.

Na poskytnutí zpětné vazby máte týden od odevzdání úkolu. Zpětnou vazbu udělujete v IS MUNI v aplikaci „Vzájemné hodnocení“.

V průběhu kurzu získáváte body za plnění úkolů. Vše si prosím sami hlídejte.

Ukončení
Test (online)

Na konci se otestujete podobně jako na začátku. Test s uzavřenými otázkami bude online v IS MUNI a zabere asi 20 minut. Získané body se tentokrát počítají do výsledné známky. Je potřeba získat alespoň 11 bodů. K testu opět náleží sebehodnocení, které však pochopitelně bodované není.

Termíny: termíny vypíšeme od půlky prosince do půlky ledna.

Seminární práce

Seminární práce vám pomůže ověřit, jak se vám daří aplikovat to, co jste v průběhu semestru trénovali, v jednom úkolu.

Termín: 20. ledna 2020 20:20 😊. Zpětnou vazbu dostanete do dvou týdnů.

K práci také přiložíte a) sebehodnocení b) hodnocení spolužákem šesti vašich úkolů. To znamená trochu práce a lá ctrl+c / ctrl+v, která však pomůže s hodnocením vašeho pokroku v kurzu i vám, abyste se poučili z úkolů.​

Zpětná vazba na seminární práci vám bude poskytnuta proškolenými tutory. Ti vám práci ohodnotí body podle kritérií, která se vztahují k obsahu kurzu (např. práce s literaturou, citace,…). Tato kritéria jsou pro všechny stejná a podílí se na výsledné známce. Dále vám však také poskytnou individuální slovní zpětnou vazbu, ve kterém vám pomohou s reflexí vašeho pokroku v semestru a doporučí, kde co dopilovat.

Pro sepsání práce vám bude k dispozici šablona ve wordu s předchystanou úvodní stranou, formátováním a políčky pro vyplnění hodnocení. Tuto šablonu prosím využijte.

 

Jak plnit úkoly?

Úkol vždy odevzdávejte jako docx či pdf. Pro vypracování prosím použijte tuto strukturu:

Kdo jsem?

Zpětná vazba je anonymní, ale můžete spolužákovi napsat to, co mu pomůže v jakémkoliv ohledu s lepším hodnocením, které je pro vás.

Jsem Radka, jsem v prváku.

Ahoj, jsem na magistru (historie).

Mé vypracování úkolu:

(dle zadání)

Jak mi to šlo?

Zkuste cca v jednom odstavci ohodnotit sami sebe vzhledem k zadání úkolu a v kontextu vás samotných. Snažte se být k sobě upřímní, nepodceňujte se, ani to nepřežeňte.

Myslím, že jsem zvládla práci s citačním manažerem – je to celkem lehký, i vytvoření seznamu. Ale to citování a parafrazování to teda nic moc ☹, asi mi to ještě úplně nedocvaklo. Možná bych se měla mrknout do víc textů.

Ahoj, jsem už v prváku na magistru, tak jsem si udělal úkol trochu náročnější :o).

Kolik bodů si dáte?

0-5

S čím bych ideálně potřeboval poradit, ukázat, jak dál?

Můžete svého spolužáka navést na místo, se kterým byste potřebovali pomoc, nebo se zkusit na něco přímo zeptat. V nejhorším vám napíše, že neví 😊.

Prosím, kdybys náhodou věděl/a, proč mi v citace.pro někdy nefunguje načítání pomocí doi, budu fakt vděčný. Snažil jsem se na to přijít snad hodinu, ale asi to má nějaký důvod.

Pořád mi nedochází, jak se dopracovat od obecného tématu k nějaké malé zodpověditelné otázce do seminární práce. Kdybys měl/a prosím jakýkoliv tip (třeba jak na to jdeš Ty), budu vděčná.

Není divné, že v APA šestá edice nejsou knihy kurzívou? Je to správně, nebo jsem blázen? Díky moc pokud víš!

Jak dávat zpětnou vazbu?

Zpětnou vazbu vyplníte do políček v aplikaci Vzájemné hodnocení. Vypadat může například následovně.

V čem vidíte hodnotu a kvalitu úkolu?

Ahoj,
díky moc za ukázku citace.pro, já zkoušela Zotero 😊 Koukám se na Tvůj seznam citací a srovnávám ho se svým (používám taky APA 6th edition). Myslím, že jsou všechny potřebné údaje vyplněné, máš seřazeno dle abecedy. Supr!

Nad jakými otázkami by bylo dobré se zamyslet? Co je nejasné? Co by se mělo zkontrolovat?

Prosím Tě, určitě se v APA používá kurzíva při citování knihy? Já bych spíš řekla, že ne, mrkni na to :o). Jo a neměla by být ještě úplně na konci seznamu tečka?

Dokážete odpovědět na případné otázky v úkolu? Dokážete poradit? Můžete něco doporučit?

Zapeklitá otázka! Včera jsem nad tím přemýšlela asi hodinu. Myslím si, že je to takto, ale zkus to ještě ověřit. Požadavek maximálního počtu tří citací v seminární práci je proto, že citace vlastně nemá žádnou známku Tvého autorského zpracování. A o to jde. Naopak když uděláš parafrázi, tak vlastně interpretuješ = ukazuješ, jak autora chápeš. A to už zase je autorský přínos. Vidíš ten rozdíl? Cizí myšlenky prostě nesmí vytlačit Tvé vlastní.

No a pak je jiná situace, když děláš třeba analýzu literárního díla. Pak je logické, že v práci máš hodně přímých citací, protože je musíš ukázat čtenáři. Teď jsou pro Tebe ty citace jakoby výzkumný materiál a to je něco jiného.

Tak snad jsem pomohla a díky, že jsem se mohla taky zamyslet!

Ohodnotil se podle vás spolužák adekvátně vzhledem k cílům úkolu a jeho možnostem?

Myslím, že ses trošku podcenila. Jsi v prváku a Tvůj úkol je podobný mému, kdy já mám už napsanou bakalářku. Dopiluj pak na seminárku jen ty drobnosti a bude to super, neboj.

Kolik bodů by úkol mohl získat vzhledem k cílům úkolu?

4

Libovolný komentář (dobrovolně)

Pěkný pátek https://open.spotify.com/track/4QlzkaRHtU8gAdwqjWmO8n
K.

Termíny a zadání úkolů
Úkol 1
  • Zadání
  • 24. 9. - 30. 9. kvíz
  • 24. 9. - 30. 9. úkol
  • 1. 10. - 7. 10. vzájemné hodnocení
Úkol 2
  • Zadání
  • 8. 10. - 14.10. kvíz
  • 8. 10. - 14.10. úkol
  • 15. 10. - 21.10. vzájemné hodnocení
Úkol 3

Zadání

  • 22. 10. - 28. 10. kvíz
  • 22. 10. - 28. 10. úkol
  • 29. 10. - 4. 11. vzájemné hodnocení
Úkol 4

Zadání

  • 5. 11. - 11. 11. kvíz
  • 5. 11. - 11. 11. úkol
  • 12. 11. - 18. 11. vzájemné hodnocení
Úkol 5

Zadání

  • 19. 11. - 25. 11. kvíz
  • 19. 11. - 25. 11. úkol
  • 26. 11. - 2. 11. vzájemné hodnocení
Úkol 6

Zadání

  • 3. 12. - 9. 12. kvíz
  • 3. 12. - 9. 12. úkol
  • 10. 12. - 16. 12. vzájemné hodnocení

Co když...

…neodevzdám kvíz a úkol včas?

Raději na kvízy a úkoly nezapomínejte – dostanete se do skluzu, budete muset plnit úkoly zároveň a ještě úkol navíc. Tím, že je třeba kvízy plnit před úkoly, Předpokládáme, že když nemáte úkol, nemáte ani kvíz – postup je tedy jeden.

Pokud prošvihnete termín odevzdání, vkládáte úkol do pozdní odevzdávárny.

  • Na pozdní odevzdání máte opět týden. Nejpozději ho tedy odevzdáváte zároveň s dalším úkolem. Tím se vám také posouvá vzájemné hodnocení a hodnotíte se navzájem s jinými opozdilci.
  • Za pozdní odevzdání kvízu+úkolu je třeba vypracovat úkol navíc.
  • Pokud byste nestihli ani druhý termín, v tomto semestru nebude možné kurz dokončit a čeká vás jeho opakování za rok. Výjimkou je dlouhodobá nemoc a omluvenka v IS MUNI.
  • Pozdní odevzdání kvízu+úkolu je možné maximálně dvakrát, jinak v tomto semestru nebude možné kurz dokončit a čeká vás jeho opakování za rok. Výjimkou je dlouhodobá nemoc a omluvenka v IS MUNI.

Zadání úkolu navíc: vyberte si dílčí téma time-managementu či sebeřízení, která by vám mohla pomoci lépe plánovat, odevzdávat úkoly včas, stíhat. Najděte na internetu tři zdroje, popište alespoň na jednu normostranu v čem jsou pro vás užitečné a jak je aplikujete do svého života. Úkol vložte na konec vašeho normálního úkolu, do téhož dokumentu. Vybrané úkoly využijeme jako tipy pro vaše spolužáky. Do úkolu napište, zda máme případně uvést vaše jméno či nikoliv. Snažte se úkol udělat kvalitně a tak, aby vám byl užitečný – je pro vás!

…neposkytnu zpětnou vazbu včas?

Škaredý prohřešek. Prosím, vyhněte se mu, trpí tím vaši spolužáci.

  • Zpětnou vazbu za vás napíše tutorka, vy prosím splňte do týdne náhradní úkol.
  • Pozdní zpětnou vazbu tolerujeme maximálně jednou, jinak v tomto semestru nebude možné kurz dokončit a čeká vás jeho opakování za rok. Výjimkou je nemoc a omluvenka v IS MUNI. Pokud jste nemocní, zkuste dát vědět předem tutorce, že zpětnou vazbu nedáte.

Zadání úkolu navíc: napište krátkou úvahu na téma zpětná vazba v mém životě v rozsahu 2-3 normostrany. Úvahu odevzdejte do patřičné odevzdávárny.

…nedostanu zpětnou vazbu?

Úkol vám okomentuje tutorka, kontaktujte ji prosím.

…co když mou zpětnou vazbu někdo odflinknul a mně to zlobí?

Ozvěte se prosím tutorce, zpětnou vazbu Vám doplní.

Ukončení kurzu

Co je třeba k získání známky?
  • Vyplnit vstupní testík
  • Vyplnit 6 kvízů
  • Odevzdat 6 úkolů
  • Splnit náhradní úkoly, pokud se zpozdíte
  • Splnit test
  • Napsat seminární práci
  • Vyplnit dotazník
Z čeho se počítá známka?
  • 6 kvízů – 6 bodů
  • 6 úkolů – 6 bodů
  • 6 zpětných vazeb – min. 5 max. 6 bodů
  • Splnit test – min. 11 bodů, max. 18 bodů
  • Napsat seminární práci – min 22 bodů, max. 36 bodů

Aktivita

Minimum bodů

Maximum  

6 kvízů

6

6

6 úkolů

6

6

6 zpětných vazeb

5  

6 

test

11

18

Seminární práce

22

36

 

Kolik bodů je potřeba na známku?

Hodnocení

 

A

72 až 67

B

66 až 61

C

60 až 55

D

54 až 49

E

48 až 43

F

42 a méně

X

Nesplnění podmínek kurzu

 

FAQ

Tutorky průběžně doplňují odpovědi na vaše otázky.

Na koho se mohu obrátit?

Na tutorky v diskusním fóru IS MUNI (preferováno) nebo e-mailem.
Anna Puchovská (449628@mail.muni.cz)
Klára Dvořáková (438569@mail.muni.cz)

Typ práce

Práce má formu přehledové studie (literární přehled). Musí tedy splňovat její náležitosti (viz web kurzu), avšak pro potřeby seminární práce je kratší.  Jiná forma není možná – přehledová studie nejlépe pomáhá prohloubit kompetence osvojované v celém průběhu kurzu.

Pro zopakování – kde tvorbu přehledových studií využijete?

  • Literární přehled je součástí kvalitní seminární práce, ale hlavně bakalářské, diplomové a doktorské práce.
  • Literární přehled je nutností v odborných článcích.
  • Přehled aktuálního poznání je potřebný pro rozhodování v projektech, podnikání, jako základ jakékoliv odborné práce.

Představte si, že z vaší práce má skutečně někdo těžit – vy, ale třeba váš výzkumný či pracovní tým. Položte si otázky. Co nás zajímá? Co chceme řešit? Co potřebujeme vědět? Zkuste aplikovat to, co jste se v kurzu naučili. Využijte již hotovou práci z úkolů, pokud jste s nimi spokojeni. Využijte zpětnou vazbu, kterou jste získali pro své zlepšení. Pročtěte si přehledové studie uvedené v kurzu. Je pochopitelné, že nerozumíte všemu, co se ve studiích píše. Učíte se, přistupujete k práci s aktuálními schopnostmi a možnostmi, které se snažíte rozšířit.

Formát a rozsah

Doporučujeme využít nabízenou šablonu. Dodržujte gramatická pravidla. Rozsah je 10–15 000 tisíc znaků včetně mezer. Nepočítají se do něj poznámky pod čarou, abstrakt, klíčová slova ani seznam zdrojů. Jde tedy jen o samotný text (včetně přehledové tabulky). Rozsah je nutné dodržet – delší práce je stejně nevhodná jako kratší.

Úvodní strana

  • Název práce
  • Jméno, příjmení, učo
  • Abstrakt (900-1100 znaků)
  • Klíčová slova (4-6)

Úvod

Z úvodu textu musí být jasně patrný řešený problém a otázka, kterou si kladete, cíl práce. Uvedena musí být také metoda (přehledová studie).

Hlavní text

Vymezení tématu a pojmů

Téma musí být vhodné pro odborný text. Téma musí být vymezeno, popsáno, doplněno vhodnou literaturou. Tuto literaturu můžete vyhledat kdekoliv považujete pro svůj odborný text za vhodné (Google, Scopus, Scholar,…).

Metodologie

Pro tvorbu přehledu využijte pouze databázi Scopus. Popište, jak jste postupovali při hledání studií v databázi.

  • Jaká klíčová slova a případné operátory jste použili? Uveďte zdůvodnění. Jak jste vyhledávání zúžili pomocí rozšířeného vyhledávání? Uveďte zdůvodnění.
  • Kolik bylo výsledků?
  • Proč jste některé vyřadili a jiné vybrali?

Vložte přehledovou tabulku s šesti až deseti analyzovanými studiemi do této či další části práce. Tabulka musí obsahovat:

  • Odkaz na použitý zdroj, který uvedete v seznamu literatury
  • Cíl výzkumu
  • Výzkumný vzorek (např. kolik lidí se zúčastnilo výzkumu)
  • Metoda sběru a analýzy dat
  • Výsledky výzkumu
  • Případné poznámky
Výsledky - Přehled prací

V hlavním textu popište charakteristiky napříč studiemi, proveďte syntézu, řiďte se zásadami tvorby přehledové studie.

Závěry

Uveďte odpověď na svou otázku, závěry vaší přehledové práce.

Seznam zdrojů

Uveďte seznam zdrojů dle normy, která je pro váš obor či oblast vašeho odborného textu zvykem. V práci využijte 6-10 zdrojů pro přehledovou tabulku (odborné články) a dalších 3-6 vhodných zdrojů pro úvod a vymezení tématu (knihy, články,…). Nezapomeňte v textu řádně odkazovat na využité zdroje.

Na poslední, samostatnou stranu za prací vložte

a) Sebehodnocení – Jak hodnotíte seminární práci vzhledem k požadavkům? Jak hodnotíte seminární práci vzhledem ke svému pokroku v kurzu?

b) Tabulku se zpětnou vazbou od spolužáků a hodnocením přínosnosti. Tabulka znamená trochu vaší práce  ctrl+c / ctrl+v, která však pomůže tutorům s hodnocením vašeho pokroku v kurzu, vám, vám abyste se poučili z úkolů, nám autorům pro hodnocení kurzu.

 

V čem vidíte hodnotu a kvalitu úkolu?

Nad jakými otázkami by bylo dobré se zamyslet?

Vaše hodnocení zpětné vazby spolužáka (0-      Nepřínosná; 1-      Málo přínosná; 2-      Průměrně přínosná; 3-      Velmi přínosná)

Poznámka (např. hodnotila tutorka)

Vyhledávání jako strategické objevování

 

 

 

 

Hodnocení kvality informací

 

 

 

 

Výzkum jako proces tázání se

 

 

 

 

Informace mají hodnotu

 

 

 

 

Vědění jako dialog

 

 

 

 

Tvorba informací jako proces

 

 

 

 

Od koho dostanete zpětnou vazbu?

Zpětná vazba na seminární práci vám bude poskytnuta proškolenými tutory nejpozději do 3. února 2020. Ti vám práci ohodnotí body podle kritérií, která se vztahují k obsahu kurzu (např. práce s literaturou, citace,…). Tato kritéria jsou pro všechny stejná a podílí se na výsledné známce. Dále vám však také poskytnou individuální slovní zpětnou vazbu, ve kterém vám pomohou s reflexí vašeho pokroku v semestru a doporučí, kde co dopilovat.